به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ امروزه صنعت توریسم و گردشگری به عنوان یکی از اصلی‌ترین صنعت ها در حوزه سودآوری و بازدهی برای هر کشور محسوب می شود و دولت هایی که به دنبال کسب منابع و ورود ارز به داخل کشور خود هستند سرمایه گذاری های فراوانی را بر روی این موضوع انجام داده اند.

کشور ما نیز پس از آشفتگی بازار ارز و همچنین نوسانات اقتصادی برنامه‌های فراوانی در راستای جذب گردشگر و توریست‌های خارجی تدوین کرد و در مراحلی نیز شاهد اجرای آن بودیم، اما نکته قابل تامل در این رابطه ایجاد شرایط مناسب برای گردشگران داخلی است که با بی برنامگی مواجه است.

قیمت مراکز اقامتی و هتل ها به شکل تعیین شده که این تصور ایجاد می شود مدیران مراکز اقامتی یا ایرانی نیستند یا از توان مردم کشورشان خبر ندارند! قیمت‌ها تنها برای یک قشر کم تعداد مناسب است و دیگر قشر ها اگر قرار باشد تنها یک روز در این مراکز اقامتی اسکان داشته باشند به جرات باید بخش اعظمی از حقوق ماهیانه خود را پرداخت کنند و این فارق از قیمت خوراک و گردش های دیگر توریستی است. اگر قیمت اماکن توریستی به همین منوال افزایش سفر از زندگی بسیاری از ایرانیان حذف می شود.

مرتضی خاکسار، کارشناس ارشد گردشگری، در خصوص اینکه چرا گردشگری داخلی مورد بی‌توجهی قیمت‌گذاری‌های مراکز تفریحی و گردشگری و اقامتی توریستی هستند به برنا گفت: براساس اصل 44 قانون اساسی بیشتر بخش‌های دولتی در حال خصوصی شده اند و بخش گردشگری و خدمات رفاهی به گردشگران نیز جز این موضوع است درحالی که خصوصی سازی فقط یک‌جنبه موضوعات است و شاید در تمامی بخش‌ها جوابگو صنعت توریسم نباشد .وقتی چشم نظارت گر دولت کنار گذاشته شود شاهد جولان بخش خصوصی منطبق با خواسته‌های میلی خود هستیم و به‌طبع قیمت بالای خدمات رفاهی به گردشگران شکل می‌گیرد. برای مثال می‌توان به قیمت بالای هتل‌ها اشاره کرد که به صورت سرسام آوری بالا رفته و متاسفانه هیچ نظارتی روی قیمت‌گذاری‌های آنان وجود ندارد. به‌طور کل تسهیل در امر گردشگری برای مردم کشور صورت نمی‌گیرد. قیمت‌گذاری مراکز تفریحی و گردشگری نباید تنها بر اساس مقیاس در آمد افراد مرفه جامعه باشد که اگر نگاه به قیمت گذاری اینگونه ادامه یابد به زودی سفر از زندگی ایرانیان حذف خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه حتی اعتراض در خصوص قیمت گذاری مراکز اقامتی توریستی نیز ثمر بخش نبوده است و تنها به بدتر شدن اوضاع ختم شده است گفت: این موضوع شاید در نگاه اول مسئله ای عادی به نظر برسد و همچون باقی افزایش قیمت هایی که شاهد بالارفتن آنان بودیم ان را تلقی کنیم، اما باید دانست به آسان نمی توان از کنار آن عبور کرد چون تبعات بسیاری را به صورت غیرمستقیم به همراه خود خواهد داشت.

این کارشناس افزود: مسئولین و متولیان امر گردشگری باید بدانند شخصیت گردشگر ایرانی محترم است. افزایش قیمت های خدمات توریستی نباید به شکلی پیش رود که مسافران ایرانی را در شهرهای مختلف چادر نشین کند در غیر اینصورت باشد شاهد کاهش امار گردشگران داخلی خواهیم بود و تبعاتی که ناشی از ان خواهد بود نیز روز به روز افزایش پیدا خواهد کرد.

خاکسار با گفتن از اینکه مسئولین باید با برنامه‌ریزی صحیح، شرایط و بسترهایی ها را فراهم کنند که مردم بتوانند به آسان‌ترین روش‌ها به مسافرت و گردشگری خود بپردازند و همانند بسترهای که برای گردشگران خارجی فراهم شده به گردشگران داخلی نیز خدمات ارائه دهند و آن‌ها را به دست فراموشی نسپارند ادامه داد: در وهله اول یکسان سازی قیمت خدمات رفاهی همچون اقامت در هتل‌ها، قیمت رستوران و غذاخوری ها و همچنین نظارت بر روی بازار شهرهایی که به عنوان قطب گردشگری از آن ها یاد می شود باید انجام شود.

وی در خصوص حمایت از طرح‌هایی که در این رابطه وجود دارد افزود: در زمینه گردشگری و توریسم بهتر است از طرح‌ها جوانان بهره برد و با تامین نیازهای آن‌ها در راستای ارتقای صنعت گردشگری کمک‌های فراوانی را به این صنعت انجام داد زیرا این صنعت به نگاه نو و تازه و ایده‌های جدید نیز دارد تا از کهنگی به تازگی برسد.

خاکسار در پایان نیز در خصوص نظارت از سوی دستگاه های دولتی و مقابله با افزایش قیمت ها که از سوی سازمان های خصوصی متولی گردشگری انجام می شود نیز تصریح کرد: هرچه سریعتر باید شاهد ورود دستگاه های دولتی به این مبحث باشیم تا بسیاری از تخلفاتی که از سوی متولیان خصوصی صورت میگیرد جلوگیری شود، چون اداره و کنترل بسیاری از مراکز خدماتی رفاهی برای گردشگران در اختیار سازمان های خصوصی است و سیاست های کلی را نیز تعیین می کنند که گاهی تخلف در آن روی می دهد، زمانی که چشم نظارت دولتی وجود داشته باشد دیگر شاهد این موضوع نخواهیم بود و قطعا روند روبه رشد افزایش گردشگران را خواهیم داشت.