هانت ایران را به اقدام تلافی جویانه متهم کرد


هانت ایران را به اقدام تلافی جویانه متهم کرد

لندن – ایرنا – وزیر امور خارجه انگلیس با بیان این ادعا که ایران با توقیف نفتکش «استنا ایمپرو» دست به اقدام غیر قانونی و تلافی جویانه زده، خواستار آزادی فوری این نفتکش شد.

«جرمی هانت» پس از پایان نشست اضطراری دولت انگلیس درباره تحولات اخیر در تنگه هرمز با صدور بیانیه ای، مدعی شد: عصر امروز مکالمه تلفنی نسبتاً طولانی با وزیر امور خارجه ایران داشتم. از صحبت با او و بیانیه های صادر شده از سوی ایران مشخص است که این یک اقدام تلافی جویانه پس از توقیف نفتکش «گریس یک» در جبل الطارق است.

وی ادعا کرد که نفتکش گریس یک، طبق قانون در آب های جبل الطارق توقیف شد، چون حامل نفت به مقصدی بود که در فهرست تحریم های اروپا قرار دارد؛ «از این روی مقامات جبل الطارق طبق تشریفات قانونی و مقررات عمل کردند.»

هانت سپس مدعی شد: کشتی «استنا ایمپرو» انگلیس در دریای عمان و آشکارا برخلاف قوانین بین المللی توقیف و وادار شد به سمت ایران حرکت کند. اقدامی که او کاملاً غیر قابل قبول خواند.

به گفته وزیر خارجه انگلیس، این تحولات سوالات جدی درباره امنیت دریانوردی این کشور و در واقع کشتیرانی بین المللی در تنگه هرمز ایجاد کرده است.

وی اظهار داشت که در نشست اضطراری دولت درباره چگونگی حفظ امنیت کشتیرانی انگلیس رایزنی و قرار شد روز دوشنبه درباره تدابیر بیشتری که در این رابطه صورت خواهیم داد، بیانیه ای در مجلس عوام قرائت شود.

هانت همچنین عنوان کرد که در پی تصمیم وزیر حمل و نقل انگلیس، سطح هشدار امنیتی در منطقه خلیج فارس به مرحله سه ارتقاء یافته، اما تدابیر بیشتری در راه است که جزئیات آن دوشنبه اعلام می شود.

وزیر امور خارجه انگلیس تصریح کرد که اولویت این کشور همچنان پیدا کردن راهی برای کاهش تنش ها است مشروط به اینکه ایران از اقدام خود بازگردد.

روز گذشته نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بنا به درخواست سازمان بنادر و امور کشتیرانی استان هرمزگان کشتی انگلیس به نام «استِنا ایمپرو - stena impero» را به دلیل حادثه‌آفرینی، خاموش کردن سیستم موقعیت‌یاب و دفع پسماند نفتی توقیف کرد.

وزیر امور خارجه انگلیس عنوان کرد که سفیر این کشور در تهران با مقامات وزارت امور خارجه ایران در تماس است تا این مسأله را حل کند. همچنین متعاقب نشست اضطراری دولت انگلیس مقرر شد کشتی های این کشور فعلاً از تنگه هرمز تردد نکنند.

در عین حال کاردار موقت سفارت جمهوری اسلامی ایران در لندن روز شنبه در دیدار با مقامات وزارت خارجه انگلیس بر لزوم رعایت قوانین بین المللی دریانوردی توسط انگلیس تاکید کرد.

در این دیدار که بنا به درخواست طرف انگلیسی انجام پذیرفت، موضع ایران مبنی بر تخلف محرز کشتی انگلیسی که به تأیید مقامات سازمان بنادر و دریانوردی کشورمان رسیده، مورد تاکید قرار گرفت.

وزیر امور خارجه انگلیس ساعاتی پیش در گفت وگوی تلفنی با همتای ایرانی خود ضمن ابراز ناخرسندی از اقدام ایران، خواستار اقدام عملی تهران برای کاهش تنش‌ها شد.

با این حال «محمد جواد ظریف» گفت: برخلاف اقدام غیرقانونی انگلیس در توقیف کشتی حامل نفت ایران، اقدام ما براساس درخواست سازمان بنادر و کشتیرانی ایران با توجه به تخلف کشتی انگلیسی از مقررات صورت گرفته است و باید از مجاری حقوقی و قانونی پیگیری شود.

طرفین در این گفت‌وگو بر یافتن راه حل‌های قانونی و پرهیز از افزایش تنش تاکید کردند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


گرگی ناگهان وارد بیمارستان شد/ اما زمانی که پرستاران علت را فهمیدن، نتوانستند جلوی گریه...