ساخت 60 هزار واحد مسکن از طرح اقدام ملی


ساخت 60 هزار واحد مسکن از طرح اقدام ملی

خبرگزاری آریا- طرح‌های مسکن وزارت راه برای جامعه هدف طراحی شده است، 60 هزار واحد از 400 هزار واحد طرح اقدام ملی در اطراف تهران ساخته می‌شود.

ساخت 60 هزار واحد مسکن از طرح اقدام ملی
خبرگزاری آریا- وزیر راه: طرح‌های مسکن وزارت راه برای جامعه هدف طراحی شده است، 60 هزار واحد از 400 هزار واحد طرح اقدام ملی در اطراف تهران ساخته می‌شود.
به گزارش خبرگزاری آریا به نقل از صدا و سیما، محمد اسلامی در حاشیه افتتاح مرکز عملیات ایمنی و اضطراری در جمع خبرنگاران با بیان اینکه یکی از خصوصیات جامعه هدف طرح‌های مسکن وزارت راه و شهرسازی خانوار‌های متقاضی خرید خانه‌های زیر 100 متر هستند، گفت: با طرح اقدام ملی برای ساخت و تحویل 400 هزار واحد مسکونی برای جامعه هدف اقدام کردیم.
وزیر راه و شهرسازی افزود: قرار است 60 هزار واحد از این 400 هزار واحد در اطراف تهران ساخته شود و برای ساخت واحد‌هایی در داخل تهران نیز با نیرو‌های مسلح قرارداد‌هایی امضا کرده‌ایم که در محل پادگان‌هایی که از شهر خارج می‌شود، احداث شود که این واحد‌ها به مخاطب و قشر اصلی که نیازمند مسکن هستند عرضه می‌شود.
وزیر راه و شهرسازی درباره طرح مسکن کارمندان دولت نیز گفت: این طرح با عنوان تامکاد (تامین مسکن کارکنان دولت) باعث ایجاد امید در جوانان به‌خصوص افرادی که حقوق ثابت دارند، می‌شود. این طرح به این معنا نیست که فقط شامل کارکنان دولت شود بلکه کارگران و همه اقشاری که در بنگاه‌های اقتصادی مشغول به‌کار هستند، می‌شود.
اسلامی افزود: بنگاه‌های اقتصادی مراکز دولتی و غیردولتی و ... برای اینکه بتوانند از طرح مسکن کارمندان استفاده کنند باید نسبت به ایجاد صندوق‌های پس انداز اقدام کنند. اراضی مورد نیاز را در اختیار آن‌ها قرار می‌دهیم و اولویت با کسانی است که خانه اولی هستند.
وی در ادامه توضیح داد: هر بنگاهی که تضمین کند که می‌تواند حقوق نیرو‌ها را ماهانه کسر و به حساب صندوق مشخص واریز کند، می‌تواند به این طرح ورود داشته باشد بنابراین صندوق‌های بازنشستگی و شرکت‌های زیرمجموعه دستگاه‌های دولتی هم می‌توانند در این طرح سرمایه‌گذاری کنند. این طرح به تائید رئیس‌جمهوری رسیده و آن را به سازمان برنامه و بودجه ابلاغ کرده است. به محض ابلاغ از سوی سازمان برنامه و بودجه به وزارت راه و شهرسازی، اجرای آن را آغاز خواهیم کرد.
اسلامی تاکید کرد: با اجرای طرح خانه دار شدن کارمندان دولت در کنار ساخت 400 هزار واحد مسکونی و تکمیل مسکن مهر، نرخ امید برای خرید خانه در بین جوانان افزایش خواهد یافت.
وزیر راه همچنین درباره توصیه قبلی خود به مردم مبنی بر نخریدن خانه گفت: واحد‌هایی که در دولت‌های گذشته عرضه شده است متراژ بزرگ بود و از توان خرید مردم خارج است، این واحد‌ها فقط عاملی در افزایش سوداگری در بخش مسکن شده است. جامعه هدف ما خانوار‌هایی هستند که متقاضی خرید خانه‌های زیر 100 متر هستند و ما در سال‌های 98 و 99 برای ساخت و تحویل 400 هزار واحد مسکونی با این مشخصات به جامعه هدف اقدام خواهیم کرد.
وی افزود: مبلغ این واحد‌ها چیزی حدود 300 میلیون تومان خواهد بود و متراژ آن‌ها بین 70 تا 100 متر است.
