خسارت‌های برجام کم بوده که وعده تمدید محدودیت‌های آن را می‌دهید؟


خسارت‌های برجام کم بوده که وعده تمدید محدودیت‌های آن را می‌دهید؟

سخت‌تر کردن نظارت‌های هسته‌ای بر ایران در حالی که تمام تعهدات طرف آمریکایی و اروپایی نقض شده، این پیغام را با خود دارد که طرف قاطعیت لازم در ایستادن پای خطوط قرمز و حقوق خود در توافق را ندارد.

به گزارش مشرق، روزنامه «کیهان» در ویژه‌های خود نوشت:

اظهارات وزیر خارجه در مصاحبه با رسانه‌های آمریکایی، خلاف تعهدات موقت ایران در برجام است. ظریف در این گفت‌وگو خواستار برداشتن تحریم‌های آمریکا در ازای تصویب دائمی کردن نظارت‌های مربوط به پروتکل الحاقی ان‌پی‌تی توسط ایران شده است.

وی در نیویورک در پاسخ به سؤالی درباره پیشنهاد نظارت دائمی بر تأسیسات هسته‌ای در صورت لغو دائمی تحریم‌ها گفت: چیزی که من پیشنهاد دادم این بود که اگر آقای ترامپ در این موضوع جدی است که توافق حاصله را به تأیید کنگره می‌رساند، یک پیش‌بینی در توافق فعلی وجود دارد که در سال ۲۰۲۳ ما گمان می‌کنیم که پروتکل الحاقی را که از ما تقاضا می‌کند که همه تأسیسات خود را برای همیشه تحت نظارت سازمان ملل متحد قرار دهیم، به تصویب برسد.

بیشتر بخوانید:

ظریف: با ایران بازی نکنید

قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت حق غنی‌سازی ایران را تبدیل به سندی الزام‌آور برای جهان کرد


وی ادامه داد: او (ترامپ) گفته است که نگران بند غروب آفتاب و مدت توافق است؛ (در صورت تصویب پروتکل الحاقی)، برای همیشه خواهد بود؛ نه حتی برای ۱۰۰ سال، بلکه به طور دائمی خواهد بود. البته این اقدام، نیازمند این است که آمریکا تحریم‌های خود را از طریق تصویب کنگره برای همیشه لغو کند.


ظریف یادآور شد: این چشم‌اندازی است که ما درباره آن مذاکره کردیم. اگر او می‌خواهد که کار بهتری انجام دهد، می‌تواند از همین الان برای این چشم‌انداز اقدام کند و مطمئن شود که ایران سلاح اتمی تولید نخواهد کرد.


اظهارات ظریف مبنی بر تصویب پروتکل الحاقی در ازای برداشتن تحریم‌ها در حالی است که لغو تحریم‌ها، جزو تعهدات آمریکا در توافق هسته‌ای (برجام) است و ایران نباید امتیاز تازه‌ای در ازای وعده نسیه بدهد. نکته مهم در این میان است که به تجربه تاریخ، تعهدات هسته‌ای آسان پذیرفته می‌شود اما هنگام بدعهدی طرف مقابل، این طرف اراده کافی برای اقدام متقابل و متقارن وجود ندارد. ضمن اینکه در دنیا چنین القا می‌شود که ایران در حال ارتکاب یک بی‌قانونی بزرگ است.(!)


ارائه پیشنهاد رسمی و سخت‌تر کردن نظارت‌های هسته‌ای بر ایران در حالی که تمام تعهدات طرف آمریکایی و اروپایی نقض شده، این پیغام را با خود دارد که طرف قاطعیت لازم در ایستادن پای خطوط قرمز و حقوق خود در توافق را ندارد.


در همین حال وندی شرمن معاون وزیر خارجه در دولت اوباما و عضو تیم مذاکره‌کننده آمریکایی گفت: پیشنهاد تصویب پروتکل الحاقی و دائمی شدن بند غروب از سوی وزیر خارجه ایران، گامی بسیار مهم در توافق هسته‌ای و رفع تحریم‌های آمریکا خواهد بود. وندی شرمن گفت: اگر ایران به دنبال یک حرکت جدی است؛ این پیشنهاد اخیر موثر خواهد بود و گامی بسیار مهم در فروکش کردن تنش‌ها و حذف تحریم‌های آمریکا علیه ایران خواهد بود. شرمن همان کسی است که مدعی شده بود فریبکاری در ژن ایرانی‌هاست. اما گذشت زمان ثابت کرد این صفت، بیش از هر کسی، زیبنده خود و هم‌قطارانش در آمریکاست.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


هیچگاه موز و تخم مرغ را باهم نخورید