لوتوس اویجا معرفی شد؛ یک هایپرکار الکتریکی 2000 اسب بخاری


لوتوس اویجا معرفی شد؛ یک هایپرکار الکتریکی 2000 اسب بخاری

لوتوس اویجا به صورت رسمی معرفی شد. این هایپرکار الکتریکی از 4 موتور 500 اسب بخاری بهره می‌برد که در مجموع قدرت خارق‌العاده 2000 اسب بخار را ارائه می‌دهند. در ادامه مشخصات و امکانات این خودرو را بررسی می‌کنیم. شرکت لوتوس پس از انتشار تیزرهای مختلف سرانجام به صورت رسمی از هایپرکار الکتریکی خود با... نوشته لوتوس اویجا معرفی شد؛ یک هایپرکار...

لوتوس اویجا به صورت رسمی معرفی شد. این هایپرکار الکتریکی از 4 موتور 500 اسب بخاری بهره می‌برد که در مجموع قدرت خارق‌العاده 2000 اسب بخار را ارائه می‌دهند. در ادامه مشخصات و امکانات این خودرو را بررسی می‌کنیم.

شرکت لوتوس پس از انتشار تیزرهای مختلف سرانجام به صورت رسمی از هایپرکار الکتریکی خود با نام اویجا معرفی کرد. لوتوس مدعی است محصول جدید این شرکت خودروسازی می‌تواند برای علاقه‌مندان به خودرو بسیار هیجان‌انگیز باشد که البته با توجه به بررسی مشخصات لوتوس اویجا متوجه می‌شویم که شرکت سازنده به درستی مدعی شده است. از زمانی که شرکت لوتوس به گروه خودروسازی جیلی پیوسته است، اویجا نخستین محصول تولیدی این شرکت خودروسازی به شمار می‌رود که بدون شک به یکی از بهترین هایپراسپرت‌های جهان تبدیل خواهد شد.

مشخصات لوتوس اویجا

لوتوس اویجا معرفی شد؛ یک هایپرکار الکتریکی 2000 اسب بخاری

لوتوس اویجا از 4 موتور الکتریکی بهره می‌برد که هر یک از این موتورها می‌تواند قدرتی معادل 500 اسب بخار تولید کند و در مجموع این هایپرکار الکتریکی از قدرتی برابر با 2000 اسب بخار و گشتاور 1700 نیوتن‌متر برخوردار شده است. لوتوس مدعی است این خودرو قوی‌ترین خودرو تولیدی جاده‌ای جهان محسوب می‌شود. طبق ادعای شرکت سازنده، لوتوس اویجا می‌تواند ظرف مدت کمتر از 3 ثانیه از سرعت صفر به 100 کیلومتر بر ساعت برسد و حداکثر سرعت آن نیز 320 کیلومتر بر ساعت است.

لوتوس اویجا معرفی شد؛ یک هایپرکار الکتریکی 2000 اسب بخاری

هر چند لوتوس اویجا قطعا یک خودرو سریع محسوب می‌شود، اما سرعت 320 کیلومتر امروزه آنچنان نیز قابل توجه نیست؛ چراکه در حال حاضر سوپراسپرت‌های بنزینی با قدرتی بسیار کمتر از این خودرو می‌توانند به سرعت بیشتری دست پیدا کنند. لوتوس اویجا در نوع خود بسیار خارق‌العاده است، این خودرو می‌تواند ظرف مدت 3 ثانیه از سرعت 100 کیلومتر بر ساعت به 200 کیلومتر بر ساعت برسد و در کمتر از 9 ثانیه نیز از صفر به سرعت 300 کیلومتر بر ساعت دست پیدا می‌کند.

لوتوس اویجا معرفی شد؛ یک هایپرکار الکتریکی 2000 اسب بخاری

قدرت تولید شده از هر 4 موتور این خودرو به هر چهار چرخ‌ منتقل می‌شود. تامین نیروی مورد نیاز این موتورها بر عهده یک پکیج باتری لیتیوم یون 2000 کیلوواتی است که در وسط خودرو تعبیه شده‌اند. طبق ادعای این خودروساز بریتانیایی، مالکان این خودرو نباید در خصوص میزان پیمایش (برد) نگران باشند؛ چراکه اویجا با هر بار شارژ کامل می‌تواند به پیمایش 400 کیلومتری برسد و علاوه بر آن، طراحان برای آن ویژگی سریع‌ترین شارژر باتری جهان را نیز در نظر گرفته‌اند.

