تغییرات کوچکی که منجر به موفقیت ردبول در مسابقات شده است


فرمول یک ایران – اگر چه نتیجه ی کسب شده توسط تیم ردبول در گرندپری بریتانیا 2019 به اندازه ی کسب پیروزی در گرندپری اتریش توسط مکس ورشتپن درخشان نبود اما زمانی که ورشتپن در تعیین خط گرندپری بریتانیا ثبت کرد، نشان از سرعت بالای این تیم در این مرحله داشت. مکس ورشتپن با ثبت زمان 1.25.176 و فقط با اختلاف 0.183 هزارم ثانیه پول پوزیشن مسابقه بریتانیا را...

فرمول یک ایران – اگر چه نتیجه ی کسب شده توسط تیم ردبول در گرندپری بریتانیا 2019 به اندازه ی کسب پیروزی در گرندپری اتریش توسط مکس ورشتپن درخشان نبود اما زمانی که ورشتپن در تعیین خط گرندپری بریتانیا ثبت کرد، نشان از سرعت بالای این تیم در این مرحله داشت.

مکس ورشتپن با ثبت زمان 1.25.176 و فقط با اختلاف 0.183 هزارم ثانیه پول پوزیشن مسابقه بریتانیا را از دست داد. این، نزدیک ترین زمان ثبت شده به تایم پول پوزیشن می باشد که از ابتدای فصل تاکنون توسط تیم ردبول ثبت شده است. آن ها حتی در مسابقه نیز سرعت نسبتا خوبی داشتند و اگر چه سرعت آن ها برای به چالش کشیدن خودرو های تیم مرسدس کافی نبود اما نبرد دو راننده ی این تیم با راننده های تیم فراری در مقاطعی از مسابقه، صحنه های فوق العاده و هیجان انگیزی را برای تماشاگران این گرندپری خلق کرد.

بسیاری پیروزی تیم ردبول در اتریش را مدیون پاوریونیتی می دانند که هوندا در گرندپری فرانسه در اختیار آنان قرار داده بود اما نباید از بروزرسانی های آیرودینامیکی که این تیم برای خودرو های خود در مسابقه ی اتریش فراهم کرده بود به سادگی گذر کنیم. در این مقاله قصد داریم با نگاهی مو شکافانه، تاثیر بروزرسانی های ردبول در موفقیت های اخیر این تیم را بررسی کنیم.

مکس ورشتپن درباره بال جلوی جدیدی که تیم ردبول در گرندپری اتریش برای خودرو های خود معرفی کرده بود بیان کرد که با این بال جدید، احساس می کند که بالاخره خودرویی در اختیار دارد که میان ابتدا و انتهای آن تعادل وجود دارد و به نوعی جلوی خودرو به قسمت انتهایی آن متصل می باشد و همچنین با این بال، قادر است بدون اینکه تعادل خودرو برهم بریزد با سرعت بیشتری وارد پیچ ها شود.

تغییرات کوچکی که منجر به موفقیت ردبول در مسابقات شده استتغییرات کوچکی که منجر به موفقیت ردبول در مسابقات شده است رقابت مکس ورشتپن و چارلز لکلرک – گرندپری بریتانیا 2019

از نظر بصری تغییراتی که ردبول در بال جلوی خود ایجاد کرده بسیار کوچک می باشد اما تاثیر این تغییرات در بهبود عملکرد خودروی این تیم بسیار بالا و فوق العاده بوده است. بخشی از این تغییرات مشابه بروز رسانی ایست که تیم مرسدس در گرندپری اسپانیا روی خودرو های خود اعمال کرده بود و در نهایت همه ی ما شاهد برتری فوق العاده ی این تیم در آن مسابقه بودیم.

تیم ردبول دو تغییر اساسی در بال جلوی خود ایجاد کرده است:

اولین آن ها، تغییر ساختار فلپ های بخش داخلی بال جلو (منظور از بخش داخلی، قسمت نزدیک به دماغه می باشد) می باشد و همان طور که در تصویر نیز مشاهده می کنید، در فلپ سوم (از بالا) شکاف اضافی ای وجود دارد که دقیقا همانند شکافی است که تیم مرسدس در فلپ بال جلوی خودروی خود در مسابقه اسپانیا ایجاد کرده بود منتها با این تفاوت که مرسدس این شکاف را در دومین فلپ بال خود قرار داده بود.

بیشتر بخوانید؛ بروزرسانی تیم های فرمول یک برای گرندپری اسپانیا 2019

تغییرات کوچکی که منجر به موفقیت ردبول در مسابقات شده استتغییرات کوچکی که منجر به موفقیت ردبول در مسابقات شده است بال جلوی جدید تیم ردبول با شکافی در فلپ سوم

دوم، تغییر شکل کامل صفحه ی انتهایی (Endplate) بال جلو می باشد. با توجه به تصویر زیر در بال جدید، شیب کوچکی در لبه ی بالایی صفحه ی انتهایی وجود دارد که حدود دو سوم طول آن را در بر گرفته است.

