امروز؛ سیاره تیزپا به شرایط مقارنه داخلی می‌رسد


امروز؛ سیاره تیزپا به شرایط مقارنه داخلی می‌رسد

یک کارشناس نجوم گفت: حرکت مداری سیاره تیر و ناهید باعث بروز برخی رخداد‌های نجومی از جمله مقارنه می‌شود.

امروز؛ سیاره تیزپا به شرایط مقارنه داخلی می‌رسدمحمد جواد صفاران، کارشناس نجوم در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه فن‌آوری‌ گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، از مقارنه داخلی سیاره عطارد خبر داد و گفت: سیاره تیر و ناهید یا همان عطارد و زهره نسبت به زمین، به خورشید نزدیک‌تر هستند. حرکت مداری این سیارات باعث بروز برخی رخداد‌های نجومی از جمله مقارنه می‌شود.

وی افزود: شرایط و وضعیت این سیارات باعث خواهد شد که در شرایطی مختلفی قرار بگیرند؛ در حالت کلی و از دید ناظر زمینی به نظر می‌رسد این سیارات نسبت به خورشید در یک خط، به چپ و راست حرکت می‌کنند؛ در چنین شرایطی این دو سیاره برای مدتی در افق شامگاهی و برای مدتی دیگر در افق صبحگاهی دیده می‌شوند.

امروز؛ سیاره تیزپا به شرایط مقارنه داخلی می‌رسد

صفاران ادامه داد: در دیگر اوقات شبانه‌روز این سیارات قابل مشاهده نیستند؛ به شکلی که در نجوم قدیم این اجرام را ستاره شامگاهی و ستاره صبحگاهی می‌نامیدند؛ بعدها دانشمندان متوجه شدند که این ها ستاره نیستند و از اجرام ثابت آسمان محسوب نمی‌شوند، بلکه جزو سیارات هستند.

بیشتر بخوانید: تصاویر زیبای ماه گرفتگی بامداد امروز از قاب دوربین عکاسان

این کارشناس نجوم درباره مقارنه داخلی تصریح کرد: سیاره تیر یا همان عطارد در ساعت ۱۷:۳۰ یکشنبه (٣٠ تیر ٩٨)، به شرایط مقارنه داخلی می‌رسد. بنابراین طی روزهای قبل و بعد از این روز در آسمان قابل مشاهده نخواهد بود. این سیاره پس از مدتی حضور در افق شامگاهی به آسمان صبحگاهی می‎رود و طی چند روز بعد از مقارنه داخلی منتظر طلوع آن در افق صبحگاهی خواهیم بود؛ این آخرین رویداد نجومى تیرماه است.

امروز؛ سیاره تیزپا به شرایط مقارنه داخلی می‌رسد

وی با بیان اینکه سیاره تیر نزدیک‌ترین سیاره به خورشید است،گفت: عطارد هیچگونه قمری ندارد و میدان مغناطیسی آن بسیار ضعیف است همچنین جو این سیاره به قدری ضعیف است که از جمله سیارات فاقد جو محسوب می‌شود.

وی درباره مقارنه خارجی گفت: مقارنه داخلی را وضعیتی می‌نامیم که در آن سیاره تیر بین زمین و خورشید قرار بگیرد، بنابراین بدیهی است اگر این سیاره در سوی دیگر خورشید نسبت به زمین باشد، آن را مقارنه خارجی یا مقارنه بیرونی بنامیم.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


متن دیکته شب کلاس دوم ابتدایی برای همه درس ها