مرتضی بانک: سامانه اعتبار سنجی فعالین اقتصادی مناطق آزاد، تا پایان سال راه اندازی خواهد شد/مناطق آزاد در شش سال گذشته 9 میلیارد دلار واردات و 4.5 میلیارد دلار صادرات به خارج از کشور داشتند


مرتضی بانک: سامانه اعتبار سنجی فعالین اقتصادی مناطق آزاد، تا پایان سال راه اندازی خواهد شد/مناطق آزاد در شش سال گذشته 9 میلیارد دلار واردات و 4.5 میلیارد دلار صادرات به خارج از کشور داشتند

معاون رئیس جمهور گفت: اعتبار سنجی ضرورت اولیه  هر فعال اقتصادی است و سامانه اعتبارسنجی در حال حاضر در مناطق آزاد وجود ندارد که آن را طراحی کردیم تا امسال این سامانه اعتبار سنجی را راه اندازی کنیم.

گروه بازرگانی بازارنیوز: مرتضی بانک، معاون رئیس جمهور و دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در گفتگو با خبرنگار بازار نیوز درباره دوره‌های مختلف فعالیت مناطق آزاد گفت: مناطق آزاد سه فصل را پشت سر گذاشتند، یکی شروع فعالیت بود که طبیعی بود این فعالیت‌ها را باید سامان دهی و برنامه ریزی کنند و فهم مشترکی در این زمینه ایجاد کنند.

وی افزود: دوره بعدی، دوره تلاش مستمر برای فراهم کردن زیر ساخت‌ها و ضررورت‌هایی و امکاناتی که برای فعالیت برای مناطق آزاد ضرروی لازم بوده و دوره سوم هم توجه به رسیدن به اهداف اصلی مناطق آزاد که تولید، صادارت، اشتغال و همچنین مشارکت در اقتصاد بین الملل و اهداف دیگری که در این زمینه پیش بینی شده، بوده است.

بانک ادامه داد: نکته قابل تذکر این است که زیر ساخت‌های مناطق آزاد از ابتدا به صورت کامل آماده نشده بود، اعتباراتی در نظر گرفته نشده بود، بلکه قانونی تصویب شده که قانون بسیار معتبری هم است، که با استفاده از امکانات و شرایطی که خود منطقه فراهم می‌کند بتواند اعتباراتی ایجاد و خلق کند و از آن طریق به توسعه زیر ساخت ها، عمران و آبادی مناطق قدم بر دارد و بعد از آن هم بتواند سرمایه گذاران را جذب کند. زیر ساخت‌های لازم از جمله آب، برق، خطوط حمل و نقل، زیر ساخت‌های داخلی و موضوعات از این قبیل است.

مرتضی بانک، از تلاش برای توسعه تولید در شش سال گذشته خبر داد و گفت: طی شش سال اخیر تلاش مستمر برای فراهم کردن توسعه تولید، فراهم کردن شرایط و تسهیلات لازم برای تولید و همچنین راهبرد‌های لازم برای تولید بیش تر، یعنی فعالیت تسهیلی و فعالیت راهبردی افزایش تولید در این ۵ و ۶ سال، گام‌های خوبی برداشته شده است که می‌توان گفت این روند مشارکت در تولیدملی کشور، در صادرات و اشتغال در مناطق آزاد و مناطق ویژه که هر دو از یک قانون پیروی می‌کنند، روند مثبتی، قابل توجه و ارزشمند است.

بانک ادامه داد: ما از سال ۹۲ تا سال ۹۷، حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری بخش خصوصی، فقط در مناطق آزاد داشتیم که عمدتا فعالیت‌های تولیدی و اشتغال زایی هستند که ایجاد شده، و این در حالی است که چیزی در حدود ۶۶ هزار میلیارد تومان هم صدور مجوز داده شده، که در حال تحقق است.

وی افزود: این هفت منطقه آزاد از لحاظ وسعت، ۰.۳ خاک کشور و از لحاظ جمعیت کم‌تر از یک میلیون نفر جمعیت دارد، ولی توانسته سی هزار و هشت صد میلیون تومان سرمایه گذاری بخش خصوصی جذب کند.