لوتوس اویجا معرفی شد؛ یک هایپرکار الکتریکی 2000 اسب بخاری

لوتوس اویجا می‌تواند به شارژر‌های 800 کیلوواتی مجهز شود که باتری‌های آن فقط ظرف مدت 9 دقیقه به صورت کامل شارژ خواهند شد. البته این شارژرها در حال حاضر قابل سفارش نیستند. هم‌اکنون بالاترین ظرفیت شارژر این خودرو 350 کیلووات است که در این شرایط نیز 80 درصد از باتری‌های این هایپرکار الکتریکی ظرف مدت 12 دقیقه شارژ می‌شوند. شارژ کامل باتری‌ها این خودرو حدود 18 دقیقه به طور می‌انجامد.

لوتوس اویجا معرفی شد؛ یک هایپرکار الکتریکی 2000 اسب بخاری

یکی دیگر از ویژگی‌های لوتوس اویجا در کنار قدرت خارق‌العاده، وزن بسیار پایین آن است که در خودروهای الکتریکی بسیار حائز اهمیت است. طراحان برای کاهش وزن از شاسی فیبر کربنی مونوکوک بسیار سبک استفاده کردند که وزن آن فقط 130 کیلوگرم است. این نخستین محصول شرکت بریتانیایی لوتوس محسوب می‌شود که از شاسی فیبر کربنی یک‌تکه استفاده کرده است. به کمک این شاسی بسیار سبک، وزن کلی این خودرو حدود 1680 کیلوگرم است.

لوتوس اویجا معرفی شد؛ یک هایپرکار الکتریکی 2000 اسب بخاری

لوتوس اویجا به گونه‌ای طراحی شده است که می‌تواند در پیست و جاده‌ها بهترین عملکرد را ارائه دهد. شرکت سازنده برای آن سیستم تعلیق موتور اسپرتی را استفاده کرده که هر محور آن به 3 کمک‌فنر سوپاپ‌دار تطبیقی تجهیز شده است. لوتوس اویجا از رینگ‌های 20 و 21 اینچی بهره می‌برد که از لاستیک‌های پیرلی تروفئو R برخوردارند. این خودروی سرکش توسط سیستم ترمز مسابقه‌ای آلومینیومی با دیسک‌های کربن سرامیکی مهار می‌شود.

لوتوس اویجا معرفی شد؛ یک هایپرکار الکتریکی 2000 اسب بخاری

طراحی لوتوس اویجا کاملا آیرودینامیک بوده و طراحان در زیر این خودرو همانند خودروهای فرمول 1 تونل ونتوری قرار داده‌اند تا عبور جریان هوا را بهینه‌تر کند. از سایر ویژگی‌های آیرودینامیکی این خودرو می‌توان به اسپویلر عقب فعال و سیستم کاهش درگ همانند خودروهای فرمول 1 اشاره کرد. همچنین طراحان دریچه‌ها و کانال‌های هوا را در بخش‌های استراتژیکی نصب کرده‌اند. برای افزایش چسبندگی و مانورپذیری مطلوب، موتورهای الکتریکی این خودرو قدرتشان را به شکل کنترل شده و بر اساس نیاز هر چرخ منتقل می‌کنند.

لوتوس اویجا معرفی شد؛ یک هایپرکار الکتریکی 2000 اسب بخاری

این هایپرکار الکتریکی فوق‌العاده برای سازگاری با محیط‌های مختلف از 5 حالت رانندگی برد، شهر، تور، اسپرت و پیست بهره می‌برد. البته خودروهای الکتریکی برای پیست یک خودرو ایده‌آل محسوب نمی‌شوند، اما طبق ادعای لوتوس این خودرو از 4 رادیاتور بهره می‌برد تا دمای مطلوب باتری‌ها را حفظ کنند. از این رو این خودرو می‌تواند حداقل تا 7 دقیقه با حداکثر توان بدون هیچ‌گونه مشکلی در حالت پیست حرکت کند.

