موجی که مرگ می‌آورد


موجی که مرگ می‌آورد

استانها- ایرنا- بروز حادثه غرق شدگی در استان‌های مختلف کشور در هفته‌های اخیر پرتکرار شده و مسئولان بارها نسبت به پرحجم شدن آب رودخانه‌ها هشدار داده‌اند اما باز هم شاهد مرگ تعدادی از هموطنان در استخرها، رودخانه‌ها، دریاچه پشت سدها و سواحل دریا هستیم.

همه ساله با آغاز فصل گرما و تعطیلات تابستانی، هموطنان پرشماری برای فرار از تب تابستان دل به تفرجگاه‌ها بخصوص حاشیه رودخانه‌ها و سواحل دریا می‌سپارند غافل از اینکه ممکن است این سفر با قصه مرگ پایان یابد.


امسال که بارش های بهاری رودخانه را خروشان، سدها را پرآب و رودخانه های فصلی را احیا کرد، خطر غرق شدگی بیش از گذشته در کمین هموطنان نشسته است؛ از این رو مسئولان امدادی و انتظامی بارها به مردم توصیه می کنند از شنا کردن در محل‌هایی از قبیل رودخانه‌، چشمه و استخرهای ذخیره آب کشاورزی پرهیز کنند.


همچنین از آنجا که اغلب غرق شدگان را کودکان، نوجوانان و جوانان تشکیل می دهند، از خانواده‌ها خواسته شده است بیش از پیش مراقب فرزندان خود باشند و آنان را از شنا کردن در رودخانه‌ها و کانال‌های آب منع کنند.
شاهد مثالی این اتفاق ها، افزایش تعداد غرق شدگان در رودخانه‌ها و کانال‌های پر آب استان البرز است؛ از ابتدای امسال بیش از ۳۰ نفر از هموطنان در این مکان‌ها غرق شده اند که ۲۰ نفر از آنها جان خود را از دست داده اند.


شاید پراکندگی آمار غرق شدگی در استان های مختلف سبب شده تا ابعاد اینگونه حوادث چندان چشمگیر نباشد اما هرقدر که بر تب تابستانی اضافه می شود، شمار کشته شدگان در آب نیز رو به فزونی می نهد؛ در تازه ترین آمار در ۲۹ تیر ماه تعداد کسانی که بر اثر غرق شدگی جان خود را از دست دادن از ۱۰ نفر در یک روز فراتر رفت و اگر تعداد اجساد یافت شده ناشی از غرق شدگی در این روز را به آن بیفزاییم به ۱۵ مورد می رسد.


دیروز جسد یک مرد ۴۴ ساله، دختر ۱۱ و پسر هشت ساله از اعضای یک خانواده در سد خاکی روستای آغچه بویین میاندشت کشف شد آن هم در شرایطی که به گفته تیم امداد رسانی حدود ۱۲ ساعت از فوت آنها گذشته بود.
یا از اهواز خبر رسید که جسد یک مرد جوان از رودخانه کارون در محدوده شهرستان کارون از آب گرفته شد؛ یادآوری این آمار ضروری است که در سه ماهه گذشته تلفات غرق شدگی در خوزستان بویژه در شوشتر و دزفول در شمال این استان نسبت به سال های گذشته رشد داشته و به ۳۰ نفر رسیده است.

موجی که مرگ می‌آورد


بی توجهی به پرآب شدن حجم آب رودخانه‌ها

یکی از دلایل افزایش آمار غرق شدگی را می توان در بارش های ابتدای امسال و خروشان شدن رودخانه ها جست و جو کرد که سبب افزایش حجم و دبی آب رودخانه‌ها شده است اما مردم با تصور و تجربه سال‌های قبل وارد رودخانه می شود بی آنکه بدانند شدت آب می تواند آنها را روانه مرگ کند.
نمونه از این دست زیاد است؛ برای مثال دیروز یک جوان ۲۲ ساله بر اثر شنا در منطقه ممنوعه رودخانه زیاران شهرستان آبیک جان خود را از دست داد؛ این جوان به همراه دوست خود وارد منطقه ورود ممنوع و فنس کشیده شده رودخانه زیاران شده بود که بر اثر سقوط به داخل رودخانه جان خود را از دست داد.
یا در مورد دیگری یک نوجوان ۱۷ ساله که با برادرش در زرینه رود شنا می کرد، به علت بی احتیاطی غرق شد؛ حال برادرش نیز وخیم اعلام شده است.
در استان گیلان نیز غرق شدگی دو جوان در ۲۹ و ۲۶ ساله در رودخانه سفیدرود در محدوده روستای قاضیان سنگر شهرستان رشت و یک جوان ۱۸ ساله در ساحل ترانه دریا در شهرستان رودسر خبرساز شد.


