گردشگاه‌ها در قرق قلیان


گردشگاه‌ها در قرق قلیان

آستارا - ایرنا - فلسفه ایجاد گردشگاه‌ها و تفرجگاه‌ها تفریح سالم در هوای پاک و فضای بانشاط است اما فراگیر شدن استعمال قلیان، مناطق گردشگرپذیر را تحت سیطره خود در آورده و جای ایده و ابتکار خلاق برای جایگزینی به این وسیله دودزا خالی است.

نوار ساحلی دریاها در فصل تابستان گردشگران زیادی را به خود جلب می‌کند و آب تنی، قایق سواری، ماهیگیری، تهیه عکس‌های سلفی و یادگاری، بازی‌های ساحلی روی شن و خوراکی‌های محلی از جاذبه‌های ساحل و طرح‌های سالمسازی دریاهای کشورمان است و در ۱۸ و نیم کیلومتر نوار ساحلی دریای خزر در حوزه استحفاظی شهرستان مرزی بندر آستارا در غرب استان گیلان و همسایگی جمهوری آذربایجان، سه طرح سالمسازی دریا ایجاد و فعال شده و همه ساله پذیرای خیل عظیمی از گردشگران داخلی و خارجی است.

در نوار ساحلی آستارا تا چشم کار می‌کند قلیان قابل مشاهده است و عرضه این ابزار دودزا نه تنها منحصر به پلاژها و آلاچیق‌های خصوصی نیست بلکه در طرح‌های سالمسازی و تفریح گاه‌های دولتی زیر نظر شهرداری نیز، حرف اول را قلیان می‌زند و تا خود مردم، از آن ابراز انزجار نکنند، کسی را یارای مقابله با آن نیست.

پاسخ مدیر طرح ساحلی دولتی

مدیر طرح سالمسازی سفیر امید وابسته به شهرداری آستارا روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: خودم قلیانی نیستم و از آن دوری می‌کنم اما کسانی که در داخل این طرح خدمات ارائه می‌کنند، نمی‌توانند به مسافرانی که قلیان تقاضا می‌کنند (نه) بگویند.

چنگیز سنبل نیا افزود: این طرح سالمسازی تحت مدیریت شهرداری آستارا ۱۴ هکتار وسعت دارد و در داخل آن در چند نقطه، قلیان عرضه می‌شود و وقتی برخی از گردشگران، قلیان‌ها را با خود به ساحل می‌آورند، چگونه می‌توانیم جلوی مصرف آن را بگیریم.

وی ادامه داد: به نظر من تنها راه جلوگیری از شیوع قلیان، حداقل در طرح‌های گردشگری دولتی، رواج قلیان‌های سلامت است و می‌گویند اینگونه قلیان مانند سیگارهای الکترونیکی که فرد، ادای مصرف آن را در می‌آورد، بی ضرر است.

او بیان کرد: اگر توجه کنید سر و کله قلیان از پشت شیشه برخی خودروها دیده می‌شود و برخی از مردم آن را با خود همه جا حمل می‌کنند و کسی به زیان آور بودن آن در مقایسه با سیگار توجهی نمی‌کند.

واکنش نیروی انتظامی و اتاق اصناف

سرهنگ محمد نمازی فرمانده نیروی انتظامی آستارا به تازگی از برنامه ریزی برای مقابله با قلیانسراهای فاقد مجوز خبر داده است و با اجرای این طرح، به طور یقین از شمار قلیان‌ها در گردشگاه‌های این شهرستان نیز کاسته خواهد شد.

نیروی انتظامی آستارا در حالی قلیانسراهای فاقد مجوز را هدف طرح خود قرار داده است که حسین ابوالحسنی رئیس اتاق اصناف آستارا از صادر نشدن مجوز به قلیانسراها خبر می‌دهد.

وی می‌گوید: هرگز مجوزی به عنوان قلیانسرا به واحد صنفی از سوی اتاق اصناف صادر نمی‌شود، اما صاحبان قهوه خانه‌ها و کافه‌های سنتی، با سو استفاده از مجوز واحد صنفی خود، در کنار چای، قلیان نیز عرضه می‌کنند.

جای خالی ایده و طرح خلاق

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی فرماندار آستارا نیز گفت: مقابله با قلیان نیازمند راهکار خلاق و ابتکاری است و باید با کار فرهنگی و معرفی جایگزین به مبارزه با آن برخاست.

سامان ساسانیان افزود: مدیران طرح‌های سالمسازی دریا و تفرجگاه‌ها اگر به جای قلیان خوراکی‌ها، آش ها و تنقلات بومی و محلی را عرضه و ترویج کنند، گردشگران به تدریج از مصرف قلیان به مواد غذایی مفید روی خواهند آورد.

وی ادامه داد: با وجود اینکه تمشک‌، آلوچه، توت و گردوهای باغ‌های کوهستان حیران آستارا مسافران را از حرکت باز داشته و به خرید آنها وا می‌دارد، متأسفانه از آن همه تنوع محصولات باغی و درختی در نوار ساحلی و تفریحگاه‌های پر جمعیت آستارا خبری نیست و این امر، نشانگر نبود ایده و خلاقیت است.

گردشگاه‌ها در قرق قلیان

معاون فرماندار آستارا افزود: متولیان گردشگاه‌ها به جای انفعال در مقابل قلیان محصولات فرهنگی نظیر کتاب، صنایع دستی و سوغاتی‌های محلی را در برابر دید مردم قرار دهند و اطمینان داشته باشند به مرور، از شمار متقاضیان قلیان کاسته و بر تعداد مشتاقان خوراکی‌ها و سرگرمی‌های سالم افزوده خواهد شد.

به نظر می‌رسد باید با کار فرهنگی مؤثر و مستمر، اطلاع رسانی مدام از خطرات و مضرات قلیان و جایگزینی تفریحات و سرگرمی‌های مفید و سالم به جای آن، اراده‌ای محکم در دل مصرف کنندگان برای اجتناب از آن بساط دودزا شکل بگیرد تا قلیان به عنوان وسیله و مقدمه اعتیاد ترک و سینه جامعه از دود آن پاک گردد.

گزارش از عیسی پاشاپور

۷۱۲۴

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گیلان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی