چالشهایی که آموزش عالی با آن مواجه است


چالشهایی که آموزش عالی با آن مواجه است

معاون آموزشی سابق وزارت علوم یکی از چالش های آموزش عالی را جدایی طلبی دانشگاه آزاد عنوان کرد و گفت: این دانشگاه خود را تافته جدابافته از آموزش عالی می داند.

به گزارش خبرنگار مهر، دکتر مجتبی شریعتی نیاسر در مراسم تودیع و معارفه معاون آموزشی وزارت علوم که صبح امروز با حضور وزیر علوم و رؤسای برخی از دانشگاه‌ها در این وزارتخانه برگزار شد، به چالش‌هایی که آموزش عالی با آن مواجه است، اشاره کرد و گفت: چالش‌هایی داشتیم که در فرصت باقیمانده دولت باید حداقل بخش‌هایی از آن مرتفع شود.

وی ادامه داد: با این چالش‌ها نمی‌شود به اهداف آموزش عالی دست یافت. اولین چالشی که با آن روبرو بودیم، فشارهای عوامل فراستادی بود. از هر سه قوه مصادیق بارزی داشتیم که به آموزش عالی فشار آوردند. هم از دولتمردان، هم از نمایندگان مجلس و هم از قوه قضائیه فشارهایی به آموزش عالی وارد شد.

شریعتی افزود: این سه قوه به مسائل آموزشی ورود و در واقع کم لطفی می‌کنند و اجازه اقتدار به آموزش عالی را نمی‌دهند. این دخالت‌ها مانع تحقق برخی از برنامه‌ها می‌شود.

معاون آموزشی سابق وزارت علوم گفت: شورای عالی انقلاب فرهنگی یک شورای جدی و مهم است اما این شورا نباید به مسائل جاری آموزش عالی ورود پیدا کند. نباید به مجوز تأسیس دانشگاه، تعریف کارگروه‌های برنامه ریزی و دیگر موارد ورود پیدا کند. این در شأن شورای عالی انقلاب فرهنگی نیست. این شورا باید به دنبال سیاست گذاری باشد.

وی اظهارداشت: برخی از جلسات سیاستگذاری که برگزار می‌شود به سمت جلسات تفسیر می‌رود و از آن خروجی برای اجرا در نمی‌آید.

شریعتی در ادامه افسارگسیختگی فضای مجازی را دیگر چالش حوزه آموزش عالی عنوان کرد و گفت: بخش‌هایی از زمان ما به پاسخگویی به اکاذیبی می‌گذرد که در این فضاها منتشر می‌شود.

معاون آموزشی سابق وزارت علوم چالش بعدی آموزش عالی را جدایی طلبی دانشگاه آزاد عنوان کرد و افزود: دانشگاه آزاد خود را تافته جدابافته از آموزش عالی می‌داند و نباید اینگونه باشد. این دانشگاه بخشی از آموزش عالی است و بخش‌هایی از چالش‌های آموزش عالی به این دانشگاه مرتبط است.

وی در ادامه توصیه‌هایی نیز داشت و افزود: امروز آموزش عالی ما روی ریل صحیح است و نیاز به مدیران تحول گرا دارد. مدیرانی که با مصادیق خلاف برخورد کنند.

شریعتی گفت: باید از کانون اجتماعات فکری استفاده کنیم و دانشگاه‌ها باید به سمت دانشگاه نسل سوم حرکت کنند.

وی همچنین به اصلاح همزمان آئین نامه ارتقا و ساماندهی آموزش عالی اشاره کرد و گفت: اصلاح همزمان این دو امری ضروری است.

معاون آموزشی سابق وزارت علوم به حذف کنکور اشاره کرد و گفت: باید به سمت حذف کنکور حرکت کنیم و این به معنای حذف آزمون‌ها نیست. بلکه باید الگوی پذیرش دانشجو در دانشگاه‌های کشور اصلاح شود و نظام تست زنی، نظام درستی نیست.