بانک در ادامه گفت: در مناطق ویژه، این سرمایه گذاری رقم بهتری دارد. حدود ۴۱ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری ریالی و ۲۰ میلیارد دلار هم سرمایه گذاری ارزی که هر دو داخلی هستند، در مناطق ویژه انجام شده است.

معاون رئیس جمهور درباره میزان اشتغال در این مناطق نیز اظهار داشت: در اجرای این سرمایه گذاری ما حدود ۳۰۵ هزار نفر در مناطق آزاد در واحد‌های تولیدی، صنعتی، کشاورزی، معدنی خدماتی و حدود ۲۰۵ هزار نفر در مناطق اقتصادی ویژه مشغول به کار هستند .

بانک، میزان صادرات در شش سال اخیر در مناطق آزاد را نیز بیش از ۹ میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: صادراتی که از مناطق آزاد و منطقه ویژه طی این شش سال صورت گرفته است، قابل توجه است. صادرات در مناطق آزاد، در سال ۹۲ حدودا ۱۹۰ میلیون دلار بوده، اما این رقم در سال ۹۷ به چیزی حدود یک میلیارد پنجاه میلیون دلار رسیده و در جمع چیزی حدود چهار میلیارد و پانصد میلیون دلار صادرات ما به خارج از کشور است.

وی در ادامه گفت: میزان زیادی از تولیدات ما به داخل کشور هم انتقال پیدا کرده است که آن را هم یک نوع صادرات می‌دانیم که حدود ۵ میلیارد دلار تولیدات مناطق آزاد به داخل کشور عرضه شده، یعنی حدود ۹ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار صادرات در عناوین مختلف صورت گرفته است.

وی آمار صادرات مناطق ویژه را نیز اعلام کرد و گفت: میزان صادرات در مناطق ویژه ما نیز بسیار ارزشمند است. طی سال ۹۲ تا سال ۹۷، ۱۱۵ میلیارد دلار از مناطق ویژه به خارج کشور صادر شده است.۱۲۵ میلیارد دلار صادرات از مناطق آزاد و مناطق ویژه طی این شش سال است.

معاون رئیس جمهور میزان واردات در این مناطق را هم اعلام کرد و گفت: واردات ما در این شش سال برای مناطق آزاد، حدود ۹ میلیارد دلار بوده که این در مقابل حدود ۹.۵ میلیارد دلار صادراتی است که در مناطق آزاد داشتیم. این یعنی ما در این مناطق مازاد تجاری داریم.

وی افزود: در مناطق ویژه ما ۳۲ میلیارد دلار طی این شش سال واردات داشتیم، یعنی اگر بگویم ۱۲۵ میلیارد دلار صاردات ما به خارج از کشور از طریق مناطق آزاد و مناطق ویژه است، در مقابلش حدود ۴۲ میلیون دلار واردات داریم، یعنی حدود میزان صادرات از مناطق آزاد و مناطق ویژه، سه برابر میزان واردات است.

مرتضی بانک از اجرای پروژه‌های راهبردی برای ساماندهی کار‌ها در این مناطق خبر داد و گفت: ما برای اینکه بتوانیم ساماندهی مناسب‌تر و قوی تری بدهیم، یک سری پروژه‌های راهبردی را بخصوص برای مناطق آزاد که باید تلاش بیشتری در آن در جهت تولید انجام شود، به صورت کلان انجام دادیم. پروژه‌های راهبردی‌ای که دبیرخانه تدوین و به مناطق آزاد منتقل می‌کند. یکی از آنها، ایجاد سامانه اعتبار سنجی فعالین اقتصادی است. این سامانه برای کمک ها، استفاده از اعتبارات، استفاده از صندوق‌های ملی و صندوق‌های توسعه‌ای کمک کننده است.

بانک در پایان گفت: اعتبار سنجی ضرورت اولیه هر فعال اقتصادی است و این سامانه در حال حاضر در مناطق آزاد وجود ندارد که ما آن را طراحی کردیم تا امسال این سامانه اعتبار سنجی را راه اندازی کنیم که فعالین مناطق آزاد بتوانند در شرایط بهتر و سرعت بیش تری به منابع مالی مناسب از طریق صندوق‌های بانک‌ها یا واحد‌های دیگری دسترسی پیدا کنند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه تجارت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


صدای کوتوله برزیلی برای آموزش و سریع حرف زدن