لذت خدمت رسانی به سالمندان در منزل اگر فراموش نمی‌شود


لذت خدمت رسانی به سالمندان در منزل اگر فراموش نمی‌شود

یزد- ایرنا -رئیس اداره بهزیستی میبد گفت: خدمت رسانی به سالمندان به ویژه ویزیت و درمان آنها در منزل از جمله خدمات رسانی بسیار شیرینی است که اعضای تیم پزشکی و درمانی با حضور در بالین بیمار، فرد را معاینه می کنند تا نیازی به صرف هزینه و حضور در مراکز درمانی نداشته باشد.

سید محسن فلاح عصر یکشنبه در حاشیه دیدار با یکی از بیماران سالمند که خدمات ویزیت در منزل دریافت می‌کرد، در گفت و گو با ایرنا، افزود: در کنار ایجاد تنها مرکز روزانه نگهداری سالمندان طرح ویزیت در منزل به عنوان مکمل خدمات دهی مرکز روزانه به آنها اجرا و به دنبال آن به این قشر و بیماران تخت گرا به علت ضایعه نخاعی و یا بیماری‌های دیگر خدمات درمانی ارائه می‌شود.

وی با اشاره به اینکه خدمات ویزیت در منزل به بیماران روانی، افراد دارای ضایعه نخاعی و بیماران نیازمند به مراقبت و نیز سالمندان ارائه می‌شود، ادامه داد: تا به حال سعی کردیم عملکرد مراکز تحت نظارت بهزیستی در خدمت رسانی به مددجویان درجه یک باشد و این مرکز نیز تا به حال عملکرد خوب و رضایت بخشی داشته است.

رئیس اداره بهزیستی میبد همچنین اظهار داشت: رویکرد این نهاد ترویج نگهداری سالمند در مراکز روزانه و قطع نشدن رابطه با خانواده و با هدف حفظ کرامت آنها و حفظ رابطه عاطفی با خانواده‌ها و نیز احساس آرامش و امنیت بیشتر فرد سالمند با بودن در کنار اعضای خانواده است.

وی یادآور شد: از مردم، مسئولین و خیرین شهرستان که به عنوان شهر دوستدار سالمند مطرح است انتظار می‌رود سالمندان را درک کنند و در مناسب سازی محیط، فراهم کردن فضاهای آموزشی، ورزشی و تفریحی برای آنها، رعایت سد معبر و رفع مشکلات تردد سالمندان در مکان‌های عمومی مانند مساجد، حسینیه‌ها، بانک‌ها و… تلاش کنند و اگر بنایی مانند مسجد را احداث می‌کنند به گذاشتن رمپ ورودی برای مکان و تسهیل تردد سالمند توجه کنند.

فلاح از خیرین خواست که به صورت داوطلبانه حامی سالمندان شوند تا بهزیستی با برنامه ریزی افراد نیازمند را به آنها معرفی کند.

این مسئول به ایجاد مرکز روزانه و شبانه روزی و هم روزانه برای بانوان و آقایان سالمند شامل امکانات تفریحی و آموزشی و کتابخانه نوید داد و افزود: در حال حاضر تنها مرکز توانبخشی و نگهداری روزانه سالمندان شهرستان به بانوان ارائه خدمات می‌دهد که می‌تواند با اعلام آمادگی آقایان یک روز در هفته نیز این مرکز به مردان اختصاص پیدا کند.

به گفته مسئول مرکز توانبخشی و نگهداری روزانه سالمندان میبد، این مرکز از آبان ماه سال ۹۱ شروع به فعالیت کرد و با برنامه ریزی پزشکی و درمانی خدمات آموزشی، تفریحی، درمانی و توانبخشی به سالمندان ارائه می‌کند.

مریم کمالی که دعای خیر سالمندان به دنبال خدمت رسانی به آنها را بهترین پاداش و برابر با تمام دنیا می‌داند، افزود: در ابتدا افراد با رفتن به بهزیستی تشکیل پرونده می‌دهند و بعد از اینکه در کمیسیون تشخیص داده می‌شود در چه حوزه‌ای باید خدمات دریافت کند در صورت نیاز به حوزه ویزیت در منزل ارجاع داده می‌شود و به دنبال آن بعد از ارجاع و تشکیل پرونده در مرکز تیم پزشکی شامل پزشک، مددکار و روانشناس به منزل بیمار و یا فرد سالمند رفته تا تشخیص داده شود فرد چه خدماتی نیاز دارد.

وی با اشاره به اینکه این مرکز با تحت پوشش قرار دادن ۵۰ نفر و با ارائه خدمات روزانه به سالمندان در مرکز و نیز ۵۰ نفر ویزیت در منزل یارانه دولتی دریافت می‌کند، تصریح کرد: خدمات ارائه شده شامل توانبخشی، کار درمانی، گفتار درمانی، پرستاری، پزشکی و روانشناسی بسته به نیاز در زمان‌های تعیین شده همراه با آموزش به خانواده‌های سالمندان و افراد تحت پوشش به صورت رایگان انجام می‌شود.

بهزیستی میبد ۶۹ مرکز که در حوزه‌های گوناگون با ارائه خدمات مشاوره، توانبخشی، اشتغال و… با این اداره همکاری دارند را تحت نظارت خود دارد.

مرکز شهرستان ۱۰۴ هزار نفری میبد در ۵۰ کیلومتری شمال غرب شهر یزد مرکز این استان قرار دارد.

۹۹۳۴ / ‏‬ ۲۰۴۷/‏

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه یزد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


رابطه جنسی زیر دوش آب در حمام با همسر خوب است یا بد؟