استخراج رنگدانه پروتئینی توسط پژوهشگران بجنوردی


استخراج رنگدانه پروتئینی توسط پژوهشگران بجنوردی

بجنورد- ایرنا- پژوهشگران آزمایشگاه محیط زیست و انرژی دانشگاه بجنورد موفق به استخراج رنگدانه پروتئینی فیکوسیانین از ریزجلبک اسپیرولینا پلاتنسیس شدند.

رئیس دانشگاه بجنورد روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان این مطلب گفت: پژوهشگران این مرکز در آزمایشگاه مرکزی دانشگاه موفق به استخراج این رنگدانه با بازدهی بالایی شده و محصول نهایی را به شکل پودر درآورند.

احمد محقر اظهار داشت: سنتز پودر فیکوسیانین زیر نظر دکتر حسین دلاوری امرئی، عضو هیأت علمی گروه مهندسی شیمی این دانشگاه انجام شد.

وی اظهار داشت: فیکوسیانین، نوعی فیکوبیلی پروتئین است که به تازگی گزارش‌های متعددی بر داشتن خواص فارماکولوژیک گوناگون از آن گزارش شده و از جمله اثرات آنتی‌اکسیدانی، ضد التهابی، خواص محافظتی کبد و اعصاب فیکوسیانین طی مطالعات تجربی برای آن ذکر شده‌ است.

محقر با بیان اینکه «فیکوسیانین» نقش بسیار مهمی در پیشگیری از سرطان‌های پوستی، مخاطی و لوسمی مزمن میلوئیدی انسان دارد، افزود: همچنین این ماده می‌تواند در درمان زوال قوای عقلی (آلزایمر) و لقوه (پارکینسون) مؤثر واقع شود.

رئیس دانشگاه بجنورد گفت: به علاوه این پروتئین رنگی آبی دارد و از آن می‌توان به عنوان رنگدانه طبیعی به جای رنگدانه های مصنوعی در صنایع غذایی استفاده کرد.

دانشگاه بجنورد در مهر سال ۱۳۹۴ راه اندازی شد و هم اکنون افزون بر چهار هزار دانشجو در ۴۷ رشته تحصیلی کارشناسی ارشد و کارشناسی زیر نظر ۱۷۰ عضو هیأت علمی تحصیل می‌کنند.

در استان خراسان شمالی بیش از ۴۰ هزار دانشجو در دانشگاه‌های دولتی، پیام نور، آزاد و سایر مراکز آموزش عالی تحصیل می‌کنند.

۳۰۰۷/‏۵۱۳۲

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه علمی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ حسین رحیمی ریگی برگرد