26 هزار زائر ایرانی در مکه


رئیس ستاد حج و زیارت: زائران ایرانی در ۸۰ هتل شهر مکه مکرمه مستقر و برای تردد با ۱۹ خط...

26 هزار زائر ایرانی در مکه

رئیس ستاد حج و زیارت: زائران ایرانی در ۸۰ هتل شهر مکه مکرمه مستقر و برای تردد با ۱۹ خط اتوبوس درون شهری به طور شبانه روزی و رایگان جابجا می‌شوند.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، رئیس ستاد حج و زیارت در مکه مکرمه گفت: برای اسکان زائران ایرانی با هشتاد هتل در این شهر قرارداد بسته شده و تاکنون، کاروانهای ایرانی در 52 هتل مستقر شده اند. اکبر رضایی بالاترین ظرفیت هتل‌های ویژه حجاج ایرانی در مکه را 4700 نفر و کمترین ظرفیت را حدود 500 نفر خواند و گفت: به طور میانگین، هر هتل پذیرای نزدیک به 1200 زائر ایرانی خواهد بود.

وی افزود: زائران ایرانی مستقر در مکه با 19 خط اتوبوس درون شهری به طور شبانه روزی و رایگان از هتل‌های مختلف به چهار ایستگاه مرکزی مکه مکرمه انتقال می یابند و از آنجا با سرعت و سهولت به مسجدالحرام می روند.

رضایی همچنین درباره انتقال حجاج به مشاعر مقدسه نیز گفت: امسال به گونه ای برنامه ریزی کرده ایم که خطوط اتوبوسرانی سریع السیر (بی آرتی) کار انتقال حجاج را با سرعت و سهولت انجام دهند.

رئیس ستاد حج و زیارت در مکه مکرمه با اشاره به اینکه همه حجاج ایرانی تا چهاردهم مرداد برای انجام مناسک حج تمتع در این شهر مقدس گردهم می‌آیند، از آنها خواست خود را برای یک مقطع زندگی گروهی و تعامل، مدارا و صبوری آماده کنند.

وی افزود: برنامه ریزی های لازم برای خدمات مناسب به حجاج ایرانی در حوزه های مختلف اعم از مسکن، تغذیه، حمل و نقل، تدارکات و راهنمایی زوار انجام شده و هیچ نگرانی در زمینه اقامت آنان وجود ندارد.

رئیس ستاد حج و زیارت در مکه مکرمه همچنین گفت: اکنون شرایط از هر نظر برای ورود زائران ایرانی به این شهر مقدس آماده است با این حال زندگی جمعی شرایط خاص خود را دارد که از مهمترین آنها، رعایت حال دیگران و تعامل مناسب با همسفران است.

رضایی گفت: ازدحام حجاج در هتل ها همواره با محدودیت ظرفیت رستوران‌ها و آسانسورها همراه است و ما از همه زائران می خواهیم در شرایط خاص نظیر هنگام شرکت در جلسات، اقامه نماز جماعت و صرف ناهار و شام برای استفاده از آسانسورها حوصله، سعه صدر و بردباری نشان دهند.

وی همچنین از حجاج ایرانی خواست هنگام ترددهای درون شهری و زیارت مسجدالحرام، حتما کارت شناسایی خود را همراه داشته باشند.

رئیس ستاد حج و زیارت در مکه مکرمه به زائران نسبت به عبور از بزرگراه‌ها و خیابانهای اصلی در شهر مکه با توجه به سرعت بالای خودروها هشدار داد و از آنان خواست در اینگونه شرایط، ملاحظات و دقت لازم را رعایت کنند.
رضایی در عین حال گفت: خوشبختانه، تاکنون حادثه خاصی برای زائران ایرانی در مکه مکرمه رخ نداده است و همگی آنها در شرایط خوب و مناسبی بسر می برند.
وی گفت: متوسط مدت اقامت حجاج ایرانی در مکه 30 روز است اما علاوه بر آن، زائران مدینه قبل و بعد مهمان شهر پیامبر هستند.

این مقام سازمان حج و زیارت گفت: همه کاروانهای حجاج ایرانی تا روز چهاردهم مرداد از جده و مدینه خود را به مکه مکرمه می رسانند تا برای مناسک حج تمتع و ایام تشریق آماده شوند.

وی افزود: با آغاز ایام تشریق، از بعد از ظهر روز هشتم ذی الحجه (هجدهم مرداد) زائران ابتدا به عرفات می روند و پس از برگزاری مراسم روز عرفه در روز نهم ذی الحجه، پس از غروب به سوی مشعر الحرام کوچ کرده و تا طلوع آفتاب عید قربان در این سرزمین توقف می‌کنند.

رئیس ستاد حج و زیارت در مکه مکرمه با بیان اینکه حجاج در روز عید قربان به مدت سه روز وارد منا شده و در آنجا بیتوته خواهند کرد، از برنامه ریزی این ستاد برای ارایه خدمات مناسب به زائران در ایام تشریق خبر داد.

رضایی گفت: تا پایان امروز شنبه شمار حجاج ایرانی حاضر در مکه به 26 هزار و 421 نفر می رسد که از این تعداد، 15 هزار و 339 نفر پس از زیارت مرقد پیامبر (ص) و ائمه معصوم (ع) در بقیع از مسیر مدینه منوره و 11 هزار و 82 نفر نیز بطور مستقیم از ایران و از طریق فرودگاه جده وارد سرزمین وحی می شوند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اولین واکنش منوچهر هادی به ویدئوی جنجالی یکتا ناصر