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در حال حاضر واحد‌هایی که در بازار عرضه می‌شود جنس سوداگری دارد و عرضه این واحد‌ها در جهت سرمایه‌گذاری است، ادامه داد: برای ایجاد توازن بین عرضه و تقاضا ساخت 400 هزار واحد مسکونی را در دستور کار قرار دادیم. این واحد‌ها به مخاطب و قشر اصلی که نیازمند مسکن هستند عرضه می‌شود.
اسلامی مبنای تعداد واحد مسکن تولیدی برای جامعه هدف را بر اساس میزان ازدواج‌ها در سال آینده دانست و گفت: در سال 97 حدود 545 هزار فقره ازدواج ثبت شده است که ما 80 درصد این ازدواج‌ها را جامع هدف خود می‌دانیم و 400 هزار واحد مسکونی باید بین آن‌ها توزیع شود.
وی همچنین درباره مسکن مهر گفت: در دولت نهم و دهم کمتر از 700 هزار واحد مسکن مهر تحویل شد این در حالی است که در دولت یازدهم و و دوازدهم بیش از یک میلیون و صد هزار واحد مسکن مهر را تحویل مردم دادیم که این نشان از اراده دولت دارد. در حال حاضر حدود 330 هزار واحد مسکن مهر باقی مانده که 65 هزار واحد آن آماده تحویل است.
اسلامی افزود: بجز 60 هزار واحد مسکن مهر که دارای پرونده حقوقی هستند همه واحد‌های مسکن مهر تا ابتدای سال 99 تحویل صاحبان آن‌ها می‌شود.
اسلامی با بیان اینکه مبنای استدلال رئیس جمهوری برای افزایش 30 درصدی اجاره‌بها معاونت مسکن وزارت راه و شهرسازی است، گفت: بر اساس داده‌هایی که در معاونت مسکن از بانک مرکزی و مرکز آمار به دست آمده و داده‌کاوی شده است، متوسط افزایش اجاره بها حد فاصل سه ماهه سال جاری در مقایسه با سه ماهه ابتدایی سال گذشته، حداکثر 30 درصد بوده است.
وی ادامه داد: البته ممکن است در برخی مناطق موجران افزایش 40 درصدی هم داده باشند یا در منطقه‌ای کمتر از 30 درصد افزایش داشته باشیم، اما رقم اعلام شده از سوی رئیس جمهوری مربوط به متوسط افزایش نرخ اجاره‌بها است.
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه بر اساس اطلاعات رسیده روند رشد قیمت مسکن در ماه جاری متوقف شده است، گفت: باید از ارزان شدن دلار خوشحال باشیم، اقتصاد ایران دارای مشکلاتی است که بازار مسکن را هم دچار خود کرده است، اما اگر قیمت‌ها در پردیس را با قیمت‌های چند ماه پیش مقایسه کنید شاهد کاهش قیمت‌ها خواهید بود و در حال حاضر شاهد وادادگی قیمت‌ها در بازار مسکن هستیم.
وزیر راه و شهرسازی در خصوص برنامه این وزارتخانه برای راه اندازی سامانه املاک نیز گفت: باید تمام اطلاعات درباره واحد‌های مسکونی جمع آوری شود و با یک مدل نرم افزاری این اطلاعات را به سازمان امور مالیاتی متصل کنیم تا خانه‌های خالی شناسایی شود. در گذشته گفته می‌شد این وظیفه شهرداری‌ها است که خانه‌های خالی را شناسایی کنند، اما با یک سیاست جدید و با استفاده از پایگاه داده دستگاه‌های دیگر، این سامانه‌ها را به یکدیگر متصل کرده‌ایم تا خانه‌های خالی شناسایی شوند.
وی همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه دارای چند واحد مسکونی هستید، گفت: بعد از 28 سال صاحب یک واحد مسکونی شده ام.
اسلامی همچنین درباره انتقاد گمرک از دپوی برخی از کالا‌ها در بنادر گفت: سازمان بنادر و دریانوردی محل انبار نیست و صاحبان بار باید برای تخلیه و بارگیری با ارائه مستندات و مدارک و تعاملات با بانک و گمرک اقدام کنند. سازمان بنادر وظیفه کنترل محتوای کالا‌ها را ندارد و باید نهاد‌های مربوط این وظیفه را انجام دهند.