شریعتی نیاسر در ادامه به فعالیت‌هایی که طی حضور خود در معاونت آموزشی اشاره کرد و گفت: فعالیت ما با سه شعار کنترل کمی، ارتقای کیفی، اقتدار و هماهنگی در سال ۹۳ آغاز شد و اقداماتی برای تحقق این شعارها صورت گرفت. اولین اقداماتی که انجام شد آمایش آموزش علمی بود. زمانی که این مسئولیت را قبول کردم شاهد تعداد زیادی از زیرنظام ها بودیم. جمعیت دانشجویی متناسب با نیاز بازار نبود. عملاً در آن ایام می‌توان گفت توسعه آموزش عالی منبعث از نگاه کارشناسانه نبود.

معاون سابق آموزشی وزارت علوم ادامه داد: در ارتباط با آمایش مستندات کافی وجود نداشت. در سال ۹۳ این طرح تهیه شده و در سال ۹۴ به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسید. سیاست‌های کلان آموزش عالی در بستر طرح آمایش مورد حمایت شورای عالی انقلاب فرهنگی قرار گرفت و دستگاه آموزش عالی را در ۸ بند مکلف کرد به آن بپردازد.

وی افزود: تدوین دو طرح اقتصاد مقاومتی از دیگر برنامه‌هایی بود که در این دوره اجرا شد که می‌توان به طرح پیاده سازی آمایش آموزش عالی و ارتقای ۵ دانشگاه و ۵ پژوهشگاه به تراز بین المللی اشاره کرد.

شریعتی نیاسر گفت: ستاد آمایش شکل گرفت، آموزش عالی به ۱۰ منطقه تقسیم شد و مدیریت منطقه‌ای دنبال شد. ساماندهی مؤسسات به عنوان مهمترین بحث طرح آمایش قرار گرفت و این طرح نهایی و مصوب شد و در آستانه اجرایی شدن است.

معاون سابق آموزشی وزارت علوم خاطرنشان کرد: دانشگاه علوم اقتصادی از وزارت اقتصاد و دانشکده شهید عباسپور از وزارت نیرو جدا شده و به دانشگاه‌های خوارزمی و شهید بهشتی ملحق شدند و موضوع ساماندهی به موضوع جدی آموزش عالی تبدیل شد و این موضوع در کشورهای دنیا نیز موضوع مهمی است که از طریق تجمیع و ادغام، مجموعه‌های بزرگ‌تری را تشکیل می دهد که ما از این مسئله غافل بودیم و باید با قاطعیت آن را پیگیری کنیم.

وی در ادامه به بحث کیفیت اشاره کرد و گفت: در این زمینه دانشگاه‌ها سطح بندی شده اند و با ابلاغ این مصوبه فضای رقابتی جدی در دانشگاه‌ها ایجاد شد و ما باید نظام رتبه بندی را ایرانیزه کرده و در داخل کشور اجرا کنیم.

شریعتی نیاسر به شرایط تحریم کشور اشاره و تصریح کرد: در شرایط تحریم باید به دیپلماسی علمی بیشتر توجه شود و ما امیدواریم در سال ۱۴۰۴، ۵ دانشگاه و ۵ پژوهشگاه ما در جمع ۲۰۰ دانشگاه برتر جهان قرار گیرد.

معاون سابق آموزشی وزارت علوم به طرح پایش دکترا اشاره کرد و افزود: رشته‌های دکتری بی رویه بود، ۱۰۰ هزار دانشجوی دکتری در حال حاضر داریم که ظرفیت سالانه ما بالغ بر ۲۰ هزار نفر است. طبیعی است دانشگاه‌ها ظرفیت پذیرش ۷۵ درصد باقیمانده را ندارند.

