محجوب: اگر مردم عصبانی نباشند جای تعجب است!/ نفتکش انگلیسی، پهپاد آمریکایی و «تن‌لرزه‌های بیهوده نجفی»


محجوب: اگر مردم عصبانی نباشند جای تعجب است!/ نفتکش انگلیسی، پهپاد آمریکایی و «تن‌لرزه‌های بیهوده نجفی»

گزارشی از موفقیت جدید دولت اصلاح‌طلبان؛ روحانی: نرخ اجاره مسکن در تهران فقط 30 درصد افزایش یافته و این امیدوارکننده است!

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. هر روز ۰۷:۳۰ با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید. این پانصدمین شماره وبلاگ مشرق است.

***

"به احترام مردی که گفته بود جنگ نخواهد شد"

نفتکش انگلیسی، پهپاد آمریکایی و «تن‌لرزه‌های بیهوده نجفی»

محجوب: اگر مردم عصبانی نباشند جای تعجب است!/ نفتکش انگلیسی، پهپاد آمریکایی و «تن‌لرزه‌های بیهوده نجفی»

جمهوری اسلامی ایران، جمعه‌شب گذشته یک فروند نفتکش انگلیسی را در خلیج فارس توقیف کرد.

پدافند ایران نیز چند هفته قبل، یک فروند پهپاد آمریکایی پیشرفته را که بر فراز آسمان کشورمان مشغول جاسوسی بود با یک سامانه موشکی ایرانی مورد هدف قرار داد و آنرا سرنگون ساخت.

این دو رخداد پیاپی اما حقیقتی بزرگ و شگرف را هویدا کردند و آن اینکه «جنگ نخواهد شد»...

*توقیف نفتکش بریتانیا و سرنگون ساختن پهپاد پیشرفته آمریکا به معنای شکستن پنجه دو ابرقدرت نظامی جهان از سوی ایران است.

اقداماتی که در پیامد آنها، این حقیقت با وضوح بیشتری عیان شد که چیزی به نام «خطر وقوع جنگ» یک دروغ بزرگ است و از روز اول هم دروغ بود.

دروغی که یک جریان سیاسی خاص در ایران طی 6 سال گذشته دائماً بر روی آن مانور داد، آنرا بعنوان "بزرگترین دستاورد برجام"! معرفی کرد و هرگونه قیام و قعودی در کشور را که برنمی‌تابید؛ به وسیله آن توجیه کرد و تا جایی پیش رفت که حتی افتادن گربه از سر دیوار را هم عاملی برای وقوع جنگ معرفی کرد.

کار بزرگنمایی درباره خطر وقوع جنگ به حدی رسید که مثلا محمدعلی نجفی در روزگار حضور در دولت روحانی و فعالیت بعنوان مشاور اقتصادی رئیس‌جمهور طی اظهاراتی گفته بود: «فکر نبودن برجام تنم را می‌لرزاند؛ فرانسه می‌خواست به ایران حمله کند»!

آنها خطر وقوع جنگ را عاملی برای توجیه کرنش‌های ذلیلانه در مقابل غرب قرار دادند و از این گفتند که نباید با مقاومت، با مانور موشکی و با انتقاد از آمریکا سبب وقوع جنگ شویم!

اما شد آنچه که نباید می‌شد و تشت رسوایی آنها با صدای بلند از پشت بام افتاد.

حالا همان دو ابرقدرتی که به زعم اینان در مقابل مردم ایران قداره به دست ایستاده بودند و عربده می‌کشیدند؛‌ سر به زیر انداخته و از این می‌گویند که برای مقابله به ایران هیچ گزینه نظامی نداریم.

حالا نفتکش یکی از آنها در میانه خلیج فارس توقیف شده و پهپاد دیگری هم در اعماق خلیج فارس دفن شده است. و البته از هیچ جنگی هم هیچ خبری نیست...

آیا جریان سیاسی خاص و طرفداران مذاکره که می‌گفتند بزرگترین دستاورد برجام، رفع سایه جنگ است؛ حالا حاضرند از مردم عذرخواهی کنند؟

و حاضرند به این حقیقت تلخ اعتراف کنند که قصد بزرگنمایی از قدرت دشمن را داشته‌اند تا مطامع ذلت‌بار خود را به پیش ببرند؟!

این حقایق را بایستی مردم به قضاوت بنشینند و کسانی باید به مردم بگویند که دشمن حتی در صورت انجام شیطنت‌های نظامی علیه کشورمان اما هرگز قادر به شروع هیچ جنگ ادامه‌داری با ما نخواهد بود و ایران امروز بایستی به عنوان یک هژمونی بزرگ در جهان پذیرفته شود.

