هنگام خفگی کودک چه کنیم؟


هنگام خفگی کودک چه کنیم؟

اگر مشاده کردید که کودکی در حال خفه شدن است، بدانید که هر ثانیه که می گذرد زمان طلایی برای حفظ جان و سلامتی او از دست می رود.

رخ دادن وقایع هولناکی همچون پریدن یک جسم کوچک به درون گلو، بلعیدن یک لقمه غذایی بزرگ و یا هر آنچه که سبب بسته شدن راه های هوایی و خفه شدن کودکان شود، گرچه لحظه هایی بسیار سخت و اضطراب آور خواهد بود، اما داشتن اطلاعات کافی و کسب مهارت های لازم می تواند جان یک انسان را در چندین لحظه نجات دهد.

اقدامات ضروری در هنگام خفه شدن کودکان
اگر مشاده کردید که کودکی در حال خفه شدن است، بدانید که هر ثانیه که می گذرد زمان طلایی برای حفظ جان و سلامتی او از دست می رود، بنابراین هرچه سریع تر اقدامات زیر را برای جلوگیری از خفه شدن کودکان انجام دهید:
- اگر فرزندتان سرفه می‌کند (هنگام گریه یا گلوگرفتگی)، بگذارید او ادامه دهد، زیرا سرفه کردن بهترین روش برای حرکت دادن مانع و جلوگیری از خفه شدن کودکان است. در این حین، با اورژانس تماس بگیرید.
- اگر فرزندتان نمی‌تواند گریه یا سرفه کند، یا رنگش به کبودی یا سرخی تغییر کرد، احتمالاً گلوی او کاملاً مسدود شده است. به هر شخص دیگری در خانه بگویید که به اورژانس اطلاع دهد و ضربه زدن به پشت و فشار آوردن به سینه بچه را آغاز کنید. اگر در خانه تنها هستید، برای دو دقیقه، ضربه زدن به پشت و فشار آوردن به سینه را اجرا کنید و سپس با اورژانس تماس بگیرید و بعد به کار خود ادامه دهید.
- دهان فرزندتان را با شصت و انگشت اشاره نگه دارید، دست دیگرتان به پشت او باشد. اکنون او را برگردانید و صورت فرزندتان را پایین‌تر روی بالای ران خود قرار دهید و مطمئن شوید که سر او پایین‌تر از بدنش است. همان طور که سعی دارید تا مانع را از گلوی او بیرون بکشید، پنج بار محکم به پشت او بین شانه‌هایش ضربه بزنید.
- اگر این کار موثر نبود، اکنون صورت فرزندتان را به سمت خود بازگردانید، هنوز سر او پایین‌تر از سینه‌اش باشد و از نوک دو یا سه انگشت خود استفاده کنید تا سینه او بین نوک پستان‌ها و حدود سه تا چهار سانتیمتر زیر آنها را مستقیم به سمت پایین فشار دهید. این کار را پنج بار تکرار کنید، سپس داخل دهان بچه را بررسی کنید. فقط اگر می‌توانید جسم را ببینید، انگشت خود را در دهان او فرو برید، در غیر این صورت، شاید به طور تصادفی آن را بیشتر به سمت داخل بفرستید.
- تا زمانی که آن جسم بیرون بیاید یا کمک برسد، به این کار ادامه دهید.

چگونگی اجرای احیای قلبی ریوی برای کودکان
شاید حتی تصور این که زمانی نیاز باشد برای فرزند خودتان به هر علتی اقدامات احیای قلبی ریوی را انجام دهید، غیر ممکن باشد اما بدانید که یک مادر اگاه بودن مستلزم کسب حداقل مهارت ها برای مواجه شدن با بدترین موقعیت ها و مدیریت شرایط سخت و وحشتناک به بهترین نحو است.
در راستای این هدف یکی از اقدامات حیاتی این است که بدانید چگونه باید احیای قلبی ریوی برای کودکان را انجام دهید.
آغاز کار
اگر فرزندتان به حرف های شما پاسخ نمی دهد و نفس نمی‌کشد یا غیرعای نفس می‌کشد، او را طاقباز بگذارید و اقدامات احیای قلبی ریوی را شروع کنید. احیای قلب ریوی در هر زمان نباید برای بیش از ده ثانیه قطع شود.
سی بار فشار دهید
سینه بچه را سی بار آرام فشار دهید و این کار باید در حدود دو فشار در هر ثانیه باشد. از دو یا سه انگشت در مرکز سینه درست زیر نوک پستان (حدود سه تا چهار سانتیمتر) استفاده کنید.
مجرای هوا را باز کنید
با بلند کردن چانه، مجرای هوا را باز کنید.
دو نفس ملایم بدهید
اگر بچه تنفس نمی‌کند یا به طور عادی نفس نمی‌کشد، دهان و بینی او را با دهان خود بپوشانید و دو تنفس آرام انجام دهید. هر تنفس باید حدود یک ثانیه طول بکشد و باید بتوانید با هر نفس بالا آمدن سینه بچه را ببینید.
پنج دسته احیای قلبی ریوی (سی بار فشار آوردن در هر دسته) و پنج تنفس نجات بخش باید اجرا شود که برای تکمیل باید حدود دو دقیقه طول بکشد. پس از آن تنفس و نبض باید دوباره ارزیابی شود. اگر بتوانید نبض را احساس کنید اما نه تنفس را، در میزان دوازده تنفس در دقیقه، تنفس ‌نجات‌بخش را ادامه دهید. تا زمان رسیدن کمک، به فشار آوردن و نفس دادن ادامه دهید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت مادر و نوزاد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


حِسِ زیبا