معادن؛ فرصت‌هایی که تهدید می‌کنند


معادن؛ فرصت‌هایی که تهدید می‌کنند

رئیس اداره حفاظت محیط زیست طارم گفت: معادن یکی از فرصت‌ها در بحث توسعه کشور است که در صورت عدم توجه به محیط زیست می‌تواند اثرات جبران‌ناپذیری داشته باشد.

غلامرضا عباسی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه ۱۴ معدن ثبت شده در طارم وجود دارد که ۱۱ معدن به مرحله اکتشاف رسیده است، اظهار کرد: ۷ مورد از این معادن فعال است.

وی با بیان اینکه فعالیت برخی از این معادل به صورت فصلی است، اظهار کرد: عمده معادن طارم در زمینه مس، گچ، نمک و خاک رس فعال است .

این مسئول تاکید کرد: اینکه فعالیت‌های معدنی باید با جدیت توسط همه سازمان‌های مرتبط مورد پایش قرار گیرد تا علاوه بر رفع مشکلات و کاهش تهدیدات از ظرفیت موجود به بهترین نحو ممکن در جهت توسعه شهرستان و استان بهره‌برداری شود .

وی با اشاره به مهم‌ترین اقدامات حفاظت محیط زیست این شهرستان در حوزه معدن، یادآور شد: معادن موجود در سطح شهرستان توسط کارشناسان محیط زیست به صورت شبانه‌روزی پایش شده و در صورت رعایت نکردن الزامات، اخطارهای لازم به متولیان معادن ارائه می‌شود .

عباسی با بیان این‌که یکی از بخش‌هایی که در آن امکان بهره‌گیری از ظرفیت محلی و منطقه‌ای به منظور توسعه متوازن و یکپارچه وجود دارد بخش معدن است، یادآور شد: معدن بالاترین نرخ مشارکت را در تحقق رشد تولید و صادرات غیرنفتی در کشور دارد و کانون مهم برای توسعه برنامه‌ریزی در تحقق برنامه‌های توسعه‌ای تلقی می‌شود .

این مسئول با تاکید بر اینکه امروزه بهره‌برداری غیراصولی از معادل در کنار آثار مثبت آن باعث بروز مشکلات متعددی در سیستم محیط زیست شده است، ادامه داد: عدم توجه به اثرات زیست‌محیطی قطعاً صدمات جبران‌ناپذیری به بار خواهد آورد و تحقق توسعه متوازن پایدار و همه‌جانبه را با تردید جدی مواجه خواهد کرد.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان طارم با اشاره به مهم‌ترین موارد تخلف زیست‌‌محیطی در بحث معدن، ادامه داد: از مهم‌ترین این تخلفات می‌توان به تخریب مراتع، ایجاد راه‌های ارتباطی گسترده، ایجاد ریزگرد، عدم توجه جدی به بحث احیا و بازسازی و به طور کلی عدم رعایت برخی از الزامات زیست‌محیطی اشاره کرد‌ .

عباسی با بیان اینکه هر آنچه که استانداردهای لازم در خصوص بهره‌برداری از معادن است باید رعایت شود تا کم‌ترین آسیب به محیط زیست وارد شود، ادامه داد: محیط زیست امانت آیندگان در دست نسل امروز است .

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه زنجان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جملات و متن تبریک روز جهانی خلبان به همسرم و عشقم + عکس نوشته و استوری