مدیر عامل تسکو: ما مدیون ترامپ هستیم!


مدیر عامل تسکو: ما مدیون ترامپ هستیم!

نمایشگاه الکامپ تهران، از تاریخ 27 تا 30 مرداد ماه امسال برگزار شد و در مقایسه با سال گذشته اگرچه حضور بهتری را در خود می‌دید، اما همچنان با نمایشگاه‌های تراز اول دنیا و حتی منطقه، فاصله نسبتا زیادی داشته و شاید بیشتر از آنکه یک نمایشگاه باشد، فستیوال و جشنواره به‌نظر برسد! تسکو، یکی از معدود شرکت کنندگان در نمایشگاه الکامپ است که با دسته متنوعی...

نمایشگاه الکامپ تهران، از تاریخ 27 تا 30 مرداد ماه امسال برگزار شد و در مقایسه با سال گذشته اگرچه حضور بهتری را در خود می‌دید، اما همچنان با نمایشگاه‌های تراز اول دنیا و حتی منطقه، فاصله نسبتا زیادی داشته و شاید بیشتر از آنکه یک نمایشگاه باشد، فستیوال و جشنواره به‌نظر برسد!

تسکو، یکی از معدود شرکت کنندگان در نمایشگاه الکامپ است که با دسته متنوعی از کالاها که درصد زیادی از آن‌ها نیز جدید هستند، وارد نمایشگاه شده و به این خاطر توجه زیادی از بازدیدکنندگان همیشه معطوف به آن می‌شود.

این شرکت ایرانی که سال‌هاست حضور فعالی در بازار کشورمان دارد، در کتگوری‌های بسیار مختلفی اقدام به ارایه کالا کرده و با توجه به قیمت گذاری مناسب و کیفیت خوبی که در طی این مدت به‌دست آورده، در بین اهالی بازار حسابی شناخته شده است.

مدیر عامل تسکو: ما مدیون ترامپ هستیم!

در خلال این نمایشگاه همچون دو سه سال اخیر، فرصتی به ما دست داد تا به صحبت با مدیر عامل و بنیان‌گذار این شرکت نشسته و درباره شرایط بازار کشور و همچنین برند تسکو، لحظاتی را گفتگو کنیم.

جمال جعفری، مدیر عامل تسکو که در صحبت کردن صراحت بسیاری داشته و مشکلات و موانع را بدون پرده بازگو می‌کند، نسبت به سال گذشته از شرایط بازار راضی‌تر بوده و حرکت شرکت متبوعش را رو به جلو ارزیابی می‌کند. در ادامه با آی‌تی‌رسان و این گفتگو همراه باشید.

با توجه به آنکه سال گذشته از ایجاد یک حکومت نظامی در واردات صحبت می‌کردید، امسال را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

امسال شفاف‌ترین سال ارزی کشور در یک قرن گذشته بوده است. ما واقعا به ترامپ مدیون هستیم زیرا کاری که تحریم‌های وی کرد، باعث شد تا مجبور شویم که شفاف کار کنیم. الان کل ارز کشور در حال مانیتور شدن بوده و این بسیار عالی است. اگر انشالا اقتصاد داخل هم بدین صورت مانیتور شود، ما دیگر مشکلی نخواهیم داشت.

ما واقعا به ترامپ مدیون هستیم زیرا کاری که تحریم‌های وی کرد، باعث شد تا مجبور شویم که شفاف کار کنیم

پارسال دولت برای آنکه بتواند با تحریم‌ها مقابله کند، هیچ چاره‌ای نداشت تا سیستم ارزی را شفاف سازد. ما در سری‌های قبل حتی سنگ قبر را هم از چین می‌آوردیم اما الان همه چیز نظارت می‌شود. البته بگذریم که هنوز برخی کاستی‌ها وجود دارد و یک سری آدم فرصت طلب به دنبال سودجویی هستند. این شفاف سازی سبب گردیده بنگاه‌هایی که به‌صورت واقعی کار می‌کنند، بتوانند به حیات خود ادامه داده و بنگاه‌هایی که از یک سری خلا قانونی بهره می‌بردند، از مجموعه خارج شده و بیشتر آن‌ها مقیم کانادا و مکان‌های دیگری شده‌اند!

