20 برنامه متنوع در طول هفته در مصلای قدس قم برگزار می‌شود


20 برنامه متنوع در طول هفته در مصلای قدس قم  برگزار می‌شود

قم – ایرنا – رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه قم، با بیان اینکه نزدیک به 20 برنامه متنوع در طول هفته به عنوان قرارگاه فرهنگی در مصلای قدس برگزار می‌شود، گفت: در روزهای جمعه، این برنامه‌ها به 30 برنامه افزایش می‌یابد که اصل آن برگزاری آیین عبادی – سیاسی نماز جمعه است.

حجت الاسلام والمسلمین محمدباقر وَلَدان روز یکشنبه در نشست خبری چهلمین سال برپایی نماز جمعه، به برگزاری نخستین نماز جمعه در پنجم مردادماه ۱۳۵۸ توسط مرحوم آیت الله سید محمود طالقانی در تهران اشاره و اظهار کرد: امروز حدود ۹۰۰ نماز جمعه در کل کشور برگزار می‌شود که ۴۵ هزار تَن عضو ستادهای نماز جمعه در سطح کشور هستند.

وی با بیان اینکه در استان قم نیز هشت نماز جمعه در قم، کهک، دستجرد، قنوات، جعفریه، سلفچگان، فردو و پردیسان برگزار می‌شود، گفت: در روز جمعه هفته جاری (۴ مرداد) برنامه‌های ویژه ای در نماز جمعه‌های سطح استان برگزار می‌شود.

وی تجلیل از مرحوم آیت الله علی مشکینی امام جمعه فقید قم، نکوداشت امام جمعه‌های پیشکسوت قم حضرات آیات ابراهیم امینی و رضا استادی و یاد درگذشتگان و تجلیل از پیشکسوتان ستاد اقامه نماز جمعه را از دیگر برنامه‌های این هفته نماز جمعه اعلام کرد.

ولدان، دیدار با مراجع عظام تقلید و خانواده‌های بزرگوار شهیدان، برگزاری مسابقه تفسیر سوره جمعه، خطبه‌های آیت الله مشکینی و نمایشگاه تصویری از خدمات نماز جمعه را از دیگر برنامه‌های ستاد مذکور در این هفته برشمرد.

رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه قم گفت: افتخار نماز جمعه قم این بوده است که با حضور مرجعیت، مرحوم آیت الله اراکی برگزار می شده و نیز آیت الله عبدالله جوادی آملی از مراجع عظام تقلید نیز از ائمه جمعه قم بوده است.

وی با اشاره به ویژگی‌های قم به عنوان عُش آل محمد (ص)، خاستگاه انقلاب اسلامی، مرکز جهان تشیع و حوزه علمیه خاطرنشان کرد: نماز جمعه قم؛ نماز جمعه‌ای فراشهری، فرااستانی و فراملی است.

وی با اشاره به همت و تلاش جهادی در ستاد نماز جمعه قم، به بازگشایی مصلای قدس شهر قم پس از ۹ سال تعطیلی در ۲۰ فروردین ماه ۱۳۹۵ گفت: تلاش و کوشش شده است تا مصلا به مرکز خدمات اجتماعی و فرهنگی برای عموم مردم تبدیل شود.

ولدان، به خدمات رسانی توسط این نهاد در ایام و مناسبت‌های گوناگون در طول سال اشاره و بیان کرد: در موسم اربعین حسینی (ع) از جمعیت ۱۲۰ هزار نفری زائران ایرانی و غیرایرانی در این مکان پذیرایی کرده ایم.

وی با اشاره به اسکان زائران بارگاه ملکوتی حضرت فاطمه معصومه (س) در مناسبت‌های مختلف افزود: مصلای قدس، در طول سال میزبان برگزاری نمایشگاه‌هایی مانند کتاب و هیأت‌های مذهبی و ورزشی نیز است.

وی اضافه کرد: هنگام برگزاری نماز جمعه پذیرای حدود ۱۰۰ تَن از فرزندان نمازگزاران در مهد آدینه هستیم و حدود ۱۵۰ خادمیاری نوجوان خواهر و بردار به عنوان خادمان نماز جمعه با این ستاد همکاری دارند.

