میکروبی که در نطفه خفه شد


میکروبی که در نطفه خفه شد

مدیر جهادکشاورزی شهرستان مُهر گفت: در بخش کوچکی از باغ‌های مرکبات شهر اسیر، بیماری شانکر باکتریایی، مشاهده و دستورات لازم برای مقابله اجرایی شده است.

غلامحسین مظاهری در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا اظهار کرد: بخش اسیر شهرستان مُهر، 243 هکتار باغ مرکبات دارد که تنها در حدود یک هکتار از این سطح بیماری شانکر باکتریایی مرکبات دیده شده است.

او گفت: با توصیه کارشناسان مدیریت جهادکشاورزی، اقدامات مقابله‌ای و سم‌پاشی در محدوده آلوده، انجام و با برگزاری کلاسهای ترویجی، توصیه‌های لازم به کشاورزان ارائه شده است.

مظاهری در خصوص شانکر باکتریایی به عنوان یک بیماری خطرناک مرکبات، گفت: شانکر باکتریایی مرکبات توسط یک باکتری موسوم به "اگزانتوموناس اگزوناپودین پی وی سیتری" ایجاد شده و برگ، سرشاخه و میوه اکثر ارقام و گونه های مهم تجاری مرکبات را درگیر می‌کند.

او خاطرنشان کرد که تمام درختان گریپفروت، لیموترش و پرتقال‌های زودرس، نسبت به این بیماری حساس است و در صورت ابتلا، علائم در تمام بخش‌های هوایی درخت شامل برگ، میوه و سرشاخه دیده می‌شود.

مدیر جهادکشاورزی مُهر در عین حال تاکید کرد که میوه‌های مرکبات آلوده هیچ اثر منفی روی انسان ندارند و شانکر باکتریایی مرکبات، کیفیت داخلی میوه را تغییر نمی‌دهد و تنها همراه با علائم ظاهری است.

وی به دلایل بروز این بیماری اشاره و اضافه کرد: هر گونه زخمی، احتمال آلودگی به بیماری شانکر را چند برابر افزایش می دهد. آب مهمترین فاکتور تسهیل کننده ورود و انتشار عامل بیماری در این مرحله است.

مظاهری با یادآوری اینکه شانکر باکترییایی، سیستمیک نیست و آلودگی از طریق تراوش در سطح درخت منتقل می‌شود در خصوص راه های کنترل بیماری، گفت: حذف و امحای درختان آلوده در مناطقی که تعداد محدودی از درختان بیمار شده یا آلودگی در آن برای اولین بار گزارش می‌شود باید انجام شود اما در مناطقی که بیماری سطحی را درگیر کرده باشد، مدیریت تلفیقی شانکر برای کاهش خسارت است.

او به روش‌های مهم پیشگیری و کاهش خسارت بیماری، اشاره و اضافه کرد: استفاده از نهال سالم، ردیابی بیماری، ضدعفونی کردن نهال، حذف درختان آلوده، کنترل مینوز برگ مرکبات، قرنطینه، احداث درختان بادشکن و ترکیبات مسی و حذف سرشاخه های آلوده می‌تواند در کنترل بیماری موثر باشد.

مظاهری همچنین ردیابی را یک روش ضروری برای حفظ باغ ها در برابر بیماری شانکر دانست و گفت: ردیابی باید به صورت دوره‌ای در باغ‌ها انجام شود، زیرا با تشخیص زودتر بیماری، شانس موفقیت در کنترل آن نیز بیشتر خواهد بود البته تعداد و نحوه بازدید درختان بر اساس وضعیت بیماری در منطقه است.

مدیر جهادکشاورزی شهرستان مُهر ادامه داد: بر اساس قوانین برخی کشورها حذف درختان دارای علایم انجام و پس از حذف، درختان در محل سوزانده می‌شود تا از انتقال باکتری به سایر نقاط پیشگیری شود.

مظاهری در عین حال خاطرنشان کرد که حذف درختان آلوده در صورتی مؤثر خواهد بود که بیماری شانکر در مسافت کمتر از دو کیلومتر گزارش نشده باشد.

