محققان شرکت IBM موفق به تولید رباتی با قابلیت حس مزه‌های مختلف شدند!


محققان شرکت IBM موفق به تولید رباتی با قابلیت حس مزه‌های مختلف شدند!

به لطف وجود اعصاب مختلف در بدن انسان، ما توانایی انجام کارهایی را داریم که از عهده ربات‌ها برنمی‌آید. مزه کردن و حس کردن از جمله کارهایی هستند که ربات‌ها قادر به انجام آنها نیستند و محققان سال‌ها در تلاش برای تغییر این وضعیت بوده‌اند. پس از تولید رباتی با قابلیت حس و شناسایی اجسام، حالا محققان در شرکت IBM موفق به تولید رباتی شده‌اند که قابلیت...

به لطف وجود اعصاب مختلف در بدن انسان، ما توانایی انجام کارهایی را داریم که از عهده ربات‌ها برنمی‌آید. مزه کردن و حس کردن از جمله کارهایی هستند که ربات‌ها قادر به انجام آنها نیستند و محققان سال‌ها در تلاش برای تغییر این وضعیت بوده‌اند. پس از تولید رباتی با قابلیت حس و شناسایی اجسام، حالا محققان در شرکت IBM موفق به تولید رباتی شده‌اند که قابلیت شناسایی مزه‌های مختلف را دارد.

محققان شرکت IBM موفق به تولید رباتی با قابلیت حس مزه‌های مختلف شدند!

البته پیش از این نیز ربات‌هایی با قابلیت شناسایی مزه وجود داشتند، اما این ربات‌ها تنها برای شناسایی یک مزه خاص طراحی و تولید شده بودند. محققان شرکت IBM برای رسیدن به هدف خود از ترکیب احساسات مختلف بهره برده‌اند؛ چیزی شبیه به نحوه عملکرد زبان در شناسایی مزه‌ها. در این روش بدون اتکا به سخت‌افزاری خاص، می‌توان مزه انواع مختلفی از مواد شیمیایی و مایعات را شناسایی کرد.

این موفقیت با استفاده از سنسورهای الکتروشیمیایی که از چند الکترود ساخته می‌شوند، به دست آمده است. این الکترودها به هنگام عبور ولتاژ به ترکیب مولکولی واکنش نشان می‌دهند. از این سیگنال به عنوان یک اثر انگشت در شناسایی مایع استفاده می‌شود که به Hypertaste اجازه تشخیص می‌دهد. از این فناوری می‌توان در تشخیص یا پیشگیری دارویی استفاده کرد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نهادینه سازی ارزش آفرینی برای مشتری در فرهنگ تولید