قلمی که تنها اراده آن را می‌چرخاند


قلمی که تنها اراده آن را می‌چرخاند

مهاباد- ایرنا- «سودابه برتاو» بانوی توانجوی اشنویه‌ای که از ناحیه دست و پا دچار معلولیت است، با پشتکار و اراده محکم خواندن و نوشتن را فراگرفته است و اکنون با گرفتن قلم بر دهان مشق زندگی می‌نویسد.

این بانو که ۳۸ بهار از عمرش را سپری کرده است، تاکنون به دلیل معلولیت جسمی و حرکتی از نعمت خواندن و نوشتن محروم بوده و اینک با شرکت در دوره‌های سوادآموزی، تلاش‌های مربیان و پشتکار خود می‌تواند با گرفتن مداد با دهانش، آنچه از زندگی درک می‌کند را به رشته تحریر درآورد.

وی قبل از ورود به مدرسه تنها با نگاه کردن به کتاب‌های دوره ابتدایی خواهرزاده‌اش مهارت‌های نسبی را در نوشتن پیدا کرده بود اما با ثبت‌نام در کلاس‌های سوادآموزی توانست مدرک مرحله اول سودآموزی را کسب کند.

وی در این دوره به خاطر معلولیت نتوانست به کلاس‌های سوادآموزی مراجعه کند و مربی دلسوزش هر روز پس از پایان کلاس درس در منزل این توانجو حاضر می‌شد و درس ارایه شده را دوباره برایش بیان می‌کرد.

وی اینک با راهنمایی‌های مربی سوادآموزی خود «شهین بهبود» در دوره انتقالی سوادآموزی هم ثبت نام کرده است و می‌خواهد با اراده و پشتکار خود بر معلولیت و ناتوانی پیروز شود.

وی به غیر از ارتقای سواد، رویاهای دیگری هم در سر دارد که شاید به اندازه نخستین آرزویش سخت نباشد و از مسئولان بهزیستی می‌خواهد، ویلچری در اختیار وی قرار دهند تا بتواند به صورت حضوری در کلاس‌های سوادآموزی شرکت کند.

مربی دوره انتقال این توانجوی تلاشگر می‌گوید: سودابه علاقه بسیار زیادی به خواندن و نوشتن دارد اما از لحاظ امکانات در شرایط بسیار نامناسب بوده و لازم است نهادهای دیگری نیز از وی حمایت کنند.

منیژه مکاری‌زاده در خصوص چگونگی فراگیری درس این توانجو نیز افزود: هر جلسه بعد از پایان کلاس به منزل ایشان مراجعه و کتاب‌ها را در منزل تدریس می‌کردم و در این مدت متوجه شدم این سوادآموز از هوش بسیار عالی برخوردار است و یادگیری وی بسیار خوب بود.

رییس اداره آموزش و پرورش اشنویه هم با ابراز خوشحالی از موفقیت‌های این سوادآموز گفت: این سوادآموز با اراده محکم و استوار و با کمک و همراهی مربیان خود خوشبختانه دوره سوادآموزی را به پایان رساند.

شیرین جهانگیری افزود: پس از اطلاع مسئولان آموزش و پرورش از شرایط این سوادآموز نهایت همکاری و هماهنگی برای آسان شدن شرایط تحصیل وی فراهم شد.

علاوه بر این توانجوی موفق، بسترهای رشد و تعالی توانجویان اشنویه در رشته‌های ورزشی نیز فراهم شده و «سیامند رحمان» وزنه برداری معلول اهل اشنویه که وزنه‌بردار سنگین وزن ایران است، از چهره‌های بین‌المللی این رشته ورزشی به شمار می رود.

«حسن جانفشان» پینگ‌پنگ باز جانباز اهل اشنویه نیز با بیش از ۱۳ سال سابقه عضویت در تیم ملی، عنوان‌ها و افتخارات متعددی را برای آذربایجان غربی و ایران اسلامی به دست آورده است.
اشنویه در جنوب آذربایجان غربی واقع است.

۹۸۷۰/۳۰۲۰/‏۶۱۸۵/‏۳۰۷۲

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آذربایجان غربی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


شعر لطف حق به صورت داستان + متن شعر