وی در ادامه به یکپارچه سازی نظام آماری آموزش عالی اشاره کرد و گفت: یکی از مشکلات ما نظام آماری پراکنده است که ما از سال ۹۴، ساماندهی آن را پیگیری می‌کنیم.

وی افزود: از دیگر برنامه‌هایی که اجرا کردیم، اعمال تفویض اختیار بود. باید تمرکززدایی کنیم. بسیاری از امور را به دانشگاه‌ها واگذار کردیم که می‌توان به تقویم آموزشی، بازنگری دروس، آئین نامه‌های آموزشی، ایجاد دوره‌های دکترای تخصصی اشاره کرد.

معاون سابق آموزشی وزارت علوم یادآور شد: همچنین دهه سرآمدی آموزش صورت گرفت و سه وزارتخانه بهداشت، علوم و آموزش و پرورش برای توسعه هدفمند آموزش و پرورش تفاهم نامه‌ای را امضا کردند.

شریعتی نیاسر به مقابله با تخلفات اشاره و تصریح کرد: تخلفات زیادی صورت گرفت، هشدارهای مکرری به دانشگاه آزاد داده شد و البته این تخلفات مخصوص یک زیرنظام خاص نبود و به زیرنظام های مختلف اختصاص داشت که هشدارهای لازم داده شد.

وی به تدوین شناسنامه مؤسسات غیرانتفاعی اشاره کرد و ادامه داد: از مصادیق مؤسسات متخلف می‌توان به پژوهشگاه شاخص پژوه اشاره کرد که بسیاری از افراد و مسئولان را درگیر تحصیل غیرقانونی کرده بود که با آن برخورد شد.

معاون سابق آموزشی وزارت علوم یادآور شد: در سال ۹۲ حدود ۳۵۳ مؤسسه غیرانتفاعی تشکیل شده بود که در حال حاضر به ۳۰۰ مؤسسه کاهش پیدا کرده است که با آنها برخوردهای سختگیرانه ای انجام می‌شود.

شریعتی نیاسر در پایان نیز از تدوین نظام نامه الکترونیکی آموزش‌های آزاد خبر داد که به زودی تصویب می‌شود.


به گزارش خبرنگار مهر، دکتر مجتبی شریعتی نیاسر در مراسم تودیع و معارفه معاون آموزشی وزارت علوم که صبح امروز با حضور وزیر علوم و رؤسای برخی از دانشگاه‌ها در این وزارتخانه برگزار شد، به چالش‌هایی که آموزش عالی با آن مواجه است، اشاره کرد و گفت: چالش‌هایی داشتیم که در فرصت باقیمانده دولت باید حداقل بخش‌هایی از آن مرتفع شود.

وی ادامه داد: با این چالش‌ها نمی‌شود به اهداف آموزش عالی دست یافت. اولین چالشی که با آن روبرو بودیم، فشارهای عوامل فراستادی بود. از هر سه قوه مصادیق بارزی داشتیم که به آموزش عالی فشار آوردند. هم از دولتمردان، هم از نمایندگان مجلس و هم از قوه قضائیه فشارهایی به آموزش عالی وارد شد.

شریعتی افزود: این سه قوه به مسائل آموزشی ورود و در واقع کم لطفی می‌کنند و اجازه اقتدار به آموزش عالی را نمی‌دهند. این دخالت‌ها مانع تحقق برخی از برنامه‌ها می‌شود.

معاون آموزشی سابق وزارت علوم گفت: شورای عالی انقلاب فرهنگی یک شورای جدی و مهم است اما این شورا نباید به مسائل جاری آموزش عالی ورود پیدا کند. نباید به مجوز تأسیس دانشگاه، تعریف کارگروه‌های برنامه ریزی و دیگر موارد ورود پیدا کند. این در شأن شورای عالی انقلاب فرهنگی نیست. این شورا باید به دنبال سیاست گذاری باشد.