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها
افزایش پوشش راداری فرودگاه‌ها با رادار کوشک بزم
مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها گفت: با استفاده از رادار ترمینال هوایی کوشک بزم امکان تامین پوشش راداری تا سطح باند فرودگاه‌ها فراهم شده است.
سیاوش امیرمکری، مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران در مراسم افتتاح مرکز عملیات ایمنی و اضطراری (EOC) این شرکت، در جمع خبرنگاران گفت: امروز شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران افتخار دارد که از دو طرح مهم شرکت در حوزه ایمنی رونمایی کند.
وی اولین طرح افتتاح شده توسط وزیر راه و شهرسازی را افتتاح رادار ترمینال هوایی تهران در پایگاه راداری کوشک بزم قم دانست و افزود: با نصب سامانه راداری در مناطق صعب العبور و مرتفع کوشک بزم، از امروز پوشش مراقبتی پرواز‌های عبوری و پرواز‌هایی که در فرودگاه‌های کشور نشست و برخاست دارد در TMA مهرآباد به صورت کامل انجام خواهد شد.
وی افزود: پوشش این سامانه راداری برای مسیر‌های هوایی در شعاعی به وسعت 400 کیلومتر است و برای ارائه سرویس تقرب در فرودگاه‌های مهرآباد و امام خمینی در فاصله حدود 60 تا 70 مایلی خواهد بود که این پوشش تا سطح باند فرودگاه‌ها ادامه دارد و به این وسیله می‌توانیم هواپیما‌هایی را که در فرودگاه‌ها نشست و برخاست می‌کند، تحت نظارت داشته باشیم.
امیرمکری همچنین در خصوص فناوری مورد استفاده در رادار کوشک بزم گفت: راداری که امروز به بهره‌برداری رسید، جایگزین دو رادار قدیمی است که در 20 سال گذشته در دو منطقه در فرودگاه مهرآباد و ایستگاه کوشک بزم نصب شده بوده و با توجه به قدمت این تجهیزات لازم بود به روز رسانی و نوسازی شود. خوشبختانه امروز راداری با سطح بالای فناوری در این ایستگاه نصب شد و به بهره برداری رسید.
امیرمکری به نصب رادار ترمینال هوایی تهران توسط متخصصان بومی اشاره کرد و افزود: نکته مهم در این پروژه بخش نصب و راه اندازی بود چراکه با توجه به محدودیت‌های ایجاد شده برای تردد اتباع خارجی به کشور، نصب تجهیزات بلاتکلیف مانده بود که خوشبختانه با همت و تلاش همکاران بخش‌های عملیات هوانوردی و ارتباطات و ناوبری شرکت فرودگاه‌ها این رادار نصب شد و به بهره برداری رسید.
وی ادامه داد: همچنین برای عملیاتی شدن این رادار نیاز به عملیات وارسی پرواز بود که مرکز وارسی پرواز (فلایت چک) شرکت فرودگاه‌ها موفق شد اولین بار عملیات فلایت چک را بر روی رادار انجام دهد که امروز این رادار به بهره برداری رسید و اکنون اطلاعات آن در مرکز کنترل فضای کشور، فرودگاه مهرآباد و فرودگاه حضرت امام استفاده می‌شود.
امیرمکری این رادار را یکی از خرید‌های موفق زمان کوتاه پس از برجام دانست و گفت: این سیستم بعد از برجام خریداری شده بود و خوشبختانه همکاران ما توانستند به موقع آن را به داخل کشور منتقل کنند. جدای از این سیستم راداری که از خارج وارد شده، شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران با توجه به محدودیت‌ها و تحریم‌ها برای استفاده از توان داخلی برنامه‌ریزی کرده است. با توجه به نیاز شرکت به تامین رادار، با مراکز تحقیقاتی قراردادی برای ساخت رادار منعقد شده که آن نیز در حال پیگیری است.
مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران سپس به افتتاح مرکز عملیات ایمنی و اضطراری در این شرکت اشاره کرد و گفت: این مرکز در دو بخش مورد استفاده خواهد بود. مهمترین بخش پایش ایمنی است که یکی از مهم‌ترین و اساسی‌ترین موضوع‌ها در هوانوردی دنیاست.
وی افزود: با فعالیت این مرکز در حوزه پالایش ایمنی و نظارت بر ایمنی فرودگاهی کشور، تلاش بر این است که سوانح و حوادث را در فرودگاه‌های کشور با نگاهی پیشگیرانه به حداقل برسانیم.
