جانشان کف دستشان است


جانشان کف دستشان است

‌زندگی او در راه می گذرد، برای او شب و روز تفاوتی ندارد. صدای خشن ماشین هایی که با سرعت می گذرند شب و روز نمی شناسد. او خوب می داند که آرامش و سکوت شب در جاده معنا ندارد، جاده یعنی حرکت، یعنی سروصدا. صدای سنگین یک ماشین، صدای ضبطی که دائم روشن است و صدای نفس هایی که در هر بازدم خود انبوهی از دود سیگار را بیرون می‌دهد.

‌به گزارش ایسنا، ‌بوق مهیب ماشین ها سکوت شب را بی رحمانه می شکند و غرش موتور سنگین آنها سیاهی شب را ملموس تر می کند، آقای راننده اما ... به یکنواختی راه عادت کرده است. او ناچار است تا صبح به سیاهی جاده چشم بدوزد و خط های ممتد مقطع جاده را دنبال کند.

راننده خسته اما، فقط چشم به راه دوخته است. برای او نظافت ماشین و برق انداختن شیشه مهم نیست. او به قسط های عقب افتاده کامیونش می اندیشد که اگر این ماه هم پاس نشود، چک های برگشتی اش نوید زندان را در گوشش زمزمه خواهند کرد.

اگر پای سخن خانواده ها بنشینیم خواهیم دید که هر خانواده ای مستقیم یا غیرمستقیم داغدار حوادث جاده ای بوده است. این حوادث دوست و آشنا و غریبه نمی شناسد و هر آن احتمال دارد برای هر راننده کامیون پیش آید.

یکی از رانندگان بجنوردی که دارای تریلی است و در حال حاضر در مسیر بجنورد به بندرعباس کالا جابجا می کند در گفت و گو با ایسنا، گفت: از مجتمع پتروشیمی خراسان به مقصد بندرعباس کود اوره حمل می کنم و بلافاصله بعد از تخلیه بار در آنجا بارگیری کرده و به بجنورد برمی گردم.

وی افزود: قبل از اینکه به بجنورد برسم، برای گرفتن بار بعدی از مجتمع پتروشیمی نوبت گیری کرده ام و بعد از اینکه به بجنورد برسم، تریلی را برای بارگیری در مجتمع پتروشیمی برای حمل بار متوقف می کنم.

این راننده ادامه داد: مسیر بجنورد به بندرعباس که مسافتی حدود هزار و 700 کیلومتر می شود را طی 24 طی می کنم و بلافاصله بدون استراحت مسیر را باز می گردم.

وی تصریح کرد: بیشتر رانندگان تریلی، خودروهای خود را به صورت اقساطی خریداری کرده اند که مجبور هستند ماهانه قسط زیادی را به بانک پرداخت کنند.

وی تاکید کرد: علاوه بر آن هزینه استحلاک تریلی و کامیون بسیار بالاست و رانندگان مجبور هستند لوازمی همچون لاستیک را با قیمت خیلی بالا خریداری کنند و یا رقم زیادی را برای هر بار تعویض روغن پرداخت کنند.

رانندگانی که جان خود را در جاده‌ها در کف دست گذاشته اند

یکی دیگر از رانندگان بجنوردی که در همین مسیر در حال خدمت است در ادامه در گفت و گو با ایسنا بیان کرد: در اصل باید مسیر حمل بار توسط تریلی از بجنورد به بندرعباس طی دو روز انجام شود اما متاسفانه تعدادی از رانندگان هستند که به دلیل مسائلی همچون بار زیاد، کرایه بالا این مسیر را طی 24 ساعت حتی با خستگی و کاهش دقت و تمرکز طی می کنند.

وی با اشاره به اینکه در حقیقت این افراد جان خود را در این جاده در کف دست گذاشته و با جان خود بازی می کنند، خاطرنشان کرد: متاسفانه در بجنورد طی یک ماه اخیر شاهد تصادف رانندگانی از این بایت بودیم که یک راننده تریلی به علت خواب آلودگی جان خود را از دست داد و به خودروی یکی دیگر از رانندگان خسارت خیلی زیاد وارد شد.