وی اظهارداشت: برخی از جلسات سیاستگذاری که برگزار می‌شود به سمت جلسات تفسیر می‌رود و از آن خروجی برای اجرا در نمی‌آید.

شریعتی در ادامه افسارگسیختگی فضای مجازی را دیگر چالش حوزه آموزش عالی عنوان کرد و گفت: بخش‌هایی از زمان ما به پاسخگویی به اکاذیبی می‌گذرد که در این فضاها منتشر می‌شود.

معاون آموزشی سابق وزارت علوم چالش بعدی آموزش عالی را جدایی طلبی دانشگاه آزاد عنوان کرد و افزود: دانشگاه آزاد خود را تافته جدابافته از آموزش عالی می‌داند و نباید اینگونه باشد. این دانشگاه بخشی از آموزش عالی است و بخش‌هایی از چالش‌های آموزش عالی به این دانشگاه مرتبط است.

وی در ادامه توصیه‌هایی نیز داشت و افزود: امروز آموزش عالی ما روی ریل صحیح است و نیاز به مدیران تحول گرا دارد. مدیرانی که با مصادیق خلاف برخورد کنند.

شریعتی گفت: باید از کانون اجتماعات فکری استفاده کنیم و دانشگاه‌ها باید به سمت دانشگاه نسل سوم حرکت کنند.

وی همچنین به اصلاح همزمان آئین نامه ارتقا و ساماندهی آموزش عالی اشاره کرد و گفت: اصلاح همزمان این دو امری ضروری است.

معاون آموزشی سابق وزارت علوم به حذف کنکور اشاره کرد و گفت: باید به سمت حذف کنکور حرکت کنیم و این به معنای حذف آزمون‌ها نیست. بلکه باید الگوی پذیرش دانشجو در دانشگاه‌های کشور اصلاح شود و نظام تست زنی، نظام درستی نیست.

شریعتی نیاسر در ادامه به فعالیت‌هایی که طی حضور خود در معاونت آموزشی اشاره کرد و گفت: فعالیت ما با سه شعار کنترل کمی، ارتقای کیفی، اقتدار و هماهنگی در سال ۹۳ آغاز شد و اقداماتی برای تحقق این شعارها صورت گرفت. اولین اقداماتی که انجام شد آمایش آموزش علمی بود. زمانی که این مسئولیت را قبول کردم شاهد تعداد زیادی از زیرنظام ها بودیم. جمعیت دانشجویی متناسب با نیاز بازار نبود. عملاً در آن ایام می‌توان گفت توسعه آموزش عالی منبعث از نگاه کارشناسانه نبود.

معاون سابق آموزشی وزارت علوم ادامه داد: در ارتباط با آمایش مستندات کافی وجود نداشت. در سال ۹۳ این طرح تهیه شده و در سال ۹۴ به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسید. سیاست‌های کلان آموزش عالی در بستر طرح آمایش مورد حمایت شورای عالی انقلاب فرهنگی قرار گرفت و دستگاه آموزش عالی را در ۸ بند مکلف کرد به آن بپردازد.

وی افزود: تدوین دو طرح اقتصاد مقاومتی از دیگر برنامه‌هایی بود که در این دوره اجرا شد که می‌توان به طرح پیاده سازی آمایش آموزش عالی و ارتقای ۵ دانشگاه و ۵ پژوهشگاه به تراز بین المللی اشاره کرد.

شریعتی نیاسر گفت: ستاد آمایش شکل گرفت، آموزش عالی به ۱۰ منطقه تقسیم شد و مدیریت منطقه‌ای دنبال شد. ساماندهی مؤسسات به عنوان مهمترین بحث طرح آمایش قرار گرفت و این طرح نهایی و مصوب شد و در آستانه اجرایی شدن است.

