ماجرای کسانی که به کوه‌ها هم رحم نمی‌کنند...


ماجرای کسانی که به کوه‌ها هم رحم نمی‌کنند...

مدیرکل منابع طبیعی البرز گفت: منابع طبیعی البرز به شدت با مساله کوه‌خواری مقابله می‌کند و برخورد قانونی لازم با کسانی که برای سود خود به کوه‌ها هم رحم نمی‌کنند، صورت می‌دهد.

حامد فرضی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا اظهار کرد: افراد سودجو و فرصت طلب به دنبال این هستند که از هر طریقی به عرصه‌های طبیعی دست درازی کنند که یکی از این راه‌ها کوه‌خواری است.

وی ادامه داد: کوه‌خواری در برخی استان‌ها به معضلی جدی تبدیل شده ولی خوشبختانه در البرز این مسأله نگران کننده نیست و تا کنون یکی دو مورد گزارش در این خصوص دریافت کرده‌ایم.

وی توضیح داد: منابع طبیعی البرز به شدت با مساله کوه‌خواری مقابله می‌کند و برخورد قانونی لازم با کسانی که برای سود خود به کوه‌ها هم رحم نمی‌کنند، صورت می‌دهد.

فرضی خاطرنشان کرد: موارد گزارش شده در خصوص کوه خواری در البرز در حد 20 و 30 متر بوده و متخلف هنوز اقدام به ایجاد سازه‌ای نکرده بود.

مدیرکل منابع طبیعی البرز گفت: منابع طبیعی به شدت با کوه خواران و کسانی که برای سود و منفعت خود به عرصه‌های طبیعی تجاوز می‌کنند، برخورد قانونی را صورت می‌دهد و به هیچ وجه کوتاه نمی‌آید.

پیش از این یک متخصص تنوع زیستی جدی‌ترین چالش امروز کوهستان‌های کشور را معضل کوه‌خواری دانسته بود.

دکتر حسین ظهوری به مناسبت 11 دسامبر روز جهانی کوهستان در سال 96 به ایسنا گفته بود: ارتفاع و پیوستگی‌های کوه‌ها در منطقه البرز باعث شده است که در شمال این رشته کوه‌ بارش باران و سرسبزی مناطق را شاهد باشیم و در جنوب البرز شاهد مناطق کم بارش و به نسبت خشک‌تر باشیم که به وضوح گویای کارکرد طبیعی کوهستان‌هاست.

دستیار تحقیقاتی دانشگاه سایمون فریز کانادا با تاکید بر ارزش زیستگاهی کوهستان ها این مناطق را اکوسیستم‌هایی حساس و شکننده دانست و افزود: کوهستان ها به دلیل استحکام و ثبات و عدم سیال بودن آسیب های بیشتری را متحمل می‌شوند و عوامل فیزیکی و زیستی بر آنها تاثیر بالایی دارد که براساس آن باید با تحمل شرایط شکل خود را حفظ کنند.

ظهوری با اشاره به پدیده‌های حاصل اقدامات بشر در کنار پدیده‌های طبیعی عنوان کرده بود، امروزه با پدیده تلخ و ناگوار کوه و کوهستان‌خواری مواجه هستیم. در گذشته جنگل‌زدایی مشهود بود و بشر برای افزایش مزارع و توسعه چراگاه‌ها جنگل‌ها را از بین برد و امروز همین اتفاق گریبان کوه‌ها و کوهستان‌ها را گرفته است.

برخی برای بهره‌برداری صنعتی و اقتصادی از سنگ کوه‌ها استفاده می‌کنند که کاملا منجر به از بین رفتن بدنه طبیعی کوه می‌شود و اثرات ماندگار و ناگواری در پی دارد.

مدیر کارگروه آموزش برنامه محیط زیست سازمان ملل، تغییر اقلیم را حاصل اثرات طبیعی و کوه‌خواری را اثری کاملا انسانی دانست و گفت: اثرات منفی ورود انسان به کوهستان تنها کوه‌خواری نیست بلکه توسعه جاده‌ها و حتی سدسازی‌ها یک آسیب جدی در مناطق کوهستانی قلمداد می‌شود که در نهایت چیزی جز از دست رفتن زیستگاه را در پی ندارد و شرایط طبیعی رشد و نمو گونه‌های گیاهی و جانوری را از بین ‌برده و پویایی جمعیت و تنوع زیستی را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد.

ظهوری با اشاره به ویلاسازی در کنار توسعه جاده و سدسازی در مناطق کوهستانی بیان کرد: تمامی این عوامل تخریب‌گر در مرحله اول باعث بروز استرس در حیات‌وحش و دور شدن آنها از زیستگاه اصلی می شود، در گام دوم این حرکت باعث نزدیکی بیشتر جامعه انسانی به جامعه جانوری و رشد شکار می‌شود و سپس با ایجاد جاده و سدسازی بستر طبیعی گیاهای از بین می‌رود چراکه شاید امکان رشد و نمو در نقاط دیگر را نداشته باشند.

این متخصص تنوع زیستی تصریح کرد: چیزی که امروز در اکثر کشورهای دنیا شاهد هستیم این است که قبل از اجرای هر پروژه‌ای ارزیابی از جمعیت و نیازهای آنها صورت می‌گیرد و راهکار تدوین می‌کنند به عنوان مثال در صورت سدسازی و جاده‌سازی کریدوری برای عبور و امکان مهاجرت حیوانات تعریف می‌شود و حتی در مواردی شاهد ایجاد پل معلق برای عبور حیات‌وحش هستیم و در کنار آن برای جلوگیری از شکار حیوانات مراتب حفاظتی رعایت می‌شود.

وی ادامه داد: آنها بر حفظ زندگی طبیعی حیوانات اهتمام دارند، اما اغلب موارد در ایران شاهدیم که مسئولان بعد از اجرای پروژه‌ها و بروز چالش‌ها به دنبال رفع مشکلات و راهکارسازی هستند و این امر قطعا چیزی جز آسیب به زیستگاه، حیات‌وحش و کوهستان‌ها در پی ندارد.

به گزارش ایسنا، همه برآمدگی‌های سطح زمین با ارتفاع بیش از 600 متر کوه قلمداد می‌شود و پیوستگی‌های کوه‌ها کوهستان تعریف می‌شود؛ کوه‌ ‌ ها بواسطه برجستگی هایشان عوامل توپوگرافی محسوب می شوند و در اقلیم مناطق نقشی تعیین کننده دارند.

بسته به ارتفاع و پیوستگی کوه‌ها، اقلیم مناطق کوهستانی تحت تاثیر مسائل بسیاری قرار می‌گیرد؛ به عنوان مثال کوه‌ها مانع عبور ابرها می‌شوند که این امر منجر به تجمع بارندگی در یک طرف و کاهش بارندگی در طرف دیگر می شود، همچنین ارتفاع آنها مانع عبور هوا و وزش باد می شود.

کوهستان‌ها از نظر نظامی، اجتماعی و اقتصادی نیز کارکردهای بسیاری دارند و از بعد نظامی کوهستان‌ها به مانند دژ عمل می‌کنند و در واقع عملکردی حفاظتی دارند، از نظر اقتصادی تنوع زیستی کوهستان‌ها منبع درآمد اقتصادی محسوب می‌شود و از نظر اجتماعی مناطقی برای ییلاق و قشلاق اهالی منطقه به شمار می‌رود.
انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


آخرین فرصت استفاده از یارانه جدید و مرحله دوم فجرانه کالابرگ در فروردین 1403