غفلت حوزه فرهنگی از تکریم هنرمندان زنده پذیرفته نیست


غفلت حوزه فرهنگی از تکریم هنرمندان زنده پذیرفته نیست

بجنورد- ایرنا- مدیرکل فرهنگ و ارشاد خراسان شمالی گفت: یکی از نقص های برنامه های حوزه فرهنگی غفلت از تکریم هنرمندان در قید حیات است که این رویکرد اشتباه باید اصلاح شود.

حسین فرخنده روز یکشنبه در آیین پایانی هشتمین چلگی کارتون و کاریکاتور ایران که با تجلیل از استاد حبیب الله حدادیان در فرهنگسرای فاروج برگزار شد، افزود: اینکه تا هنرمندی را از دست ندهیم به یادش نمی افتیم نگاه اشتباهی است که حوزه هنری با برگزاری چلگی کارتون و کاریکاتور این روند را اصلاح کرده است.

وی اظهار داشت: قدرشناسی از هنرمندان مشقی است که باید از سر نوشت و برنامه چلگی کارتون و کاریکاتور که منحصراً در استان ما برگزار می شود راه را برای پیمودن این مسیر هموار کرده است.

وی به خدمت تکریم هنرمندان درآوردن هنر کاریکاتور را کاری خلاقانه خواند و افزود: امروز هم در راستای بزرگداشت یکی از مفاخر استان که با اخلاق حسنه خود الگوی هنرمندان جوان شده و از جایگاه ویژه ای در فرهنگ و هنر برخودار است گرد هم آمده ایم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی افزود: استاد حدادیان بیش از ۷۰ عنوان ملی و استانی دارد و میراثدار هنر موسیقی مقامی است.

فرخنده، تقویت هنر را نیاز جامعه برای ایجاد شادابی و نشاط برشمرد و افزود: ترویج هنر امنیت را برای جامعه به ارمغان می آورد و هنرمندان با آرامشی که ایجاد می کنند به سلامت جامعه کمک می کنند.

مسئول خانه کاریکاتور حوزه هنری خراسان شمالی نیز گفت: تکریم هنرمندان زنده را دوست دارم و با هدف زدودن غبار فراموشی از سیمای آنان، ابزار کاریکاتور را به کار گرفته ام.

عباس ناصری افزود: قبول موضوع کاریکاتور شدن از سوی پیشکسوتان هنری، نشان دهنده ظرفیت بالای آنان است.

وی با بیان اینکه بعد از انتشار فراخوان با معرفی استاد حدادیان، به عنوان دومین هنرمند استان که برای برپایی این برنامه انتخاب شده، شاهد استقبال کاریکاتوریست ها برای شنیدن هنر این هنرمند بودیم، بیان داشت: این رقابت فرصتی برای شنیده شدن و دیده شدن هنرمندان پیشکسوت در سراسر کشور شده است.

ناصری با اشاره به اینکه افزون بر ۵۰ اثر از استان های مختلف کشور برای این دوره از چلگی کارتون و کاریکاتور به دبیرخانه رسید، گفت: ۱۲ اثر چاپ و در محل برگزاری در معرض دید مدعوین قرار گرفت.

چلگی کارتون و کاریکاتور هر ۴۰ روز با ارائه فراخوان در سطح کشور و دادن موضوع با محوریت یکی از هنرمندان در حوزه موسیقی، شعر و… برگزار می شود که بعد از ارائه آثار، بهترین آثار به انتخاب داوران به چاپ می رسد.

استاد حبیب الله حدادیان، آهنگری است که سوز نوای دوتارش شعله بر کوره قدیمی ترین آهنگری فاروج می زند و در لابه لای صدای پرخشم پتک، نواهای برگرفته از تاریخ و فرهنگ را مشق می کند.

وی از هنرمندان پیشکسوت موسیقی مقامی دوتار و متولد ١٣٣١ است که بیش از ٤٠ سال است در این رشته فعالیت می کند.

این هنرمند مردمی با نوای دوتار بزرگ شده است، پدرش، پدربزرگش و تا هفت پشتش در هر پتکی که بر آهن کوبیده اند دستی هم بر زخمه تار نواخته اند اما او تا خود سازی نساخت، دست به دوتار نبرد.

در ۱۴ سالگی اولین دوتارش را ساخت و نواهای «الله مزار، گلن گیچ مام، یارنزانه ازشبانم» و بسیاری نواهایی را که شنیده بود این بار خود زمزمه کرد.

استاد حبیب الله که اولین سازش را هنوز هم نگاه داشته، هر بار که از آهنگری خسته می شود دست به ساز برده و نغمه ای ساز می کند تا باز انرژی گرفته و کار را از سر بگیرد.

او بیش از ۱۰۰ هنرآموز را با نوای دوتار آشنا کرده و ساز را به دستشان داده است.

۷۱۸۷/۵۱۳۲

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان شمالی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


قیمت بیت‌کوین سقوط کرد