آمار مصرف مواد مخدر در بین زنان آذربایجان شرقی رو به افزایش


آمار مصرف مواد مخدر در بین زنان آذربایجان شرقی رو به افزایش

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر آذربایجان شرقی با بیان این‌که هدف قاچاقچیان استان مصرف مواد مخدر صنعتی توسط زنان است، گفت: متاسفانه آمار مصرف مواد مخدر در بین زنان استان رو به افزایش است.

به گزارش ایسنا، سرهنگ قاسم دهقانی در نشست خبری از کشف 55 کیلوگرم مواد مخدر حشیش و 15 کیلوگرم هروئین طی چهار ماه گذشته در استان خبر داد و افزود: 68 نفر قاچاقچی در رابطه با کشفیات مواد مخدر در استان شناسایی شده است، همچنین 1750 توزیع‌ کننده‌ی خرد و 6800 نفر معتاد و مصرف کننده‌ی مواد مخدر در استان دستگیر شده‌اند.

وی با بیان اینکه کارگاه تهیه‌ی مواد مخدر شیشه و هروئین در سطح استان وجود ندارد، توضیح داد: آذربایجان شرقی استانی ناامن برای قاچاقچیان است و 729 مرحله‌ی عملیات پاکسازی توسط مجموعه همکاران نیروی انتظامی در مناطق آلوده و روستایی انجام شده است.

وی از آموزش چهره‌ به چهری بیش از 10 هزار نفر در استان در حوزه‌ی مبارزه با مصرف مواد مخدر طی چهار ماه اخیر خبر داد و گفت: این آموزش‌ها در مدارس، دانشگاه‌ها، مراکز نظامی و محیط‌های کارگری و صنعتی ارائه شده است.

دهقانی با بیان این‌که هدف قاچاقچیان استان مصرف مواد مخدر صنعتی توسط زنان است، گفت: متاسفانه آمار مصرف مواد مخدر در بین زنان استان رو به افزایش است.

وی با اشاره شناسایی 800 نوع مواد مخدر صنعتی در کشور، مطرح کرد: مصرف چند نوع مواد مخدر صنعتی از جمله هروئین و شیشه و مواد مخدر طبیعی گل در استان ما افزایش یافته است.

وی با بیان این‌که واژه‌ی مواد مخدر یادآور خاطرات تلخ برای پلیس و خانواده‌های گرفتار مواد مخدر است، گفت: امروزه اکثر مصرف کنندگان فقط برای پرکردن خلاهای عاطفی مواد مصرف می‌کنند. مواد مخدر بنیان خانواده، اقتصادی، اخلاقی، فرهنگی و غیره را برهم می‌زند.

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر آذربایجان شرقی با بیان این‌که خطرات مواد مخدر مستمر بوده و زمان و مکان مشخصی برای آن وجود ندارد، افزود: خطرات تولید مواد مخدر در آزمایشگاه‌ها و آشپزخانه‌ها بیشتر از کارخانه‌های تولید سلاح‌های شیمیایی و خطرات جنگ تحمیلی است.

وی ادامه داد: آمارهای منتشر شده از سوی سازمان بین المللی و شبکه‌ی بهداشت جهانی نشان می‌دهد ک علی رغم اقدامات انجام شده در راستای مبارزه با مواد مخدر، مصرف آن در جهان رو به افزایش است، تاکنون در کشور جمهوری اسلامی ایران 3875 نفر در مبارزه با مواد مخدر شهید شده‌اند که این نشانگر عزم جدی دولت برای مبارزه با مواد مخدر است.

سرهنگ دهقانی با تاکید براین‌که لازمه‌ی داشتن جامعه‌ی سالم، خانواده‌ی سالم است، گفت: کیفیت روابط منطقی و سالم بین خانواده و فرزندان منجر به تشکیل خانواده‌ی سالم می‌شود، ما تلاش می‌کنیم با ارائه‌ی آموزش‌ها و پیشگیری‌ها توسط نهادهای ذی‌ربط، تشکیل خانواده‌ی سالم در جامعه گسترش یابد.

وی با اشاره به آمار رسمی منتشر شده‌ی مصرف کنندگان مواد مخدر در کشور، گفت: به طور میانگین نزدیک به دو میلیون و 800 هزار نفر مصرف کننده‌ی مواد در کشور وجود دارد که این آمار نشان می‌دهد بیش از 10 میلیون نفر دچار اختلالات ناشی از مصرف مواد مخدر و درگیر با امر مبارزه با مصرف مواد مخدر هستند.

