دولت افغانستان: اسلام‌آباد به تعهداتش در روند صلح عمل کند


دولت افغانستان: اسلام‌آباد به تعهداتش در روند صلح عمل کند

همزمان با سفر «عمران خان» نخست وزیر پاکستان به آمریکا دولت افغانستان اعلام کرد که دولت اسلام‌آباد در رابطه به تعهداتش در روند صلح افغانستان هیچ اقدام عملی انجام نداده است.

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، «عمران خان» نخست وزیر پاکستان به دعوت رسمی ترامپ به آمریکا سفر کرده است تا درباره برخی از مسائل از جمله روند صلح افغانستان با رئیس جمهوری آمریکا گفت‌وگو کند.

دولت افغانستان انتظار دارد که ترامپ در این دیدار پاکستان را به اجرای تعهداتش در روند صلح افغانستان ترغیب کند.

«صدیق صدیقی» سخنگوی ارگ ریاست جمهوری افغانستان با اشاره به این موضوع تصریح کرد که اسلام‌آباد باید به تعهداتش در مبارزه با تروریسم و کمک به روند صلح افغانستان عمل کند.

دولت افغانستان: اسلام‌آباد به تعهداتش در روند صلح عمل کند

وی در توییترش نوشت: گفت‌وگوهای اخیر با پاکستان موثر بود، دیدگاه نخست وزیر پاکستان این است که یک افغانستان با ثبات، دموکراتیک و صلح آمیز تامین کننده منافع ملی پاکستان است، اما هنوز به گفت‌وگوهای بیشتری درباره موضوعات عمده نیاز داریم.

سخنگوی رئیس جمهوری افغانستان تصریح کرد: تروریسم تهدید واقعی برای افغانستان، پاکستان و جهان است، دو کشور برای مبارزه با این پدیده باید به توافق برسند، پاکستان تا کنون در عمل گامی برای کمک به روند صلح افغانستان برنداشته است.

صدیقی اظهارداشت: در میدان عمل هنوز تغییری در کارکرد پاکستان مشاهده نشده است، آزمونی که در مقابل مردم و دولت افغانستان قرار دارد، حرکت به سوی صلح واقعی و دوامدار مرزی برای عادی سازی روابط بین دو کشور است.

وی افزود: تروریسم یک تهدید واقعی برای دو کشور است دستیابی به یک توافقنامه معتبر و قابل تائید برای احیای اعتماد و ایجاد اطمینان متقابل بین دو کشور امری ضروری است.

در سالهای اخیر حکومت وحدت ملی چندین توافقنامه بزرگ را با پاکستان به امضا رسانده است اما عدم پایبندی پاکستان به تعهدات این توافقنامه‌ها روابط دو کشور را با تنش روبرو کرده است.

کارشناسان بر این باورند که موضوع صلح افغانستان، مبارزه با تروریسم و عادی سازی روابط واشنگتن-اسلام‌آباد در صدر اجندای دیدارعمران خان با ترامپ در آمریکا قرار دارد.

دولت افغانستان: اسلام‌آباد به تعهداتش در روند صلح عمل کند

«محمد اکرام اندیشمند» کارشناس افغان به «ماندگار» گفت: با وجود اینکه افغانستان موضوع محوری گفت‌وگوهای ترامپ و عمران خان است اما غیبت افغانستان کمرنگ شدن روابط آمریکا با رهبری حکومت وحدت ملی را نشان می‌دهد، این امر زمینه استفاده بهینه را برای پاکستان فراهم کرده است.

وی افزود: آمریکا در اعمال فشار بر پاکستان ناکام عمل کرده است، حمایت اقتصادی چین از اسلام‌‌‌آباد باعث شد تا پاکستان تسلیم فشارهای آمریکا نشود که این موضوع باعث تجدید جنگ در افغانستان شد.

کارشناس افغان اظهارداشت: پاکستان در صورتی طالبان را به میز مذاکره می‌کشاند و یا به آتش‌بس تشویق می کند که از آمریکا امتیاز بگیرد و طالبان را در قدرت آینده افغانستان شریک بداند،در غیر این صورت پاکستان چشم بسته به خواست‌ آمریکا تن نمی‌دهد.

دولت افغانستان از پاکستان انتظار دارد تا در جریان گفت‌وگوهای صلح رهبران طالبان را تحت فشار قرار دهد که حاضر به پذیرش آتش‌بس و مذاکره مستقیم با دولت افغانستان شود اما پاکستان تاکید می‌کند که این کشور به اندازه‌ای که سایر کشورها تصور می‌کنند بر گروه طالبان نفوذ ندارد.

با وجود امیدواری دولت افغانستان هنوز مشخص نیست که آیا دیدار ترامپ با عمران خان می‌تواند بر رویکرد این کشور در قبال افغانستان تاثیرگذار واقع شود.

انتهای پیام/.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه افغانستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نقاشی شب قدر ؛ نقاشی های کودکانه ساده مخصوص شب های قدر