15 مواد غذایی که برای سلامتی ریه های شما ضروری هستند


 15 مواد غذایی که برای سلامتی ریه های شما ضروری هستند

ریه‌ها یکی از مهم‌ترین اعضای بدن ما هستند. از این رو، نگه داشتن آن در فرم طبیعی و سالم ضروری است. راه‌های متعددی وجود دارد که می‌توانیم از طریق آن‌ها شش های خود را سالم نگه داریم. یکی از این راه‌ها خوردن غذاهای مناسب و مفید...

به گزارش بهداشت نیوز به نقل از نسخه، ریه‌ها یکی از مهم‌ترین اعضای بدن ما هستند. از این رو، نگه داشتن آن در فرم طبیعی و سالم ضروری است. راه‌های متعددی وجود دارد که می‌توانیم از طریق آن‌ها شش های خود را سالم نگه داریم. یکی از این راه‌ها خوردن غذاهای مناسب و مفید برای سلامتی ریه ها است. اما آیا درباره غذاها و موادی که می‌توانند برای سلامتی ریه ها مفید باشند را می‌شناسید؟ ما در ادامه از میان انبوهی از این مواد غذایی به ۱۵ مورد اشاره می‌کنیم.

سیر
سیر غنی از آلیسین (allicin) و دارای خواص ضد التهابی بسیاری است که باعث کاهش آسیب ناشی از رادیکال‌های آزاد می‌شود. مصرف سیر باعث کاهش خطر ابتلا به عفونت و التهاب می‌شود. التهاب می‌تواند باعث آسیب‌های زیادی به ریه‌ها شود و سلامتی آن‌ها را به خطر بیندازد. از جمله بیماری‌هایی که باعث ایجاد التهاب در بافت شش‌ها می‌شوند:
آسم
برونشیت
بیماری‌های جدی‌تر مثل سرطان‌ها

زنجبیل
مانند سیر، زنجبیل نیز خواص ضد التهابی زیادی دارد. در هند، معمولا به عنوان یک ادویه برای اضافه کردن عطر و طعم به مواد غذایی از زنجبیل استفاده می‌شود. زنجبیل را معمولا به چای اضافه می‌کنند زیرا به التیام علایم سرماخوردگی و سرفه کمک می‌کند. زنجبیل به سلامتی ریه کمک می‌کند. به این شگل که در فرآیند سم زدایی از بافت این ارگان، نقش موثری ایفا می‌کند.

فلفل (چیلی)
این ماده به دلیل حضور (capsaicin) دارای ترکیبی گرم و تند است. این ترکیب به ترشح مخاط سالم از دستگاه تنفسی کمک می‌کند. درنتیجه مجاری تنفسی پاکسازی می‌شوند. علاوه بر این از غشای مخاطی نیز محافظت می‌شود. از آنجا که چیلی یک منبع غنی از بتا کاروتن است، با مصرف آن ریه‌ها از آسیب‌های آسم محافظت می‌شوند.

زردچوبه
زردچوبه غنی از کورکومین است که خواص ضد التهابی دارد. زردچوبه به مبارزه با عفونت و سلامتی ریه ها کمک می‌کند. زردچوبه به عنوان محافظ طبیعی بر علیه آسم عمل می‌کند.

گردو
از آنجا که گردو غنی از اسیدهای امگا ۳ است و دارای خواص ضد التهابی است. بنابراین خوردن چند گردو هر روز می‌تواند به بدن کمک کند که در برابر بیماری‌های ریوی از خود محافظت کند و سلامتی ریه ها حفظ شود.

میوه های نارنجی
میوه‌های نارنجی رنگ مانند پاپایا، پرتقال و کدو تنبل حاوی آنتی اکسیدان‌ها و ویتامین C هستند. ویتامین C می‌تواند به مبارزه با عفونت‌ها و کاهش التهاب کمک کند. شما باید انواع میوه‌ها را بخورید تا سلامتی ریه ها تامین شود و از التهابات و عفونت‌ها در امان بمانند.