تغییرات کوچکی که منجر به موفقیت ردبول در مسابقات شده استتغییرات کوچکی که منجر به موفقیت ردبول در مسابقات شده است مقایسه صفحه انتهایی بال جلوی خودروی ردبول در دو مسابقه : چین (تصویر بالا) – اتریش (تصویر پایین)

در مجموع، هدف از این اصلاحات و بروز رسانی ها، افزایش جریان هوای ورودی به بارج بورد ها در محل شکاف ذکر شده روی فلپ بال می باشد. این شکاف با تولید جریان گردابی یا گردابه ای موسوم به Y250، سرعت جریان هوای ورودی به بارج بورد ها را افزایش داده و تغییر ساختار بال در این ناحیه نیز به قوی تر کردن این گردابه کمک می کند. اگر جریانی که به بارج بورد ها می رسد، انرژی کافی و لازم را نداشته باشد، هوای کافی به زیر و نواحی جانبی خودرو نخواهد رسید و در نهایت با کاهش نیروی رو به پایین در قسمت عقب خودرو روبرو خواهیم شد.

بنابراین افزایش قدرت این گردابه موجب تقویت و افزایش بهره وری جریان هوای ورودی به بارج بورد ها و بالمال به کف خودرو و نواحی جانبی آن شده و در نهایت می تواند دو ناحیه ی مزبور را به خوبی تغذیه کند.

تغییر ایجاد شده در صفحه انتهایی ممکن است بیشتر مرتبط با تغییرات بخش داخلی بال باشد. کاهش ارتفاع دیواره صفحه ی انتهایی نشان دهنده ی این موضوع است که در بخش خارجی بال (منظور از بخش خارجی، قسمت نزدیک به صفحه انتهایی می باشد) اثر بارگذاری، بیش از حد یا به اصطلاح Overload بوده و کاهش ارتفاع صفحه ی انتهایی موجب تخلیه ی مقداری فشار از این ناحیه شده و در نهایت از آن برای تقویت و افزایش جریان هوای پشت و اطراف تایر های جلو (اصطلاحا به جریان هوایی که توسط بال جلو به نواحی جانبی و پشت تایر های جلو انتقال داده می شود، Outwash یا هوای بیرون رانش گفته می شود) استفاده می شود.

این تغییرِ بسیار کوچک در ساختار بال، از طریق برداشتن فشار اضافی از ناحیه ی خارجی بال، موجب افزایش بهره وری آن می شود و همچنین جریان هوای بسیار زیادی روی بال برای استفاده وجود دارد که لازم است به بهترین شکل مدیریت شود و تیم ها برای رسیدن به این مهم از مقاومت فشار هوا استفاده می کنند.

مهندسان تیم در تلاش هستند تا با ایجاد تغییرات آیرودینامیکی در خودرو، هوای بیرون رانش اطراف تایر ها همواره خارج از طول خودرو قرار گیرد و به نوعی با جریان هوای ایجاد کننده ی نیروی رو به پایین که در طول ساید پاد ها به سمت دیفیوزر خودرو روانه می شود، تداخلی نداشته باشد. تیم ردبول برای جداسازی این دو جریان از یکدیگر، پره هایی را در کف خودروی خود قرار داده است که آن ها را می توانید در تصویر زیر مشاهده کنید.

تغییرات کوچکی که منجر به موفقیت ردبول در مسابقات شده استتغییرات کوچکی که منجر به موفقیت ردبول در مسابقات شده است پره های کوچک روی کف جریان هوای بیرون رانش را از جریان هوای مایل به سمت دیفیوزر جدا می کنند

همه ردبول را با شاسی های فوق العاده اش می شناسند و در سال های گذشته در مبحث ایجاد نیروی رو به پایین توسط بال جلو و نواحی زیرین خودرو، این تیم همواره سرآمد تمام تیم های فرمول یک بوده است. اما با تغییر قوانین آیرودینامیک برای فصل 2019 فرمول یک و به خصوص محدود کردن تعداد پره های تابیده (Turning – Vanes) زیر بال جلو به دو عدد برای هر طرف، آن ها تازه در این مقطع از فصل توانسته اند به این مهم یعنی ایجاد تعادل میان بخش ابتدایی و انتهایی خودرو دست یابند.

تغییرات کوچکی که منجر به موفقیت ردبول در مسابقات شده استتغییرات کوچکی که منجر به موفقیت ردبول در مسابقات شده است مقایسه تعداد پره های تابیده در دو فصل 2018 و 2019

اما اکنون که آن ها به چنین پیشرفت بزرگی دست یافته اند، باید منتظر کسب موفقیت های بیشتری از این تیم در مسابقات باشیم.

این نوشته را به اشتراک بگذارید:

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اتومبیل‌رانی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فیلم| رقص و آواز دختران در تلویزیون؛ صدا و سیما تابوشکنی کرد!