امیر مکری به زیرساخت‌های موجود در مرکز عملیات ایمنی و اضطراری اشاره کرد و گفت: استفاده دیگری که می‌توان از این مرکز داشت، مدیریت شرایط بحران است که با توجه به انتقال اطلاعات و اتصال فرودگاه‌های کشور به این مرکز، اگر در سطح فرودگاه‌های کشور حادثه‌ای رخ دهد، با تشکیل ستاد بحران، امکان نظارت و مدیریت موضوعات و بحران‌ها در این مرکز وجود دارد.
وی افزود: این مرکز توان مدیریت بحران در حوادث طبیعی و غیرطبیعی را دارد و تلاش بر این است که با استفاده از امکانات این مرکز، خسارات در شرایط بحرانی به حداقل برسد.

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها
اتصال 9 فرودگاه کشور به مرکز عملیات ایمنی فرودگاه‌ها
مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها گفت: بلافاصله پس از افتتاح این مرکز 9 فرودگاه بین‌المللی تحت پوشش فعالیت‌های مرکز قرار می‌گیرند و بقیه فرودگاه‌های کشور هم تا بهمن به این مرکز می‌پیوندد.
سیاوش امیر مکری در مراسم افتتاح مرکز عملیات ایمنی و اضطراری شرکت فرودگاههای کشور گفت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌: پس از وقوع اتفاقات جوی اخیر و سیلاب و امثال آن ضرورت تشکیل چنین مرکزی بیش از قبل احساس شد.
امیرمکری افزود: مکانی که امروز به عنوان مرکز عملیات ایمنی اضطراری به بهره‌برداری رسید، زمانی مرکز کنترل فضای کشور بود. آن زمان هدایت پروازها به سیستم‌های ارتباطی محدود بود، اما در سال 80 مرکز کنترل فضای کشور به تهرانسر منتقل شد و امروز این سالن به عنوان مرکز عملیات ایمنی اضطراری شرکت فرودگاه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.
وی ادامه داد:‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ تصمیم گرفتیم فعالیت و عملیات این مرکز به عملیات ایمنی و اضطراری تبدیل شود.
امیرمکری در ادامه تصریح کرد: بلافاصله پس از افتتاح این مرکز 9 فرودگاه بین‌المللی مهرآباد، مشهد، تبریز، زاهدان، شیراز، بندرعباس، اصفهان، کرمان و یزد تحت پوشش کامل فعالیت‌های این مرکز قرار می‌گیرند و از آذرماه سال جاری 33 فرودگاه مرز هوایی و تا پایان بهمن امسال همه فرودگاه‌های کشور به این مرکز متصل خواهند شد.
فرایند آموزش‌های ایمنی همه سطوح کارکنان شرکت فرودگاه‌ها، فرایند ممیزی ایمنی داخلی ادارات، فرایند بررسی داخلی سوانح و حوادث، فرایند گزارش اجباری و داوطلبی خطرات و رویدادها، فرایند احراز صلاحیت شغلی هر یک از رسته‌ها و فرایند اتخاذ تدابیر کنترلی برابر ریسک خطرات شناسایی‌شده در هر یک از حوزه‌ها از مواردی است که باید مورد تحلیل در این مرکز قرار گیرند.

وزیر راه و شهرسازی
رسیدن به تراز جهانی ایمنی هوانوردی در دسترس است
وزیر راه و شهرسازی در مراسم افتتاح مرکز عملیات ایمنی و اضطراری فرودگاه‌ها: این مرکز می‌تواند ایمنی هوانوردی کشور را به تراز جهانی برساند.
محمد اسلامی در این مراسم با تاکید بر اینکه افتتاح مرکز عملیات ایمنی و اضطراری اقدامی فوق العاده در یکپارچه سازی اطلاعات ایمنی است، افزود: این اقدام گامی پیش دستانه در رساندن درجه ایمنی هوانوردی کشور به حداکثر ممکن و ارتقای استاندارد‌های ایمنی پرواز ایکائو (سازمان جهانی هوانوردی) است.
وی افزود: سیاست وزارت راه و شهرسازی در بخش حمل و نقل، ارتقای ایمنی است و بهره برداری از این مرکز اقدامی مهم در افزایش ایمنی پروازهاست.