شهرستان مهر یکی از شهرستان‌های قدیمی و باستانی استان فارس ایران است. مرکز این شهرستان، شهر مهر است.

به گزارش ایسنا و بر طبق گفته مدیر کل دفتر میوه‌های گرمسیری و نیمه گرمسیری وزارت جهاد کشاورزی و براساس آمار سال 95، ۴۸۰ هزار تا ۵۰۰ هزار تن لیموترش در کشور تولید می‌شود که بخشی از آن در استان فارس و شهرستان‌های جهرم، مبارک‌آباد، کازرون تولید می‌شود.

‌لیمو ترش، از مرکبات پرطرفداری است که نام آن هم ذائقه هر شنونده ای را تحریک می کند؛ چه رسد به چشیدن طعم لیموی سبز و تازه و پوست نازک؛ میوه ای که بیشتر برای تولید آبلیمو طرفدار دارد و البته چاشنی سفره اکثر شیرازی ها در این فصل به شمار می رود.

به گزارش گروه دریافت ایسنا، لیمو ترش یک ماده تقویت‌کننده زیبایی است و باعث افزایش سلامتی می‌شود. سم‌زدایی از کبد عامل مهم و اساسی در سوزاندن چربی به خصوص چربی‌های دور شکم و کمر به شمار می رود زیرا کبد به سوزاندن چربی‌های ذخیره‌شده در بدن کمک می‌کند.

لیمو ترش درمان‌کننده چاقی و برطرف‌کننده بزرگی طحال، شفادهنده گواتر و میخچه، وبا، اختلالات جریان گردش خون، مشکلات گوارش، یبوست، سوء هاضمه، زردی و یرقان است و خواص ضد سرطان دارد.

پوست لیمو ترش ویار زنان باردار را کاهش می دهد و قوه هاضمه آن ها را تقویت می کند و تهوع آنان را از بین می‌برد.

بهترین دارو برای گلودرد است و غرغره مخلوط لیمو ترش و آب ولرم در بهبود گلو درد موثر است و خواص ضد عفونی کننده‌ای که دارد زکام را درمان می‌کند. لیمو ترش خاصیت ضد پوکی استخوان دارد و به افزایش جذب کلسیم کمک می‌کند و نوشیدن یک لیوان آب لیمو ترش به افراد در معرض خطر به خصوص زنان یائسه بسیار توصیه می‌شود.

لیموترش برای خون‌ریزی‌های ریوی، معده، روده، رحم، کلیه‌ها و دیگر اندام‌های داخلی درمانگر است و لازم است در این موارد چند بار در روز مقداری آب لیموترش را با آب میل کنید. برای پیشگیری از خون‌ریزی نیز می‌توانید یک تکه پنبه را به لیمو ترش آغشته کنید و در سوراخ بینی بگذارید و مانع خون‌ریزی شوید.

لیموترش تقویت‌کننده حافظه نیز است وقتی که می‌خواهید چیزی را به یاد آورید کافی است چند قطره اسانس لیمو ترش را روی یک دستمال بریزید و از طریق بینی استنشاق کنید

برای رفع خستگی های روزانه نیز پس از این که پاهایتان را در آب گرم قرار دادید و منافذ آن حسابی باز شد پاها را از آب خارج کنید و نصف یک عدد لیمو را به پاها بمالید، با این کار علاوه بر رفع خستگی سموم را نیز از طریق منافذ باز شده از بین می برید.

لیموترش بزاق دهان و شیره معده را زیاد می‌کند، سردردهای میگرنی را از بین می‌برد، برای این کار کافی است هنگام سردرد در یک فنجان قهوه یا چای لیمو ترش ریخته و میل کنید.گذاشتن یخ لیمو ترش روی زبان سکسکه را درمان می کند؛ مخلوط آب لیمو ترش و آب به همراه شکر یا عسل نوشیدنی مناسبی برای انواع دردهاست.

کسانی که فشار خون بالایی دارند بهتر است لیمو ترش بخورند زیرا فیبر آن کمک مضاعفی به کاهش فشار خون می‌کند.


انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نسخه‌های مافیایی آیفون 15 توسط Caviar معرفی شد