لوتوس اویجا معرفی شد؛ یک هایپرکار الکتریکی 2000 اسب بخاری

هایپرکار اویجا به هیچ‌کدام از محصولات فعلی این خودروساز بریتانیایی شباهت ندارد و به نوعی یک زبان طراحی جدید برای لوتوس محسوب می‌شود. در بخش جلو شاهد یک اسپلیتر بزرگ دو طبقه، گلگیرهای برآمده و چراغ‌های باریک هستیم. شرکت Osram چراغ‌های این خودرو را طراحی کرده است و بر اساس اعلام شرکت لوتوس این خودرو به عنوان نخستین خودرو تولیدی جهان محسوب می‌شود که هر دو نور بالا و پایین آن از چراغ‌های لیزری است. دیفیوزر بسیار بزرگ و چراغ‌های عقب LED با طراحی خاص از سایر ویژگی‌های این خودرو محسوب می‌شوند.

لوتوس اویجا معرفی شد؛ یک هایپرکار الکتریکی 2000 اسب بخاری

در بخش جانبی این هایپرکار الکتریکی شاهد آینه‌های جانبی و دستگیره درها نیستیم. در واقع طراحان از دوربین به جای آینه‌ها استفاده کرده‌اند و زمانی که قفل درهای خودرو باز شود، این دوربین‌ها نیز به صورت اتوماتیک از محفظه خود خارج می‌شوند. تصاویر این دوربین‌ها توسط سه صفحه نمایش مختلف برای راننده نمایش داده می‌شود که یکی از این سه دوربین بر روی سقف تعبیه شده است. طراحان از ریموت برای باز و بسته کردن الکتریکی درها استفاده کردند. در عقب خودرو و زیر یک در کوچک شاهد پورت شارژ هستیم که به خوبی پنهان شده است و بالای آن نیز عبارت LOTUS به صورت چراغ‌دار قرار دارد. این عبارت چراغ‌دار به نوعی یک چراغ دنده عقب نیز محسوب می‌شود.

لوتوس اویجا معرفی شد؛ یک هایپرکار الکتریکی 2000 اسب بخاری

کابین لوتوس اویجا دارای طراحی آینده‌نگرانه است و در آن بخش‌های فیبر کربنی متعددی مشاهده می‌شود که البته داشبورد نیز دارای طراحی همانند بال شناور است. از سایر ویژگی‌‌های مهم کابین این خودرو می‌توان به صفحه آمپر دیجیتالی و غربیلک فرمانی پوشیده با آلکانترا اشاره کرد. بر روی فرمان این خودرو کنترل‌های مختلف وجود دارد که از مهم‌ترین آنها انتخاب‌گر حالات مختلف رانندگی است. کنسول مرکزی این خودرو دارای طرح سطحی شیب‌دار به شکل تخته اسکی است که بر روی آن دکمه‌های کنترلی مختلفی وجود دارد.

لوتوس اویجا معرفی شد؛ یک هایپرکار الکتریکی 2000 اسب بخاری

این خودرو از سیستم اطلاعاتی سرگرمی مجهز به کارپلی و اندروید اتو، تهویه مطبوع 2 منطقه‌ای و صندلی‌های فیبر کربنی با تودوزی آلکانترا بهره می‌برد. اویجا از کمربندهای ایمنی استاندارد سه نقطه‌ای بهره می‌برد، اما مشتریان هنگام خرید می‌توانند برای آن کمربندهای 4 نقطه‌ای را نیز سفارش دهند. شرکت لوتوس فقط 130 دستگاه از اویجا را تولید خواهد کرد که هر کدام دارای قیمتی حدود 1.7 میلیون پوند خواهند بود. نخستین مدل تولیدی این خودرو در اوایل سال 2020 به فروش می‌رسد، اما در حال حاضر شرت لوتوس مراحل پیش‌فروش آن را با پرداخت 250 هزار پوند شروع کرده است.

تصاویر لوتوس اویجا

#gallery-2 { margin: auto; } #gallery-2 .gallery-item { float: right; margin-top: 10px; text-align: center; width: 33%; } #gallery-2 img { border: 2px solid #cfcfcf; } #gallery-2 .gallery-caption { margin-left: 0; }

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود کتاب کار دیکته شب اول ابتدایی - کتاب گاج