استخرها، سدها و کانالهای کشاورزی

استخرها، سدها و کانال های کشاورزی خطر بالقوه غرق شدگی هستند؛ مشکل اینجاست که شهروندان به هشدارهایی که توسط دستگاه‌های مختلف درباره ممنوعیت شنا در سدها و استخرهای کشاورزی - که اغلب عمیق هستند- داده می شود، توجه نمی کنند.
برای نمونه دیروز یک مرد جوان تبعه افغانستان هنگام شنا در استخر باغی در شهرستان جهرم جان خود را از دست داد؛ دو جوان جهرمی نیز جمعه گذشته (۲۸ تیر) هنگام شنا در دریاچه سد سلمان فارسی غرق شده بودند که اجسادشان دیروز پیدا شد.
یک جوان دیگر جهرمی نیز دیروز برای شنا به چشمه تنگ کلاک این شهرستان رفته بود که خبر غرق شدگی وی به گوش خانواده اش رسید؛ بررسی ها نشان می داد که این فرد به دلیل آشنا نبودن به فنون شنا، غرق شده و جان خود را از دست داده است.
بر اساس آمارها از ابتدای امسال تاکنون بیش از ۳۰ نفر در آبگیرها و استخرها و همچنین دریاچه‌های فارس غرق شده و جان خود را از دست داده‌اند.
در همدان نیز خبر از غرق شدن جوانی ۱۷ ساله در آبگیر فصلی یکی از روستاهای همدان رسید؛ ماجرا از این قرار بود که تعدادی جوان برای شنا و آبتنی در آبگیر فصلی به این روستا مراجعه کردند که یکی از آنان در داخل آبگیر غرق شد.
در بهار امسال ۱۰ تن بر اثر غرق شدگی در استان همدان جان باختند که نیمی از آنها را زنان تشکیل می دهد؛ این آمار نسبت به بهار پارسال پنج برابر شده است.
یا در خبر دیگری دیروز جسد جوان ۳۰ ساله ای از سد طبیعی کرآباد شهرستان طارم زنجان بیرون کشیده شد؛ این جوان غرق شده همراه ۶ نفر از دوستان طبعیت گرد خود برای برنامه کوهپیمایی و طبیعتگردی، در منطقه توریستی سد طبیعی کردآباد طارم حضور داشت و سپس تن به آب زده و به علت ناآشنایی به فن شنا به زیر آب رفت و در مقابل چشمان دوستان خود غرق شد.

موجی که مرگ می‌آورد
غرق شدن در دریا


شنا در مناطق ممنوعه یکی دیگر از معضلاتی است که احتمال غرق شدگی را افزایش می دهد؛ با اینکه همه ساله طرح سالمسازی سواحل در شمال کشور اجرا می شود تا مسافران در نقاط امن شنا کنند، بازهم شاهد مرگ تعدادی از هموطنان در دریا هستیم.
دیروز از بابلسر خبر رسید که جسد تازه داماد غرق شده در سواحل این شهر پیدا شده است؛ وی دو روز پیش بههمراه همسرش در حال شنا کردن در دریا بود که به دلیل بی احتیاطی و نا آشنایی با محل شنا غرق شد و ناجیان غریق همسر وی را نجات دادند.


آنطور که رئیس هیات نجات غریق مازندان گفته، از ابتدای طرح دریا تا کنون ۱۱ نفر در سواحل مازندران غرق شدند؛ طرح دریا هرساله به مدت چهار ماه در سواحل استان و در فصل شنا و استفاده از دریا برای گردشگران آغاز می شود.


رودخانه‌های فصلی در کمین


غرق شدگی در رودخانه‌ها منحصر به مناطق خوش آب و هوا نیست؛ رودخانه‌های فصلی نیز می توانند حادثه آفرین باشند همانطور که دیروز پسربچه‌ای ۶ ساله هنگام آب تنی در داخل یک رودخانه فصلی در شهرستان سیب و سوران سیستان و بلوچستان غرق شد.
بررسی های ایرنا نشان می‌دهد که در ۱۱۴ روز نخست امسال ۶۳۶ نفر از هموطنان دچار غرق شدگی شده اند که ۴۲۳ مورد منجر به فوت شده است؛ طبق این آمار ۲۳ درصد غرق شدگی مربوط به رده سنتی ۲۱ تا ۳۰ سال بوده است.


رودخانه با ۳۸ درصد، دریا با ۱۹ درصد و سایر مکان ها با ۱۴ درصد بیشترین مکان هایی بودند که حوادث غرق شدگی در آنجا روی داده است؛ در رده های بعدی دریاچه های پشت سد، استخرهای کشاورزی، کانال های آب و استخرها قرار دارند ضمن آنکه بیشترین حادثه غرق شدگی با ۱۰۳ نفر در استان مازندران ثبت شده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه حوادث

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ویدیو / دلخوری رابعه اسکویی از مازیار لرستانی پس از شایعه ازدواج‌شان