وی تصریح کرد: در حال حاضر تعدادی از کامیون ها با دو راننده در حال تردد در جاده ها هستند اما متاسفانه برخی از رانندگان نیز به تنهایی و بدون گرفتن راننده کمکی سختی راه را به جان خریده و در جاده ها و مسیرهای طولانی جابجایی بار را انجام می دهند.

راه اندازی سامانه سپهبن راهی برای کنترل ساعت کاری رانندگان

سرهنگ حسین زاده رئیس پلیس راه خراسان شمالی در ادامه در گفت و گو با ایسنا گفت: یکی از موضوعاتی که پلیس در حال پیگیری است سامانه سپهبن است.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر این سامانه برای اتوبوس ها نصب شده است، افزود: به دنبال آن هستیم تا سامانه مذکور برای کامیون ها نیز نصب شود تا میزان ساعت کاری و استراحت رانندگان قابل کنترل باشد.

حسین زاده ادامه داد: با پیگیری های انجام شده موفق شدیم که این سامانه را بعد از اتوبوس ها برای ناوگان مخصوص جابجایی سوخت پیاده کنیم.

وی تاکیدکرد: شرکت های باربری موظف هستند به رانندگان ابلاغ کنند طی شبانه روز باید هر راننده ای 9 ساعت استراحت داشته باشد.

این مقام مسئول با بیان اینکه برخی از رانندگان کامیون بدون استراحت در جاده ها رانندگی می کنند، تصریح کرد: اضافه رانندگی جزء تخلف است و اگر سامانه مذکور برای رانندگان کامیون و تریلی نیز اجرایی شود، ساعت رانندگی و استراحت آن ها کنترل می شود.

تعداد ناوگان باری بیش از بار تولید شده در کشور است

سعید سبحانی معاون حمل و نقل اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان شمالی همچنین در گفت و گو با ایسنا گفت: در حال حاضر مکاتباتی انجام شده که ناوگان حمل بار برای جابجایی بارهای دپو شده در بنادر بروند و بارها را به مقصد استان های خود حمل کنند.

وی افزود: در این راستا مشوق هایی همچون ارائه لاستیک های تشویقی، روغن با قیمت مصوب و ... به این رانندگان، پرداخت می شود.

سبحانی ادامه داد: ارسال این مکاتبات به منظور جلوگیری از وجود کالاهای اساسی در استان ها، جلوگیری از افزایش قیمت و خودداری از تحمیل شدن خواب به کشتی ها انجام شده است.

وی تصریح کرد: اما اینکه رانندگان با خستگی خود را به جاده برای انجام بارگیری های بیشتر، بزنند جزء خطاهای انسانی است و باید رانندگان به این موضوع توجه داشته باشند که به منظور جلوگیری از بروز هر گونه حادثه ای باید با استراحت کامل در جاده ها رانندگی کنند.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: قرار بر این بود تا سامانه سپهبن برای کامیون ها نیز اجرایی شود اما به علت بالا بودن قطعات این امر تاکنون فقط برای اتوبوس و خودروهای حامل سوخت انجام شده است.

وی تاکید کرد: در حال حاضر به هیچ عنوان با کمبود ناوگان حمل بار نه در این استان و نه در کشور مواجه نیستیم، حتی تعداد ناوگان از میزان بارتولید شده نیز بیشتر است در نتیجه یک راننده مجبور نیست که بدون استراحت مسیرهای طولانی را طی 24 ساعت طی کند.

سبحانی گفت: طبق بررسی ها به عمل آمده در تصادفات 15 درصد جاده، 15 درصد خودرو و 70 درصد خطای انسانی نقش دارد.


انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان شمالی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دیکته شب | دیکته کلاس اول دبستان