مقام معظم رهبری، در مردادماه سال گذشته و در بخشی از بیانات خود در دیدار با قشرهای مختلف مردم فرمودند:

«به‌طور خلاصه در دو کلمه به ملّت ایران بگویم: جنگ نخواهد شد و مذاکره نخواهیم کرد؛ این حالا خلاصه‌ِی حرف بود که بدانید، همه‌ی ملّت ایران بدانند؛ امّا اینها استدلال پشت سرش هست، صِرف ادّعا نیست، صِرف گفتن و آرزو کردن و شعار دادن نیست، استدلال هست.»[1]

***

فتنه‌انگیزی عاملان گرانی

محجوب: اگر مردم عصبانی نباشند جای تعجب است!

محجوب: اگر مردم عصبانی نباشند جای تعجب است!/ نفتکش انگلیسی، پهپاد آمریکایی و «تن‌لرزه‌های بیهوده نجفی»

علیرضا محجوب، فعال اصلاح‌طلب و نماینده‌ای که می‌گفت اصلاح‌طلبان به راهی می‌روند که روحانی نشان بدهد[2] در بخشی از یک مصاحبه با اعتمادآنلاین گفته است: عده‌ای هم جیب‌هایشان بر اثر تورم خالی شده است که طبیعتاً باید خشمگین و ناراحت باشند و اگر عصبانی نباشند، جای تعجب است.

او همچنین می‌افزاید: آنچه به نظر می‌رسد شرایط را بدتر کرده، درک مردم از وضعیت موجود است که درک کامل و صحیحی نیست؛ به این معنا که مردم عادی، حتی مسئولان ما، از اقتصاد و علم اقتصاد اطلاعات کمی در اختیار دارند. به همین دلیل سال گذشته که اتفاقاتی در بازار ارز رخ داد، همه ساکت بودند حتی اقتصاددان‌ها! این موضوع نشان می‌دهد ما در داخل با فقر اطلاعات اقتصادی و فقر فرهنگ اقتصادی روبه‌رو هستیم.

محجوب گفته است: باز هم تکرار می‌کنم حق مردم است که با توجه به شرایط کنونی کشور عصبانی باشند و ما هنوز برنامه مناسبی برای حل مشکلات مردم نداریم!

این فعال اصلاح‌طلب پیرامون پیش‌بینی خود در قبال انتخابات آینده نیز تأکید می‌کند: نارضایتی عمومی به عدم حضور عمومی می‌انجامد و مردم در انتخابات حاضر نمی‌شوند و به کسی رای نمی‌دهند. اما امروز یک جریان این‌طور تبلیغ کرده که در اداره کشور حضور ندارد. بنابراین طبیعی است که طرفدارانش با امید به خروج از وضعیت کنونی حضور بیشتری در انتخابات داشته باشند.[3]

*محجوب در دوران عبور خود از روحانی صحبت‌های دیگری هم مثل «دولت در کنترل قیمت‌ها و در مبارزه با گرانی منفعل است.» را بر زبان رانده بود.[4]

این اظهارات اما در حالی است که مردم در وهله اول، "روحانی سازان" را مقصّر گرانی‌ها می‌دانند.

آقای محجوب باید بداند که کنش سیاسی در خلأ رخ نمی‌دهد و اثر حرفهای ایشان و دوستانشان در رأی‌آوری آقای روحانی و بر تخت نشستن تفکری که قائل به نظارت بر قیمت‌ها نیست؛ بیش از نقش خود آقای روحانی است.

بر همین اساس نیز اگر هم انتقادی در میان مردم باشد از صاحب «تَکرار می‌کنم» و از امثال آقای محجوب است که مسبب‌الاسباب وضع موجود هستند اما جالب است که به جای عذرخواهی و تشویق مردم به رأی بهتر دادن؛ از عصبانیت صحبت می‌کنند و به سمت خیابان اشاره دارند!

و این رفتار هیچ تعبیری غیر از فتنه‌انگیزی ندارد.

قبل از محجوب، محمدرضا تاجیک و سعید حجاریان نیز در اظهاراتی به کرختی و رخوت مردم (در قبال وضعی که همین افراد پدید آورده‌اند) اعتراض کرده بودند.[5]

بر بنیاد همین شواهد است که برخی محافل تحلیلی تأکید دارند که ستاد اصلاحات به دنبال ایجاد «فتنه اقتصادی» و به خیابان کشاندن مردم در اعتراض به وضعیتی است که همین افراد با دستان خود پدید آورده‌اند.

در پیوست تحلیل‌های مربوط به فتنه اقتصادی بر این نکته نیز تصریح می‌شود که اگر خواص کشور وارد میدان شفاف‌سازی نشوند، عاملان وضع موجود را به مردم معرفی نکنند و یگانه راه استشفای وضع موجود یعنی «رأی بهتر در انتخابات‌های آینده» را پیش پای مردم نگذارند؛ آنگاه ممکن است طرح ذهنی ارکان ستاد جریان سیاسی خاص که 10 سال طراحی تاکتیکال برای آن انجام شده است، در واقعیت محقق شود.

***

گزارشی از موفقیت جدید دولت اصلاح‌طلبان؛

روحانی: نرخ اجاره مسکن در تهران فقط 30 درصد افزایش یافته است!

محجوب: اگر مردم عصبانی نباشند جای تعجب است!/ نفتکش انگلیسی، پهپاد آمریکایی و «تن‌لرزه‌های بیهوده نجفی»

رئیس‌جمهور روحانی، روز شنبه گذشته طی اظهاراتی در نشست با مدیران مرتبط بخش مسکن، پیرامون نرخ اجاره‌بهای مسکن در تهران گفته است: براساس آمار وزارت راه و شهرسازی در بخش مسکن استیجاری به طور متوسط در تهران میزان اجاره بها ۳۰ درصد افزایش یافته که این رقم امیدوارکننده است. البته مطلوب نبوده اما در عین حال با آمار و ارقامی که این روزها منتشر می‌شود، متفاوت است.

به گزارش ایسنا،‌ او همچنین از گزارش‌ها و اعداد و ارقامی که در زمینه افزایش اجاره‌بها از سوی برخی رسانه‌ها منتشر می‌شود، انتقاد کرده است![6]

*رئیس جمهور محترم باید بدانند در فضایی که هیچ نظارتی بر قیمت مسکن و میزان اجاره‌بها نیست؛ میزان افزایش و کاهش از هیچ قانونی تبعیت نمی‌کند.

ما همچنین امیدوارکننده بودن رقم 30 درصد را به قضاوت مخاطبان محترم می‌گذاریم...

خاصه اینکه این رقم از میزان 20 درصدی عرفی نیز بیشتر است و دقیقا مشخص نیست چرا آقای رئیس جمهور آنرا امیدوارکننده می‌دانند؟

اظهارات رئیس‌جمهور همچنین در حالی است که پیش از این وزیر مسکن در اظهاراتی غیر مسئولانه گفته بود: هیچ موقع قرار نبوده کمیته تعیین سقف اجاره بها تشکیل بدهیم؛ دولت هیچ گاه مداخله‌ای در تعیین اجاره بها نداشته است.[7]

لازم به توضیح است که بر اساس نظر کارشناسان امر، مادام که دولت با ابزار مالیات وارد بحث مسکن نشود؛ اوضاع نرخ مسکن و اجاره به سامان نخواهد شد. زیرا تنها با همین روش است که بحث مسکن از حالت نگاه انتفاعی خارج می‌شود و قابلیت نظارت بر قیمت‌های بازار خود را پیدا می‌کند.

بدیهیست که در این زمینه، راهکارهای دیگری مثل ارائه زمین رایگان به انبوه‌سازان، ساخت خانه‌های ارزان‌قیمت و... هرگز پاسخگو نیست. کما اینکه در تجربه‌های قبلی هم نبوده است.

یکی از وظایف اصلی و حاکمیتی دولت، در دسترس قرار دادن آسان مسکن برای همگان است.

مع‌الوصف دولت مشترک اعتدالیون و اصلاح‌طلبان، تنها کارنامه‌ای که در این زمینه بر جا گذاشته است، افزایش لجام گسیخته قیمت مسکن و اجاره‌بها و عدم نظارت جدی بر بازار قیمت‌های مسکن است.

دولت آقای روحانی همچنین به کرّات اعلام کرده است که بحث «نظارت بر قیمت‌ها» را خلاف منویات علم اقتصاد می‌داند و قائل به آن نیست.

عباس آخوندی، وزیر سابق مسکن و شهرسازی نیز چندی قبل در یک یادداشت ضمن تشویق دولت به عدم نظارت بر قیمت‌ها؛ طرح ساخت مساکن ارزان‌قیمت را نیز «مداخله» عنوان کرده بود.[8]

***

1_ http://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=40273

2_ mshrgh.ir/943772

3_ https://etemadonline.com/content/321517

4_ mshrgh.ir/943772

5_ mshrgh.ir/975338

6_https://www.isna.ir/news/98042915084/

7_https://www.eghtesadonline.com/n/1pHh

8_mshrgh.ir/973691

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


(تصاویر) هشت حقیقت جالب در مورد اژد‌های کومودو