معاون سابق آموزشی وزارت علوم خاطرنشان کرد: دانشگاه علوم اقتصادی از وزارت اقتصاد و دانشکده شهید عباسپور از وزارت نیرو جدا شده و به دانشگاه‌های خوارزمی و شهید بهشتی ملحق شدند و موضوع ساماندهی به موضوع جدی آموزش عالی تبدیل شد و این موضوع در کشورهای دنیا نیز موضوع مهمی است که از طریق تجمیع و ادغام، مجموعه‌های بزرگ‌تری را تشکیل می دهد که ما از این مسئله غافل بودیم و باید با قاطعیت آن را پیگیری کنیم.

وی در ادامه به بحث کیفیت اشاره کرد و گفت: در این زمینه دانشگاه‌ها سطح بندی شده اند و با ابلاغ این مصوبه فضای رقابتی جدی در دانشگاه‌ها ایجاد شد و ما باید نظام رتبه بندی را ایرانیزه کرده و در داخل کشور اجرا کنیم.

شریعتی نیاسر به شرایط تحریم کشور اشاره و تصریح کرد: در شرایط تحریم باید به دیپلماسی علمی بیشتر توجه شود و ما امیدواریم در سال ۱۴۰۴، ۵ دانشگاه و ۵ پژوهشگاه ما در جمع ۲۰۰ دانشگاه برتر جهان قرار گیرد.

معاون سابق آموزشی وزارت علوم به طرح پایش دکترا اشاره کرد و افزود: رشته‌های دکتری بی رویه بود، ۱۰۰ هزار دانشجوی دکتری در حال حاضر داریم که ظرفیت سالانه ما بالغ بر ۲۰ هزار نفر است. طبیعی است دانشگاه‌ها ظرفیت پذیرش ۷۵ درصد باقیمانده را ندارند.

وی در ادامه به یکپارچه سازی نظام آماری آموزش عالی اشاره کرد و گفت: یکی از مشکلات ما نظام آماری پراکنده است که ما از سال ۹۴، ساماندهی آن را پیگیری می‌کنیم.

وی افزود: از دیگر برنامه‌هایی که اجرا کردیم، اعمال تفویض اختیار بود. باید تمرکززدایی کنیم. بسیاری از امور را به دانشگاه‌ها واگذار کردیم که می‌توان به تقویم آموزشی، بازنگری دروس، آئین نامه‌های آموزشی، ایجاد دوره‌های دکترای تخصصی اشاره کرد.

معاون سابق آموزشی وزارت علوم یادآور شد: همچنین دهه سرآمدی آموزش صورت گرفت و سه وزارتخانه بهداشت، علوم و آموزش و پرورش برای توسعه هدفمند آموزش و پرورش تفاهم نامه‌ای را امضا کردند.

شریعتی نیاسر به مقابله با تخلفات اشاره و تصریح کرد: تخلفات زیادی صورت گرفت، هشدارهای مکرری به دانشگاه آزاد داده شد و البته این تخلفات مخصوص یک زیرنظام خاص نبود و به زیرنظام های مختلف اختصاص داشت که هشدارهای لازم داده شد.

وی به تدوین شناسنامه مؤسسات غیرانتفاعی اشاره کرد و ادامه داد: از مصادیق مؤسسات متخلف می‌توان به پژوهشگاه شاخص پژوه اشاره کرد که بسیاری از افراد و مسئولان را درگیر تحصیل غیرقانونی کرده بود که با آن برخورد شد.

معاون سابق آموزشی وزارت علوم یادآور شد: در سال ۹۲ حدود ۳۵۳ مؤسسه غیرانتفاعی تشکیل شده بود که در حال حاضر به ۳۰۰ مؤسسه کاهش پیدا کرده است که با آنها برخوردهای سختگیرانه ای انجام می‌شود.

شریعتی نیاسر در پایان نیز از تدوین نظام نامه الکترونیکی آموزش‌های آزاد خبر داد که به زودی تصویب می‌شود.

کد خبر 4671991

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اولین واکنش منوچهر هادی به ویدئوی جنجالی یکتا ناصر