هفت برنامه‌ی جاسوسی خطرناک که از پلی استور حذف شده‌اند


طبق گزارش محققین امنیتی شرکت Avast، هفت برنامه‌ی جاسوسی و تهدید‌آمیز در پلی استور وجود داشت که حریم شخصی افراد را در بسیاری از موارد به خطر می‌انداخت و خوشبختانه اکنون همه‌ی آن‌ها از این فروشگاه بزرگ حذف شده‌اند.

هفت برنامه‌ی جاسوسی خطرناک که از پلی استور حذف شده‌اند

به گزارش شفاف، این اولین بار نیست که شاهد حضور برنامه‌های مخرب در پلی استور هستیم. اما اینبار با یک برنامه مواجه نبودیم! بلکه هفت برنامه بودند که با پیگیری‌های تیم امنیتی شرکت Avast، حداقل در فروشگاه پلی استور شاهد آن‌ها نیستیم. این برنامه‌ها را یک توسعه‌دهنده‌ی روسی و با هدف جاسوسی طراحی کرده و گوگلنیز متعاقبا این برنامه‌ها را از پلی استور خارج کرد. اما ظاهرا اقدام گوگل کمی دیرتر از انتظار بود. چراکه بیش از ۱۳۰.۰۰۰ نفر در مجموع این هفت برنامه را روی گوشی‌های خود نصب کردند که از این تعداد، دو برنامه‌ی Spy Tracker و SMS Tracker، هرکدام بیش از ۵۰.۰۰۰ بار نصب شده بودند.

این برنامه‌ها با هدف زیر نظر داشتن فرزندان، اشخاص خاص یا برخی کارمندان شرکت‌ها طراحی شده بود. افراد از طریق این برنامه می‌توانستند از موقعیت مکانی فرد تحت نظارت آگاهی بیابند و همچنین آمار مخاطبین، پیام‌ها و تاریخچه‌ی تماس آن‌ها را نیز در اختیار داشته باشند. برای آگاهی از چنین مواردی، کاربر می‌بایست ابتدا این برنامه را در گوشی شخص تحت نظارت نیز نصب کند. بعد از نصب، هیچ نشانه‌ای در گوشی این فرد وجود نخواهد داشت چراکه این برنامه نه آیکون خاصی دارد و نه در نوار اعلانات پیامی از سوی آن دریافت می‌شود که به فرد نشان دهد شخصی قصد جاسوسی اطلاعات او را دارد.

هفت برنامه‌ی جاسوسی خطرناک که از پلی استور حذف شده‌اند

آقای نیکولاس کریسایدوس، رئیس بخش امنیت موبایل Avast، در این رابطه گفته است:

این برنامه‌ها بسیار غیر اخلاقی هستند و حریم شخصی افراد را نادیده می‌گیرند. برنامه‌های این چنینی نباید در پلی استور وجود داشته باشند، چراکه رفتارهای غیر اخلاقی را سبب می‌شوند و همچنین افراد می‌توانند از طریق آن‌ها از برخی‌ها سو استفاده کنند. ما این برنامه‌ها را به عنوان برنامه‌های جاسوسی در نظر می‌گیریم بعد از شناسایی آن‌ها، به گوگل اطلاع می‌دهیم تا آن‌ها را از پلی استور پاک کند.

نام این هفت برنامه به شرح زیر است.

Track Employees Check Work Phone Online Spy Free Spy Kids Tracker Phone Cell Tracker Mobile Tracking Spy Tracker SMS Tracker Employee Work Spy

منبع: phonearena

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پست عجیب یکتا ناصر پس از جشن تولد شوهرش منوچهر هادی + ع کس