عملیات آبخیزداری در 649 حوضه کشور اجرا شد


عملیات آبخیزداری در 649 حوضه کشور اجرا شد

ارومیه - ایرنا - معاون آبخیزداری سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: عملیات آبخیزداری با هدف ذخیره سازی مناسب آب و کاهش فرسایش خاک طی سال گذشته در 649 حوضه کشور اجرا شد که نقش مهمی در اجرای برنامه های این حوضه در استان های مختلف داشت.

خسرو شهبازی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در ارومیه افزود: این حوضه ها در ۳۴۰ شهرستان ۳۱ استان کشور قرار داشتند و برای اجرای طرح های آبخیزداری در آنها، ۲۰۰ میلیون دلار از صندوق ذخیره ارزی هزینه شد.

وی اضافه کرد: انجام اقدامات آبخیزداری اثر بسیار زیادی در راستای بهبود کیفیت خاک دارد و با اجرای این اقدامات، میزان فرسایش خاک سه تا ۹ تن در هکتار کاهش یافته است.

وی بیان کرد: در سال جاری نیز بر اساس دستور مقام معظم رهبری ۱۵۰ میلیون یورو اعتبار از محل صندوق توسعه ملی برای اجرای طرح‌های آبخیزداری در سطح کشور تخصیص یافته که هم اینک در سطح سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور مراحل تخصیص و برش استانی این اعتبار انجام می شود.

معاون آبخیزداری سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور با قدردانی از تلاش مجموعه اداره کل منابع طبیعی آذربایجان‌غربی در راستای استفاده بهینه از ظرفیت های آبخیزداری استان طی سال گذشته گفت: آذربایجان‌غربی در اجرای طرح های آبخیزداری از محل صندوق توسعه ملی موفق عمل کرده است.

شهبازی در سفر به آذربایجان غربی، از طرح‌های آبخیزداری شهرستان‌های ارومیه و سلماس بازدید کرد.

آبخیزداری به علم و هنر برنامه ریزی مستمر و اجرای اقدام لازم جهت مدیریت منابع حوزه‌های آبخیز اعم از طبیعی، کشاورزی، اقتصادی و انسانی بدون ایجاد اثرات منفی در منابع آب و خاک گفته می‌شود و می‌تواند به صورت مکانیکی یا بیولوژیکی باشد.

صاحب نظران این بخش تاکید دارند که با اجرای هر هکتار آبخیزداری می‌توان ۵۰۰ مترمکعب آب جدید تولید کرد؛ ضمن آنکه اجرای هر هکتار عملیات آبخیزداری از ۶.۵ تن فرسایش خاکی و رسوب جلوگیری می‌کند.

آذربایجان غربی از جمله استان‌های نیازمند آبخیزداری به شمار می‌رود زیرا این استان از یک سو منابع آبی لازم جهت ذخیره سازی و مصرف در بخش کشاورزی را دارا بوده و از سوی دیگر این بخش سهم قابل توجهی از اقتصاد منطقه را به خود اختصاص داده است.

۸۱۳۷/‌۲۰۹۳

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آذربایجان غربی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


«اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج»، بهترین دعا و ظهور بزرگ‌ترین جایزه لیله الرغائب...