10 درصد مواد مخدر قاچاق از افغانستان توسط ایران کشف می‌شود


10 درصد مواد مخدر قاچاق از افغانستان توسط ایران کشف می‌شود

مشهد-ایرنا- حدود 10 درصد از مواد مخدر تولید و قاچاق شده از افغانستان به کشورمان، توسط جمهوری اسلامی کشف می‌شود که 70 درصد این میزان کشفیات در شهرهای شرقی کشور اتفاق می افتد.

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر ریاست جمهوری روز یکشنبه در حاشیه نشست سازمان های مردم نهاد مرتبط با مبارزه با مواد مخدر در مشهد با بیان این مطلب به خبرنگار ایرنا، افزود: قاچاقچیان حدود ۳۰ درصد از مواد مخدر تولید سالانه افغانستان را از طریق ایران ترانزیت می کنند، بخشی از این مواد ترانزیت شده نیز در داخل کشور رسوب می شود.

سردار سعید منتظرالمهدی افزود: سال گذشته ۸۵۰ تن انواع مخدر در کشور کشف شد که ۶۵۵ تن از این کشفیات به وسیله نیروی انتظامی صورت گرفت و در این راه تنها سال گذشته ۱۷ نفر از این نیرو به شهادت رسیدند.

وی گفت: در حالی که تولید مواد مخدر در کشور افغانستان چهار هزار و ۵۰۰ تن بود این رقم در سال ۲۰۱۷ به ۹ هزار تن رسیده است و برآورد می شود در سال کنونی میلادی نیز افزایش یابد و این موضوع را یکی از مقامات این کشور در سفر مقامات ایرانی به افغانستان پیش بینی و علت آن را نیز بارشهای فراوان امسال عنوان کرده بود.

معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر ریاست جمهوری گفت: مواد مخدری که در حشیش، گل و کانابیس وجود دارد در حد معمول است اما مواد مخدری که هم اکنون تولید می شود هشت برابر مواد مخدر موثر در میزان تولید غیر صنعتی این نوع مخدرهاست که باید در بحث مقابله با مواد مخدر به این موضوع توجه شود.

وی ادامه داد: سال گذشته در جهت تشدید مقابله با شیوع مواد مخدر در میان دانش آموزان گشت ویژه نیروی انتظامی در اطراف مدارس راه اندازی شد که با توجه به اهمیت موضوع امسال گشت های ویژه این طرح در اطراف مدارس سه برابر خواهد شد.

۳۲۲۱/‏۱۹۲۲

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه افغانستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا