ادعای جدید انگلیس: ایران با کمک روسیه نفتکش ما را توقیف کرد


ادعای جدید انگلیس: ایران با کمک روسیه نفتکش ما را توقیف کرد

ادعای جدید سازمان‌های اطلاعاتی و امنیتی انگلیس درباره نحوه توقیف نفتکش این کشور بار دیگر درستی روایت ایران از این ماجرا را تأیید می‌کند.

باشگاه خبرنگاران جوان: رسانه‌های انگلیسی به نقل از مقامات سازمان اطلاعات خارجی انگلیس (MI۶) مدعی شدند که مقامات امنیتی این کشور در حال بررسی موضوع حمله سایبری روسیه به سیستم موقعیت‌یاب نفتکش «استنا ایمپرو» هستند که گفته می‌شود با دستکاری و ارسال سیگنالهای اشتباه باعث ورود آن به آبهای ایران شده‌است.

منابع امنیتی انگلیس با ادعای اینکه جاسوس‌های روس و سپاه با همکاری یکدیگر سیستم موقعیت‌یاب نفتکش را هک و خاموش کردند به پایگاه «ساندی میرور» گفته‌اند سازمان‌های اطلاعاتی داخلی و برون‌مرزی انگلیس این موضوع را بررسی می‌کنند که آیا ردپای فناوری خاصی در این حادثه را پیدا می‌کنند یا هواپیماهای جاسوسی غربی حاضر در منطقه (تنگه هرمز) مورد مشکوکی را مشاهد کرده‌اند یا خیر.

یک منبع امنیتی کشورهای غربی با اشاره به اینکه در حال حاضر روسیه فناوری اختلال در جی‌پی‌اس (موقعیت‌یاب) را در اختیار دارند، افزود: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و سازمان اطلاعات روسیه در جنگ سوریه به منظور حمایت از منافع‌شان همکاری بسیار نزدیکی داشتند، احتمالا مسکو این فناوری را در اختیار ایرانی‌ها قرار داده است.

به نوشته پایگاه اکسپرس، اگر مشارکت روسیه در توقیف نفتکش انگلیسی حقیقت داشته باشد، بدون شک این اقدام با دستور مستقیم ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه انجام شده است.

این ادعای سازمانهای اطلاعاتی انگلیس از ماجرای توقیف نفتکش این کشور بیش از هر چیزی تأیید‌کننده روایت ایران و در تناقض با روایت انگلیسی‌ها از این ماجراست. روز گذشته (شنبه) وزیر دفاع انگلیس مدعی شد نیروهای ایرانی نفتکش این کشور را در آبهای بین‌المللی دریای عمان متوقف کردند و نه آبهای ایران و این اقدامی «خصمانه» است اما اکنون سازمانهای امنیتی انگلیس توقیف نفتکش این کشور در آبهای ایران را تأیید می‌کنند.

ساعاتی پیش نیز شبکه جهانی «بی‌بی‌سی» فایلی صوتی مکالمات رادیویی نفتکش استینا ایمپرو، نیروهای ایرانی و ناوچه انگلیسی هنگام عملیات توقیف را منتشر کرد که بخش دیگری از درستی روایت ایران از این ماجرا را تأیید کرد (اینجا). مقامات انگلیس در روایت خود مدعی شدند هنگام توقیف نفتکش این کشور، ناوچه انگلیسی در نزدیکی محل حادثه حضور نداشته است، در غیر این صورت مانع توقیف آن از سوی نیروهای ایرانی می‌شد!


تاکید روسیه بر خسارت‌بار بودن موضع آمریکا درباره ایران برای ان‌پی‌تی
نماینده روسیه در آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای از موضع مقامات آمریکایی درباره غنی‌سازی ایران انتقاد و آن را برای پیمان منع گسترش جنگ‌افزارهای هسته‌ای خسارت‌بار توصیف کرد.

«میخائیل اولیانوف»، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین و همچنین نماینده این کشور در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، به اظهارات مقام‌های ارشد آمریکایی مبنی بر اینکه ایران نباید حق غنی‌سازی داشته باشد، واکنش نشان داد و غنی‌سازی را حق غیرقابل سلب برای همه اعضای «ان‌پی‌تی» (پیمان منع گسترش جنگ‌افزارهای هسته‌ای) خوانده است.

او که در هفته‌های اخیر بار‌ها از مواضع دولت آمریکا علیه ایران انتقاد کرده است، در تازه‌ترین اظهارنظر توییتری خود نوشت: «مقام‌های آمریکایی بر ممنوعیت غنی‌سازی اورانیوم برای ایران اصرار دارند. آن‌ها فراموش کردند که طبق مفاد بند چهارم ان‌پی‌تی، غنی‌سازی یک حق غیرقابل سلب برای همه کشور‌های عضو ان‌پی‌تی است».

نماینده مسکو در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی افزود: «این انکارگرایی حقوقی یا جهالت، برای یکپارچگی رژیم عدم اشاعه اتمی، خسارت‌بار است».

هفته گذشته جان بولتون، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، در پیامی توئیتری نوشته بود: «یکی از بدترین اشتباهات برجام که در حال حاضر خود را نمایان کرده است، اجازه دادن به ایران برای حفظ توانمندی غنی‌سازی آن است. نباید غنی‌سازی برای ایران باشد و تا زمانی که ایران جاه‌طلبی‌های هسته‌ای و فعالیت‌های شرورانه خود را ترک نکند، حداکثر فشار بر ایران ادامه خواهد یافت».

