حساس‌سازی اجتماعی مهمترین گام در کنترل بیماری ایدز است


حساس‌سازی اجتماعی مهمترین گام در کنترل بیماری ایدز است

ارومیه- ایرنا- سرپرست دفتر امور فرهنگی و اجتماعی استانداری آذربایجان غربی گفت: حساس‌سازی اجتماعی و افزایش آگاهی اقشار مختلف مردم مهمترین گام در راستای کنترل بیماری ایدز در جامعه است.

به گزارش ایرنا، سیدهادی طباطبایی روز یکشنبه در کمیته استانی بیماری ایدز اظهار داشت: در راستای این هدف‌گذاری، از ۱۷ سال پیش برنامه استراتژیک و کلی برای مقابله و شناسایی و درمان ایدز در کشور اجرا می‌شود که برنامه چهارم امسال به پایان خواهد رسید.
وی اضافه کرد: در این کمیته برنامه‌ها و گزارش فعالیت‌های هر سازمان جهت رسیدن به هدف طرح «۹۰، ۹۰، ۹۰ مقابله با ایدز» ارایه و بررسی می‌شود.
وی با بیان اینکه منظور از هدف ۹۰، ۹۰، ۹۰ مقابله با ایدز، شناسایی ۹۰ درصد از مبتلایان، کاهش بار ویروسی ۹۰ درصد افراد شناسایی شده و درمان ۹۰ درصد از مبتلایان است افزود: آموزش و اطلاع رسانی، تشخیص، مراقبت و درمان، مراقبت و درمان افراد مبتلا به اچ آی وی، حمایت و توانمندسازی و توصیه به انجام تست و آزمایش از مهمترین راهبردهای این برنامه است.

وی در ادامه با بیان اینکه ایدز در حال حاضر یک مسئله اجتماعی مهم است، اظهار کرد: نباید به بهانه کمبود و ناکافی بودن اعتبارات این بیماری مورد غفلت واقع شود بلکه باید زمینه‌ای فراهم شود تا افراد جامعه با انجام آزمایش اچ آی وی، از سلامت خود مطمئن شوند و یا اگر ابتلا به بیماری هستند، درمان را هرچه سریع‌تر آغاز کنند.
طباطبایی گفت: این موضوع مساله اجتماعی است و دولت به تنهایی نمی‌تواند متولی این امر شود و همراهی مردم در برنامه‌های کنترلی ضروری است.
در این جلسه ضمن بررسی آخرین وضعیت این بیماری در استان، برنامه‌های در حال اجرا در حوزه‌های درمان، آموزش و پیشگیری مورد بررسی قرار گرفت.
ایدز از جمله بیماری‌های ویروسی است که میلیون‌ها نفر را در دنیا به کام مرگ کشانده است؛ بیماری اچ آی وی ویروسی است که با مختل کردن کارکرد و ویران کردن گونه ای از یاخته های مسئول هماهنگی ایمنی منجر به نقص دستگاه ایمنی بدن انسان می شود که به آن ایدز می گویند.

براساس آخرین آمار وزارت بهداشت، درمان و علوم پزشکی تاکنون نیمی از جمعیت مبتلا به این بیماری در جامعه شناسایی شدند و حدود ۱۵ هزار نفر آنها زیر پوشش خدمات درمانی و پیشگیرانه لازم قرار دارند.
کارشناسان سلامت معتقدند که مطلع نبودن نیمی از مبتلایان به ویروس این بیماری می‌تواند عاملی در گسترش انتقال این عفونت به دیگران باشد بطوریکه از دید آنها تغییر شیوه ابتلا به این بیماری از تزریق با سرنگ‌های آلوده به تماس‌های جنسی از این بابت می‌دانند.
به گفته کارشناسان و متخصصان بیماری‌های عفونی شناسایی نشدن این بیماران یکی از چالش‌ها در مقابله و جلوگیری از گسترش ایدز به شمار می‌رود.
۸۱۳۷/‏۶۱۸۵/‏

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آذربایجان غربی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی