توقیف نفتکش انگلیسی؛ حاشیه نشینی برگزیت تا اطلاع ثانوی


توقیف نفتکش انگلیسی؛ حاشیه نشینی برگزیت تا اطلاع ثانوی

لندن – ایرنا – «جرمی هانت» وزیر امور خارجه انگلیس و یکی از نامزدهای تصدی کرسی نخست وزیری انگلستان شامگاه شنبه با «بوریس جانسون» دیگر نامزد این انتخابات که از بخت بیشتری برای تصاحب این کرسی برخوردار است،‌ دیدار و در رابطه با موضوع نفتکش توقیف شده «استنا ایمپرو» بحث و تبادل نظر کردند.

به گزارش هفته نامه آبزرور، در همین حال «دریاسالار لرد وست» هم در یادداشتی برای آبزرور هشدار داد که نخست وزیر جدید انگلیس بایستی فوراً روی موضوع ایران متمرکز، یا با خطر تقابل نظامی مواجه شود. وی نوشت: این بحران در حالی شکل گرفت که سیاستمداران ما روی انتخاب نخست وزیر جدید متمرکز بودند. اما هر کس به عنوان نخست وزیر جدید انتخاب شود با یک بحران بزرگ بین المللی مواجه است که نمی‌تواند به دلیل برگزیت نادیده گرفته شود.

لرد وست همچنین هشدار داد: خطر اشتباه محاسباتی و یا اقدام احمقانه که منجر به بروز درگیری شود بسیار واقعی است.

در همین حال «الیستر برت» معاون اسبق وزیر امور خارجه انگلیس هم در یادداشتی برای نشریه گاردین نوشت: نخست وزیر جدید در همان ابتدای کار با یک بحران به نام ایران مواجه است.

نخست وزیر جدید انگلیس روز سه شنبه آینده از میان «بوریس جانسون و جرمی هانت» انتخاب خواهد شد. بیشتر نظرسنجی ها حاکی است جانسون از بخت بیشتری برای تصاحب سمت نخست وزیری برخوردار است و برهمین اساس به احتمال زیاد جرمی هانت در دولت جدید نیز وزیر امور خارجه خواهد بود.

او پیش از خروج آمریکا از برجام تلاش زیادی را صورت داد تا «دونالد ترامپ» را از اتخاذ چنین تصمیمی منصرف کند. پس از آن هم در اظهار نظرهای مختلفی اعلام کرد که آمریکا نباید سد راه اعضاء برجام قرار گیرد تا ایران بتواند از مزایای اقتصادی برجام بهره‌مند شود.

جانسون درباره تحولات روزهای اخیر هنوز اظهارنظری نکرده اما پیشتر درباره کاهش تعهدات ایران در برجام گفته بود که خواهان ادامه تعامل با تهران است.

در حالی که اعتبار واکنش دولت «ترزا می» به توقیف نفتکش این کشور کمتر از ۴۸ ساعت دیگر به پایان می رسد، ملاقات هانت با جانسون از آن جهت می تواند حائز اهمیت باشد که تصمیمات گرفته شده در این رابطه به دولت جدید منتقل شود.

جرمی هانت قرار است روز دوشنبه بیانیه ای را درباره واکنش انگلیس به این حادثه در مجلس عوام قرائت کند.

وی ساعاتی پیش با صدور بیانیه ای ادعا کرد که ایران با توقیف نفتکش این کشور دست به اقدام غیر قانونی و تلافی جویانه زده و خواستار آزادی فوری این نفتکش شد.

این در حالی است که نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اعلام کرد کشتی انگلیس به نام «استِنا ایمپرو - stena impero» هنگام عبور از تنگه هرمز به علت رعایت نکردن قوانین و مقررات بین المللی دریایی بنا به درخواست سازمان بنادر و دریانوردی استان هرمزگان، توسط یگان شناوری منطقه یکم نیروی دریایی سپاه توقیف شد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز 1403/02/06