سبزیجات سبز برگ‌دار
سبزیجات برگ سبز مانند اسفناج، کلم بروکلی، جوانه‌های کاهو و … شامل خاصیت فیتوشیمیایی (phytochemicals ) هستند که در جلوگیری از بیماری‌های ناگوار مانند سرطان نقش دارد. با توجه به وجود خواص ضد التهابی در این سبزیجات، آن‌ها خطر ابتلا به بیماری‌های تنفسی مانند آسم را کاهش می‌دهند. مصرف این سبزیجات خصوصا مصرف اسفناج در رژیم غذایی روزانه، کارایی سیستم ایمنی بدن شما را افزایش می‌دهد و سلامتی ریه های شما را تامین می کند.

ماهی
ماهی‌هایی مانند قزل آلا و کپورر در رژیم غذایی روزانه با توجه به اینکه حاوی اسیدهای چرب اومگا ۳ هستند خواص ضد اکسیدانی و ضد سرطانی دارند. علاوه بر ماهی می‌توانید با توصیه و مشاوره پزشک خود حتی از انواع روغن های ماهی استفاده کنید. مصرف غذاهایی دریایی شامل ماهی به سلامتی ریه ها کمک می کند.

مرغ
مرغ مقدار زبادی از پروتئین مورد نیاز بدن را فراهم می‌کند و منبع غنی از سلنیوم و روی است که می‌تواند سیستم ایمنی بدن شما را تقویت کند. علاوه بر این، خوردن یک کاسه سوپ مرغ گرم با چاشنی مقداری فلفل سیاه به ترشح موکوس و تمیز شدن راه هوایی و تمیز کردن هوا در ریه ها کمک زیادی می‌کند.

زردآلو
مصرف میوه یک راه عالی برای حفظ سلامتی ریه های شما است. میوه‌ها از بروز انواع مختلف عفونت و بیماری‌ها جلوگیری می‌کنند. از آنجایی که زردآلو منبع غنی از ترکیبات آنتی اکسیدانی مانند ویتامین C، ویتامین E، بتا کاروتن و لیکوپن است، به حذف رادیکال‌های آزاد اکسیژن کمک کند. در نتیجه فرصتی برای بروز بیماری‌های ریوی فراهم نمی‌شود.

کلم بروکلی
کلم بروکلی می‌تواند به راحتی در لیست غذاهایی که به سلامتی ریه شما کمک فوق‌العاده‌ای می‌کند جای داده شود. خصوصا اگر به تازگی سگار را ترک کرده‌اید، مصرف بروکلی به شما توصیه می‌شود. بروکلی در سم زدایی از ریه‌ها معجزه می‌کند که به نوبه خود باعث پیشگیری از بروز سرطان ریه خواهد شد.

گریپ فروت
گریپ‌فروت یک میوه شگفت انگیز با خواص فوق العاده است. مصرف آن برای سلامت ما بسیار مفید است زیرا حاوی چندین ویتامین و مواد معدنی مانند ویتامین C، ویتامین B6، تیامین، اسید فولیک و منیزیم است. گریپ فروت یک منبع غنی از آنتی‌اکسیدان‌ها است و دارای خواص ضد التهابی است. این غذای عالی برای پاک کردن ریه‌های شما مفید است.

پیاز و سلامتی ریه ها
پیاز منبع خوبی از اسید فولیک، ویتامین B6 و ویتامین C هستند. پیاز همچنین دارای خواص ضد سرطان زا است و در پیشگیری از سرطان ریه و تنگی برونش‌ها به علت آلرژی موثر است. کمک می کنند. پیاز برای پیشگیری و مبارزه با عفونت در ریه‌ها و کاهش اسپاسم برونش ها در طی بیماری آسم مید است.

سیب
اعتقاد بر این است که سیب یکی از ‌غنی‌ترین میوه‌ها است. خوردن یک سیب در روز می‌تواند در پاکسازی و رفع آلودگی و عفونت ریه‌ها کمک کند و در نتیجه باعث می شود که شش‌ها سالم‌تر و درنتیجه سلامتی ریه ها تامین شود. سیب برای کسانی که سیگار را ترک کرده‌اند میوه خوب و مقوی است. همچنین افراد سیگاری برای اینکه اثرات سیگار کاهش یابد میتوانند روزانه حداقل یک عدد سیب بخورند.

انار بهترین میوه برای سلامتی ریه ها
نوع آنتی اکسیدان موجود در انار سه برابر بیشتر از هر ماده آنتی‌اکسیدان دیگری است موثر است. انار میوه ای است که معمولا برای بیماران دارای سرطان ریه در نظر گرفته می‌شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس | تصویری از یک خواننده زیر زمینی در آغوش علی دایی