بررسی وضعیت بازدهی بازار سهام


بررسی وضعیت بازدهی بازار سهام

ایران اکونومیست- بازار سرمایه در سوددهی به سرمایه‌گذاران خود، در سال‌جاری وضعیت مناسبی را نسبت به بازارهای سکه و ارز داشته است.

بررسی وضعیت بازدهی بازار سهام

به گزارش ایبِنا، تامین مالی شفاف، ارزان و سریع برای راه‌اندازی پروژه‌ها و ... مزایایی است که بازار سرمایه نسبت به سایر بازارها برای اقتصاد کشور دارد. ضمن این که گردش نقدینگی در بازارهایی مانند سکه، ارز، خودرو و مسکن همواره در کشور ما تورم و افزایش قیمت نامعقول را به دنبال داشته است.
این در شرایطی است که به دلیل تورم چشمگیر سال گذشته در تمامی این بازارها و حالا رکود سنگین حاصل از آن، دستکم این روزها بازار سرمایه برای سرمایه‌گذارن جذابیت بیشتری پیدا کرده است.
بر این اساس نگاهی به آمارها نشان می‌دهد در شرایطی شاخص بورس از ابتدای امسال تا کنون رشد ۳۸ درصدی را تجربه کرده است و نشان از بازدهی بالای بازار سرمایه برای سرمایه‌گذاری دارد که در همین مدت بازار ارز (دلار) با افت ۹.۱ درصدی و بازار سکه با کاهش ۱۱.۸ درصدی مواجه بوده‌اند.
بر این اساس با توجه به موارد اشاره شده، از ابتدای امسال تا کنون بازار سرمایه جذاب‌ترین و همچنین پرسودترین بازار برای سرمایه‌گذاران بوده است و پیش‌بینی‌ها نیز حکایت از تداوم آرام و متعادل این رشد و سوددهی در روزهای پیش‌رو دارد. اما در این میان سرمایه‌گذارانی در بازار سهام موفق بوده‌اند که هوشمندانه دست با انتخاب و سرمایه‌گذاری زده و اقدام به دادوستد سهام شرکت‌هایی کرده‌اند که سودآورتر بوده‌اند.
وضعیت صنایع
در این زمینه بررسی اطلاعات آماری از عملکرد صنایع بورسی نشان می‌دهد که از ابتدای امسال، سه صنعت با بیشترین رشد ارزش مواجه شده‌اند و در این مدت قیمت سهام این شرکت‌ها بیشترین رشد را در بازار داشته است.
بر این اساس گروه محصولات شیمیایی با رشدی معادل ۵۲هزار و ۳۰۰میلیارد تومان در صدر بازار سرمایه از نظر مقدار رشد در یک صنعت قرار گرفته و بعد از آن، گروه فلزات اساسی و بانک‌ها قرار گرفته‌اند و ارزش شرکت‌های حاضر در این گروه‌ها به ترتیب ۲۹ و ۲۶هزار میلیارد تومان افزایش یافته است.
همچنین در این مدت ارزش سهام شرکت‌هایی که در گروه فرآورده‌های نفتی طبقه‌بندی می‌شوند، ۲۴هزار میلیارد تومان و شرکت‌های حاضر در گروه محصولات معدنی و داروسازی‌ به‌ترتیب ۲۲ و ۱۷هزار میلیارد تومان افزایش یافته است.
با وجود این هر چند شرکت‌های حاضر در گروه‌های محصولات شیمیایی، فلزات اساسی و بانک‌ها در چهارماه گذشته بیشترین افزایش ارزش معاملات را از آن خود کرده‌اند، اما بیشترین رشد قیمت، به نام شرکت‌هایی خارج از این گروه‌ها ثبت شده است که عمدتا از شرکت‌ها کوچک بازار بوده‌اند. دلیل این امر نیز به باور کارشناسان اینست که شرکت‌های حاضر در این سه صنعت، از جمله بزرگ‌ترین شرکت‌های بورسی هستند که کاهش یا افزایش قیمت سهام این شرکت‌ها نیازمند حجم بالایی از نقدینگی است.
بر این اساس نگاهی به برترین شرکت‌های بازار سهام از نظر درصد رشد قیمت سهام از ابتدای امسال نشان می‌دهد در این مدت سهامداران شرکت‌های سرمایه‌گذاری شرکت فنی مهندسی مشانیر، سرمایه‌گذاری توسعه و عمران کرمان، شرکت الیاف مصنوعی و سرمایه‌گذاری ساختمانی نظام مهندسی ایران تا به امروز سود خوبی را کسب کرده‌اند؛ ضمن این که در ادامه این لیست شرکت‌های لوازم خانگی پارس، شیمیایی رنگین، قند ثابت خراسان، لنت ترمز، شکر شاهرود، پلی اکریل ایران، آبسال، پخش البرز، لبنیات کالبر، سیمان باقران، گروه صنعتی ملی، کشت و صنعت چین چین، حمل و نقل توکا، سیمان لار سبزوار، خدمات فنی فولاد یزد و پارس دارو قرار گرفته‌اند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بازار سرمایه

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اینفوگرافیک/ نکات کلیدی زندگی موفق در جزء هفدهم قرآن