شرایط برند تسکو و سهم مارکت آن نسبت به پارسال چه تغییری کرده است؟

به جرات بایستی بگویم که مارکت نسبت به سال گذشته نصف شده که به‌خاطر کاهش قدرت خرید مردم است اما سهم ما از بازار بیشتر شده است. الان همه و حتی برندهای گران هم راضی هستند زیرا قاچاق وجود ندارد. البته ارز نیما در حال حذف شدن است که این ما را نگران می‌کند زیرا باعث گسترش مجدد قاچاق خواهد شد. بایستی هزینه تامین دلار قاچاق ۱۰ تا ۱۵ درصد از ارز غیر قاچاق بالاتر باشد.

مدیر عامل تسکو: ما مدیون ترامپ هستیم!

خب اگر ارز نیما ارزان‌تر باشد، صادر کنندگان ضرر کرده و تمایلی به عرضه ارز خودشان به بازار آزاد ندارند!

باید به صادر کنندگان جایزه داد. دولت از صادرات نبایستی انتظار سود داشته باشد. بایستی بگوید که هرکسی ارز خود را بدهد، من به آن ۱۰ درصد جایزه صادراتی می‌دهم. ما یاد گرفتیم مدیریت بازار را به‌صورت تعزیراتی کنترل کنیم که امکان پذیر نیست. این امر باید به‌صورت هوشمندانه صورت بگیرد.

شرایط تولید تسکو در ایران به چه صورتی است؟

بسیار بهتر شده است، ما الان از 30 نفر گذشته به 100 نفر رسیده‌ایم. خوشبختانه سال پیش با آنکه در آستانه تعدیل نیرو قرار داشتیم اما ارز لازم از سوی دولت تامین شد و موفق به ادامه روند کاری خودمان شدیم. ما چون تولید کننده مواد اولیه در حوزه آی‌تی نیستیم، آن‌ها را وارد می‌کنیم. در واقع کالاها را در ایران اسمبل کرده و به بازار ارایه می‌کنیم.

چرا شما محصولات خودتان را در ایران طراحی نمی‌کنید؟

این کار توجیه اقتصادی ندارد، بازار ایران محدود است و این کار موجب بالا رفتن بسیار زیاد هزینه‌ها می‌شود. مهم برای ما مقدار فروش است. اگر بخواهیم طراحی را خودمان انجام دهیم، مثلا کیبوردی که الان با قیمت 30 هزار تومان ارایه می‌کنیم بایستی به 50 هزار تومان برسد و این امر به ضرر مردم است. من به دنبال این هستم که به مصرف کننده فشار نیاید و در صنایع خودمان یک ایران خودروی دیگر راه نیندازیم!

من به دنبال این هستم که به مصرف کننده فشار نیاید و در صنایع خودمان یک ایران خودروی دیگر راه نیندازیم!

اما همیشه دولت به سیستمی چون ایران خودرو اعتقاد بیشتری داشته است چرا که سبب اشتغال زایی می‌شود

ما هم اشتغال زایی زیادی داشته‌ایم. اعتقاد داریم که نباید پدر مردم را به بهانه اشتغال در بیاوریم؛ ایران خودرو الان چه کاری کرده است؟ آیا شما شخصا راضی هستیم از رفتار و عملکرد آن‌ها؟ اگر ما در ایران تولید کنیم مصرف ارزمان پایین نمی‌آید و تاثیری در بازارمان ندارد. ما برخلاف بازار خودرو که حالت سرمایه‌ای پیدا کرده، جنس‌مان مصرفی است. البته در بخش خودرو هم به‌سمت تولید واقعی نرفته‌ایم.

سال گذشته گفتید که به کشورهایی چون برزیل و اوکراین هم صادرات دارید، الان در چه وضعیتی هستید؟

ما از ایران صادراتی نداریم و از چین با برند تسکو به آن‌ها محصولات را می‌فرستیم. امکان ارسال از ایران وجود ندارد و با مشکلات زیادی روبه‌رو می‌شویم.

الان مثل گذشته شما ترسی از اینکه جنس‌های‌تان را چینی خطاب کنند، ندارید؟

بسیاری از جنس‌های ما چینی نیست و در ایران تولید می‌شود اما چین هم صاحب تکنولوژی است. چین یک ابر قدرت بوده و اگر وارد آن شوید، برای خودش دنیایی است. شما خوشحال می‌شوید که با آن‌ها ارتباط دارید و شاید تنها ابرقدرتی است که ما را بسیار تحویل می‌گیرد! ما تولید کننده واقعی هستیم که یا در چین کالا را می‌زنیم و یا در ایران که تفاوتی ندارد چرا که با برند تسکو عرضه می‌کنیم. مثلا ما یک ماوس تاشو داریم که از کارخانه چینی می‌گیریم، همان کالا را هم‌زمان تسکو و مایکروسافت با یکدیگر تهیه کرده و فقط مارک‌های خودشان را بر روی آن می‌زنند.