وی افزود: طی 40 سال گذشته شدیدترین مجازات برای محکومان مواد مخدر انجام شده است ولی با این‌حال اگر نتیجه گیری کنیم وضعیت ما نسبت به سال‌های گذشته در حوزه‌ی مبارزه با مواد مخدر بدتر شده است، معتقدم مهم‌ترین مشکل در خصوص مبارزه با مواد مخدر، نگاه تک بعدی و تک محوری بوده که نیاز به انجام اقدامات ویژه در این راستا دارد.

وی بیان کرد: دانشگاه علوم پزشکی تبریز، اداره کل بهزیستی استان، شهرداری و آموزش و پرورش استان، نهادهای فعال در بین اعضای شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر هستند و ماهانه اقدامات خود را در حضور رئیس شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر گزارش می‌دهند.

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر آذربایجان شرقی، آموزش را اولویت اصلی در راستای پیشگیری از مصرف مواد مخدر عنوان کرد و گفت: ما باید جوانان و خانواده‌ها را آموزش دهیم، زمانی که دانش آموز یا دانشجویی فارغ التحصیل می‌شود، انتظار داشته باشیم که می‌تواند خود را در مقابل آسیب‌های اجتماعی بیمه کند و در مقابل خواسته‌های نامتعارف دوستان، کلمه‌ی "نه" را به راحتی به زبان بیاورد.

وی با بیان این‌که حضور کارشناسان مبارزه با مواد مخدر در مدارس افزایش یافته است، گفت: انتظار داریم حضور کارشناسان در جامعه‌ی کارگری و صنعتی نیز افزایش یابد، ما آمادگی خود را در راستای پیشگیری از مصرف مواد مخدر در جامعه‌ی کارگری و صنعتی اعلام می‌کنیم.

وی ادامه داد: معتقدم هر چه در بحث پیشگیری هزینه کنیم بی شک در بحث هزینه‌های درمان اعتیاد با کاهش مواجه خواهیم شد، متاسفانه مواد مخدر صنعتی که توسط برخی جوانان مصرف می‌شود، از لحاظ پزشکی درمان قطعی ندارند.

وی با اشاره به مشکلات حوزه‌ی مبارزه با مصرف مواد مخدر، گفت: علی رغم پیشرفت‌های چشمگیر در زمینه‌ی علم و صنعت، تکنولوژی، باید با ارائه‌ی راحل‌های علمی و ریشه یابی با آسیب‌های اجتماعی مبارزه کنیم.

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر آذربایجان شرقی ادامه داد: پنهان بودن تمامی فرآیند تولید اعم از کاشت، داشت، برداشت مواد مخدر نیز یکی درگیر از مشکلات این حوزه است، میزان آلودگی و شیوع مواد مخدر صرفا از روی معتادانی تشخیص داده می‌شود که در جامعه و شهر تردد می‌کنند.

وی همسایگی ایران با دو کشور تولیدکننده‌ی عمده‌ی مواد مخدر را نیز یکی دیگر از مشکلات حوزه‌ی مبارزه با مصرف مواد مخدر دانست و گفت: تزانزیت بودن مسیر کشور ما باعث شده، مواد مخدر به راحتی در کشور ما ورود پیدا کند.

سرهنگ دهقانی خاطرنشان کرد: با توجه به افزایش قیمت دلار، انتظار داشتیم قیمت مواد مخدر نیز افزایش یابد ولی برخلاف انتظار هیچ گونه افزایشی در قیمت مواد مخدر اعمال نشد.

وی با بیان این‌که خوشبختانه امروزه تا مرحله‌ی درمان و پیشگیری در استان مشکلی وجود ندارد، گفت: در زمینه‌ی اقدامات پس از درمان و رها شدن معتادان دچار مشکل هستیم؛ متاسفانه 90 درصد معتادان پس از درمان، در طول یکسال بار دیگر به مصرف مواد مخدر روی می‌آورند.


انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آذربایجان شرقی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انشا در مورد امید به زندگی ؛ چندین انشا ادبی و زیبا امید به زندگی