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه با افتتاح این مرکز شاهد ارتقای ایمنی در تمام مناطق و رسیدن به تراز جهانی هستیم، افزود: این اقدام به دشمنان این پیام را منتقل می‌کند که کشور ما در مسیر توسعه گام برمی دارد و بدخواهی و شرارت دشمنان نتوانسته مانع ما در رشد زیرساخت‌های کشور شود.
وی افزود: این پروژه دستاوردی مهم و با ارزش است که به کاهش هزینه و افزایش حداکثری ایمنی در فاز‌های بعدی می‌انجامد.
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه کنترل راداری و تصویری کمک می‌کند ایمنی در پر ریسک‌ترین مناطق کشور در مراقبت از پرواز به حداقل برسد افزود: با رادار و رصد، می‌توان حادثه‌ها را کم و آسمان ایران را ایمن کرد و امروز به بالاترین حد ایمنی در پرواز‌ها رسیده ایم.
اسلامی همچنین در حاشیه این مراسم درباره خبر آزاد سازی یک کشتی ایرانی از بندر جده گفت: از این کشتی روز گذشته با پیگیری‌های ویژه سازمان بنادر و دریانوردی رفع مزاحمت شد و ساعت 3 و 6 دقیقه دیروز مقامات بندر جده اجازه دادند این نفتکش خارج شود که هم اکنون با دو یدک‌کش به سمت خلیج فارس می‌آید تا وارد آب‌های ایران شود.
وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: در این سال‌ها ما همواره با زحمات زیادی از سوی دشمنان مواجه بوده‌ایم، اما شرکت‌های هواپیمایی و کشتیرانی مهارت بالایی در این حوزه‌ها کسب کرده اند.
اسلامی همچنین درباره جزئیات توقیف نفتکش انگلیسی در تنگه هرمز نیز توضیح داد: کشتی انگلیسی در تنگه هرمز در کریدوری که مخصوص خروج بود ورود کرده است ضمن آنکه آلایندگی زیست محیطی نیز داشته و سامانه هشدار راداری خود را نیز خاموش کرده بود که این موارد خطرساز بود بنابراین سازمان بنادر و دریانوردی از نیرو‌های مسلح کمک خواست و با حکم مراجع قضایی نفتکش انگیسی توقیف شد.
وی افزود: پس از مشاهدات و بررسی‌های دقیق، جزئیات دقیقتری در این باره منتشر خواهد شد.
وزیر راه و شهرسازی همچنین درخصوص توقیف نفتکش حامل نفت ایران در دریای مدیرترانه گفت: کار انگلیسی‌ها دزدی دریایی است و این رسوایی برای استکبار جهانی است که به قوانین بین المللی پایبند نیستند.

افتتاح مرکز عملیات ایمنی و اضطراری فرودگاه‌ها
مرکز عملیات ایمنی و اضطراری فرودگاه‌های کشور با حضور وزیر راه و شهرسازی و جمعی از مسئولان کشوری و لشکری به بهره برداری رسید.
مرکز عملیات ایمنی و اضطراری فرودگاه‌های کشور SOC EOC یکی از راهکار‌های استاندارد برای پیشگیری از سوانح و حوادث فرودگاهی و به حداقل رساندن اقدامات اصلاحی درخصوص موضوعات ایمنی پروازهاست.
بلافاصله پس از افتتاح، این مرکز 9 فرودگاه بین المللی مهرآباد، مشهد، تبریز، زاهدان، شیراز، بندرعباس، اصفهان، کرمان و یزد تحت پوشش این مرکز قرار می‌گیرد.
از آذر ماه نیز 33 فرودگاه مرز هوایی و از بهمن ماه، تمام فرودگاه‌های کشورمان به این مرکز متصل خواهند شد.
این مرکز بصورت 24 ساعته و بدون تعطیلی به عنوان مرکز عملیات ایمنی اطلاعات آنلاین رسیده از سوی خلبانان، متخصصان و مدیران ایمنی و اپرون را پردازش و در اختیار کاربران خود قرار می‌دهد و میزان تهدید‌ها و ریسک‌ها را اطلاع رسانی می‌کند.
همچنین این مرکز در هنگام وقوع هرگونه سانحه، تغییر کاربری داده و به مرکز عملیات بحران تبدیل می‌شود.
رییس سازمان مدیریت بحران کشور، مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها وناوبری هوایی ایران، رییس پلیس فرودگاه‌های کشور و فرمانده سپاه حفاظت هوایی کشور نیز در این مراسم حضور دارند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


متن دیکته شب کلاس دوم ابتدایی برای همه درس ها