ولدان، تجلیل از نخبگان و قهرمانان ورزشی، ارائه مشاوره حقوقی و خانواده و تحصیلی و اجرای برنامه‌های مختلف فرهنگی را از دیگر برنامه‌های این ستاد برشمرد و گفت: برگزاری تریبون آدینه که مردم از طریق آن مشکلات و مسائل خود را مطرح می‌کنند، یکی دیگر از برنامه‌های این ستاد است که در این زمینه از همکاری رسانه‌ها در انعکاس آن سپاسگزاری می‌کنیم.

ولدان، با بیان اینکه دشمن با توطئه و تزویر می‌خواهد بین مردم و مسئولان فاصله ایجاد کند، گفت: در این زمینه با برپایی «میز خدمت» در طرح «رقابت در خدمت» با حضور مسئولان دستگاه‌های گوناگون استان، تلاش شده است مسئولان پاسخگوی پرسش‌های مردم باشند.

وی با اشاره اینکه از روستاهای مختلف استان به عنوان میهمان آدینه در نماز جمعه شهر قم حضور می‌یابند، افزود: با همکاری اداره کل زندان‌های استان نیز، برخی از زندانیان در نماز جمعه به عنوان مهمان شرکت می‌کنند.

وی به برپایی بازارچه آدینه، پیش از شروع آئین عبادی – سیاسی نماز جمعه در مصلای قدس اشاره و بیان کرد: در ۶۰ غرفه این بازارچه، تولیدات خانگی و ایرانی به نمازگزاران عرضه می‌شود.

رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه قم همچنین با اشاره به حضور ائمه جمعه قم در بین مردم گفت: ائمه جمعه از وجود نرده‌ها در نماز جمعه راضی نیستند و امیدواریم با همکاری مسئولان، این نرده‌ها در نماز جمعه قم برداشته شوند.

وی در بخش دیگر سخنان خود، از نماز جمعه به عنوان؛ حج ناتوانان، پیونددهنده قلب‌ها و قلب فرهنگی هر شهر نام برد و گفت: نماز جمعه متعلق به هیچ حزب و گروهی نیست و به همه قشرهای جامعه تعلق دارد و باید همه مردم خود را سهامدار نماز جمعه شهر خود بدانند.

وی گفت: دشمن از ابتدای انقلاب گمان می‌کرد، می‌تواند نظام مقدس جمهوری اسلامی را سرنگون کند، اما این درخت طیبه چنین ریشه دار شد و اکنون در ۴۰ سالگی برگزاری نماز جمعه در سطح کشور قرار داریم.

ولدان، از ائمه جمعه به عنوان فرماندهان قرارگاه شهری نام برد و خاطرنشان کرد: نماز جمعه صندوق ذخیره معنوی جمهوری اسلامی ایران و یکی از مؤلفه‌های کلیدی در قدرت نرم این نظام مقدس است.

وی با بیان اینکه نماز جمعه موجب جهل‌زدایی و بصیرت مردم می‌شود و آنها با حضور در نماز جمعه پیوند همیشگی خود را با ولایت تجدید می‌کنند، گفت: نماز جمعه حلقه وصل بین مردم و حاکمیت برای پیشبرد اهداف نظام و بیان مشکلات مردمی محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه از ایده‌های جدید در ستاد نماز جمعه استقبال می‌کنیم، گفت: شهروندان می‌توانند از طریق تارنمای این ستاد به نشانی اینترنتی http://setadjomeh.com/qom و یا پیام رسان هایی مانند سروش، ایتا و گپ به نشانی njqom_ir@ از برنامه‌ها و فعالیت‌های این ستاد مطلع شوند.

وی همچنین از برگزاری مسابقه ملی عکس با عنوان «شکوه ملی جمعه» خبر داد و خاطرنشان کرد: یکی از راه‌های ارتباطی مردم با این ستاد نصب اپلیکیشن «نماز جمعه قم» از طریق اپلیکیشن «بازار» است.

۷۴۰۶/ ۶۱۳۳/‏

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قم

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


گرگی ناگهان وارد بیمارستان شد/ اما زمانی که پرستاران علت را فهمیدن، نتوانستند جلوی گریه...