مشعل هنر افغانستان در مشهد


مشعل هنر افغانستان در مشهد

مرجان فرهمند - خراسان رضوی- خبرنگار: مجوز فعالیت و نمایش یک مجموعه آثار ارزشمند نقاشی متعلق به زنده‌یاد استاد «نصرالله سروری» هنرمند نقاش افغانستانی به نام «راه لاجورد» از سوی اداره‌ کل موزه‌های سازمان میراث‌ فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری ایران صادر شده است.

این مجموعه آثار شامل ۱۳۰ تابلوی نقاشی ارزشمند از آثار استاد نصرالله سروری است که در مالکیت «فریدالله ادیب‌آیین» قرار دارد. آقای ادیب نیز از آشنایان زنده‌یاد استاد نصرالله سروری و از هنرمندان نقاش افغانستانی ساکن شهر مشهد است. همشهری گفت‌وگویی با فریدالله ادیب‌آیین درباره آثار سروری انجام داده است.

زندگی هنری در یک نگاه

نصرالله سروری در سال ۱۳۲۱ هجری شمسی در شهر هرات چشم به جهان گشود و در ۹ سالگی به هنر نقاشی روی آورد. تشویق‌های والدین و استعداد ذاتی و علاقه به زیبایی و مردم‌دوستی او را شیفته هنر نقاشی ساخت. وی در ایام جوانی نزد اساتید و هنرمندان برجسته نقاش افغانستان اصول اولیه هنر نقاشی را آموخت و سال‌های متمادی به ‌مطالعه و تحقیق در تاریخ هنر و شناسایی نقاشان بزرگ جهان و سبک‌های گوناگون به‌ویژه فنون رنگ‌شناسی پرداخت. فریدالله ادیب‌آیین با اشاره به کسب موفقیت‌های داخلی و خارجی این هنرمند فقید بیان می‌کند: در سنین جوانی در جشنواره نقاشی در کشور هندوستان شرکت کرد و موفق به کسب جایزه معتبری ‌شد و لقب «گریت» را به ‌دست آورد.

سبک‌های هنری استاد سروری

ادیب درخصوص سبک‌های هنری وی می‌گوید: استاد «نصرالله سروری» در نقاشی صاحب سبک و تکنیک خاص خود بود. وی به سبک‌های رمانتیسم، رئالیسم و کلاسیسم آشنا بود و آثار زیادی را خلق کرد. استاد یکی از مشهورترین پیروان سبک «بهزاد هروی» در هنر مینیاتوری نیز بود. وی در ادامه می‌گوید: مرحوم استاد اولین دیوارنگاره‌ها را در شهرهای هرات و کابل پس از پیروزی مقاومت مردم افغانستان در برابر تجاوز شوروی به تصویر کشید. موضوع این دیوارنگاره‌ها بیشتر تصاویری از مناظر طبیعی و وضعیت مقاومتگران افغانستان در میادین جنگ بود. استاد سروری بنیانگذار موزه‌ای در هرات به نام «منظر جهاد» است.

این هنرمند نقاش درباره موضوع اصلی سبک آثار استاد سروری اظهار می‌کند: بیشتر مناظر طبیعی و زندگی روزمره مردم روستایی افغانستان و فولکلور را به تصویر کشیده است. البته در بین آثار وی به موضوعات تاریخی و فلسفی هم می‌توان اشاره کرد. وی می‌افزاید: بیشتر آثار وی با استفاده از رنگ روغنی و آکریلیک است. آثار این استاد برجسته در نمایشگاه‌های انفرادی و گروهی متعددی در افغانستان به نمایش گذاشته شده است.

کسب مقام‌ها و القاب هنری

ادیب با بیان این‌که استاد سروری همواره طی عمر پربار هنری خود درصدد رشد و اشاعه هنر نقاشی کوشا بود، تاکید می‌کند: این استاد فقید در زمان حیاتش افتخارات زیادی مانند اخذ نخستین تقدیرنامه از طرف مقامات دولتی دریافت کرد و طی ۹ دوره از حکومت‌های حاکم بر سرزمین افغانستان به جوایز، القاب و مدال‌های مهم هنری نائل شد که می‌توان از عنوان «لقب هنرمند پیشتاز مردمی در کابل»، «برنده جایزه بهزاد سبک ریالیسیزم» و «ویسوا میترا یا رمان عشق در هنر» اشاره کرد. همچنین وی ۱۴ بار در میان نقاشان در سطح افغانستان حائز مقام اول شده است.

صبر و بردباری در راه هنر

اغلب آثار این هنرمند در موضوعات تاریخی، فلسفی، مناظر طبیعی و زندگی طبقاتی روستاییان خلق شده است، ولی به یقین آنچه حقیقت دارد در طی آن دوران به‌دلیل نگاه خاص حکومت‌های مختلف و بی‌توجهی دستگاه‌های تبلیغاتی به هنرهای تجسمی، فشار بر هنرمندان شدیدتر و سازمان‌یافته‌تر است. مرحوم استاد سروری در چنین شرایط سخت و طاقت‌فرسایی باز هم به تلاش و کار هنری خود ادامه داد.

ادیب‌آیین در ادامه خاطرنشان می‌کند: استاد سروری در حوزه فرهنگ اصیل کشور افغانستان و با به نمایش گذاشتن تابلوهای متعدد خویش در نقاط مختلف کشور توانسته است پیام‌آور خوبی برای مردم باشد. استاد شاگردان زیادی را در عرصه نقاشی تربیت و به جامعه هنری تقدیم کرد. اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خراسان رضوی به‌صورت رسمی مجوز برگزاری نمایشگاه و یا ایجاد موزه خصوصی مجموعه آثار هنری استاد نصرالله سروری را داده است. این مجموعه شامل ۱۳۰ تابلوی نقاشی ارزشمند از آثار زنده‌یاد استاد نصرالله سروری است که متعلق به فریدالله ادیب‌آیین است.

کد خبر 448598

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه افغانستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ماجرای ترک یک برنامه تلویزیونی توسط زهرا شجاعی