این اظهارنظر مقام آمریکایی با واکنش دریابان «علی شمخانی»، نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی، مواجه شد و او با تاکید بر حق اعضای ان‌پی‌تی برای غنی‌سازی اورانیوم، یک یادداشت کوتاه منتشر کرده بود.


حزب کارگر انگلیس: در مسئله توقیف نفتکش ما نباید پیام‌رسان آمریکا باشیم
یک سخنگو‌ی حزب مخالف انگلیس گفت این کشور نباید در خصوص توقیف نفتکش «استنا ایمپرو» در خلیج فارس، پیام‌رسان آمریکا برای ایران باشد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، ریچارد بورگن، یکی از سخنگو‌های حزب کارگر انگلیس، روز یکشنبه گفت این کشور نباید نقش پیام‌رسان را برای آمریکا درخصوص توقیف نفتکش «استنا ایمپرو» با پرچم انگلیس از سوی نیرو‌های ایران ایفا کند.

او در گفتگو با اسکای نیوز هشدار داد: انگلیس نباید به یک مناقشه همانند مسئله (جنگ) عراق کشیده شود و گفت ما می‌توانیم نقشی بسیار مثبت در این مناقشه ایفا کنیم.

این سخنگو افزود: نقش انگلیس آن است که برای حل این مناقشه و تنش‌زدایی و توافق هسته‌ای از گفتگو‌ها حمایت کند؛ اما ما آنچه نمی‌خواهیم، آنست که پیام‌رسان یا یار دونالد ترامپ باشیم.

روز جمعه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی یک نفتکش انگلیسی را به دلیل تخلف از قوانین بین‌المللی توقیف کرد. نفتکش «استنا ایمپرو» ویژه حمل نفت و فرآورده‌های پتروشیمی است. طول این نفتکش عظیم‌الجثه ۱۸۳ متر و پهنای آن ۳۲ متر بوده و با سرعت ۱۲/۷ گره دریایی (معادل ۲۳/۵ کیلومتر بر ساعت) قادر به حرکت است.

بر اساس گزارش‌ها، این نفتکش با ۲۳ خدمه از بندر فجیره امارات متحده عربی به مقصد بندر الجبیل در عربستان سعودی در حرکت بود که پس از نقض قوانین از سوی نیروی دریایی سپاه توقیف شد.

نماینده انگلیسی: لندن نباید پیام رسان و تابع ترامپ باشد
وزیر دادگستری دولت در سایه و عضو حزب کارگر انگلیس بر این باور است که دولت محافظه کار لندن نباید پیام رسان و تابع دونالد ترامپ باشد.

ریچارد بورگن وزیر دادگستری دولت در سایه و نماینده حزب محافظه کار در مجلس عوام انگلیس در مصاحبه‌ای با شبکه اسکای نیوز ضمن انتقاد شدید از دولت محافظه کار در قبال ایران، تاکید کرد: ما نباید پیام رسان و تابع دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا باشیم.

بر اساس این گزارش، تنش ها بین انگلیس و ایران بر سر توقیف یک فروند نفتکش حامل نفت خام ایران در جبل الطارق تشدید شده است. جمهوری اسلامی نیز یک فروند نفتکش انگلیسی را توقیف کرده است.

این نماینده پارلمان انگلیس افزود: لندن نباید در موضوعات مربوط به ایران، از مواضع دولت آمریکا پیروی کند.

بورگن خواستار کاهش تنش ها بین ایران و انگلیس شد و تاکید کرد: انگلیس نباید در قبال ایران اشتباهات سال 2003 میلادی در خصوص مساله عراق و همراهی با مواضع آمریکا را تکرار کند، اشتباهاتی که منجر به درگیری نظامی شد. به نظر من می توانیم در این موضوع نقش بسیار مثبتی ایفا کنیم. نقش ما باید تلاش برای کاهش تنش و حمایت از توافق هسته‌ای آن هم با صدای بلند و کاملا رسا باشد.

وی تصریح کرد: چیزی که نمی خواهیم انجام دهیم این است که به پیام رسان یا تابع دولت ترامپ تبدیل شویم.

روابط عمومی نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی جمعه شب در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: عصر جمعه 28 تیر یک فروند نفتکش انگلیسی با نام "stena impero" هنگام عبور از تنگه هرمز به‌علت رعایت نکردن قوانین و مقررات بین‌المللی دریایی بنا به درخواست اداره کل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان، توسط یگان شناوری منطقه یکم نیروی دریایی سپاه توقیف شد.

صبح روز شنبه مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان با اعلام خبر آغاز بررسی های کارشناسی حادثه نفتکش انگلیسی مربوط به نقض قوانین بین المللی دریانوردی، گفت: در صورت لزوم و بر مبنای درخواست مقام قضایی ممکن است خدمه برای انجام مصاحبه های تخصصی و فنی فراخوانده شوند.

وزیر امور خارجه کشورمان در یک گفتگوی تلفنی با همتای انگلیسی خود با یادآوری اینکه بر خلاف اقدام غیر قانونی انگلیس در توقیف کشتی حامل نفت ایران، اقدام ما بر اساس درخواست سازمان بنادر و کشتیرانی ایران با توجه به تخلف کشتی انگلیسی از مقررات صورت گرفته است و باید از مجاری حقوقی و قانونی پیگیری شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال ابجد اول اردیبهشت 1403 + فیلم