مدیر عامل تسکو: ما مدیون ترامپ هستیم!

تا حالا به این فکر کرده‌اید که بر فرض با یک برند بزرگ‌تر چینی (مثل شیائومی) در ایران همکاری کنید؟

این امر اشتباه است. آن‌ها به ایران هزینه‌ای نمی‌دهند و بایستی برندشان را فریاد کنیم. الان ما حتی در بسیاری موارد از همین شیائومی جلوتر هم هستیم. پاور بانک‌های تسکو طبق نظرسنجی بازار از شیائومی برتر هستند و برترین در مارکت شناخته می‌شوند.

درصد نرخ بازگشت کالاهای شما چند درصد است؟

تسکو در حال حاضر بیش از 14 شاخه دارد و به‌قدری بزرگ شده که نمی‌توانم به‌صورت جزئی آن را بیان کنم اما در حالت کلی سیاست ما این است که اگر کالایی بالای یک درصد نرخ بازگشت داشته باشد، آن را حذف می‌کنیم! تسکو برای تمام ایرانیان قابل افتخار است زیرا یک تفکر مدیریتی در پشت آن قرار دارد.

اگر کالایی بالای یک درصد نرخ بازگشت داشته باشد، آن را حذف می‌کنیم!

شما بر روی ارزان بودن محصولات خود تاکید دارید و آن را یکی از عوامل موفقیت‌تان می‌دانید؟

ما جنس ارزان نداریم، بلکه کالایی با قیمت مناسب عرضه می‌کنیم. الان کاربران هم می‌دانند که برندی چون هواوی بسیار خوب است. همان افرادی که از آی‌فون استفاده می‌کردند الان در کل دنیا متوجه ارزش کالا نسبت به قیمتش شده‌اند. مردم عاقل هستند و محصولات را مقایسه کرده و سپس انتخاب می‌کنند. در حال حاضر 35 تا فروشنده در دیجی‌کالا محصولات تسکو را عرضه می‌کنند.

فروش شما در بازار سنتی بیشتر است یا بخش آنلاین و دیجیتال؟

طبق تحقیقات میدانی هنوز فروش سنتی کمی بالاتر است. ما هر چیزی که در چین تولید می‌شود و خوب باشد، 3 ماه بعد در اینجا ارایه کرده و اگر استقبال مناسبی صورت بگیرد، 6 ماه بعد آن را تولید می‌کنیم.

آیا شما به سمت کپی کردن از سایر محصولات هم می‌روید؟

ما الگوهای مخصوص به خودمان را داریم. راه‌های موفقیت این است که یا خودتان خلاق باشید و یا آنکه خیلی خوب کپی کنید! ما دو دسته کالا داریم، یک سری را در ایران تولید کرده و برخی دیگر آماده هستند و از چین وارد ایران می‌کنیم. تلاش‌مان این است که بهترین و مناسب‌ترین قیمت را برای کاربر ایرانی عرضه کنیم.

صحبت پایانی شما با خوانندگان چیست؟

خواهش دارم که در حوزه آی‌تی حرف‌های خودتان را بزنید و بگویید که فاصله ارزها را رعایت کرده و قیمت‌ها را یکی نکنند. حداقل بایستی برای آن‌هایی که قرار است به‌صورت قاچاق محصولات را وارد کنند، ارز گران‌تری ارایه شود. هزینه‌های ما به‌خاطر وجود تعرفه‌های قانونی بالاتر از یک کالای قاچاق است و حداقل پرداخت‌های ارزی بایستی یک بخشی از هزینه‌های قانونی کار ما را بتواند جبران کند تا سبب افزایش رقابت شود.

بایستی برای آن‌هایی که قرار است به‌صورت قاچاق محصولات را وارد کنند، ارز گران‌تری ارایه شود

در پایان تصاویری از غرفه تسکو در سالن 38 نمایشگاه الکامپ تهران را مشاهده می‌کنید.

مدیر عامل تسکو: ما مدیون ترامپ هستیم!

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اینفوگرافیک/ نکات کلیدی زندگی موفق در جزء هفدهم قرآن