پیشگیری، بهترین راهکار کاهش آسیب‌های اجتماعی است


پیشگیری، بهترین راهکار کاهش آسیب‌های اجتماعی است

یزد - ایرنا - معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی فرمانداری اردکان گفت: آموزش و پیشگیری بهترین راهکار کاهش آسیب های اجتماعی در میان مردم این شهرستان است و باید برنامه ریزی ها به این سمت سوق یابد.

رقیه کرمانیان روز شنبه در شورای اداری بهزیستی شهرستان اردکان به مناسبت هفته بهزیستی افزود: آسیب های اجتماعی را نمی توان به طور کامل از سطح جامعه حذف کرد، اما می توان آن را کاهش داد و به حداقل رساند.
وی اضافه کرد: این نهاد فرصتی است برای عملیاتی کردن برنامه هایی که برای تربیت اصولی و اجتماعی افراد تدوین شده است.
معاون فرماندار در ادامه با بیان اینکه اداره بهزیستی نقش بسیار مهمی در حمایت از افراد آسیب پذیر، سالمندان و معلولان دارد تصریح کرد: این ارگان می تواند با پیشگیری از آسیب هایی که ممکن است افراد و خانواده‌ها را درگیر کند و نیز نحوء برخورد مناسب با مددجویان بسیاری از مشکلات را حل کند.

کرمانیان اظهار داشت: بیکاری افراد سرپرست خانوار و معلولان به عنوان یک مشکل اساسی مطرح می‌باشد که با در نظر گرفتن قانون به کاری گیری این افراد در شرکت‌ها و کارخانه‌ها امید است این قشر با تمام این سختی‌ها بتوانند تحت پوشش قرار گرفته و مشغول به کار شوند.

وی یادآور شد: با بهره مندی از افراد خیر در بحث‌های حمایتی کارساز و راه گشا خواهد بود و با سازمان دهی و جمع آوری کمک‌هایشان می توان نیاز برای افراد کم برخوردار را رفع کرد.

معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی فرمانداری اردکان با اظهار نگرانی در خصوص افزایش متکدیان و افراد آسیب دیده بیکار مهاجر در شهرستان ادامه داد: مردم اردکان دلسوز، احساسی، دارای نگاه خوش بینانه و متدین هستند که باعث شده که برخی مهاجرین و متکدیان مطلع شده و از این روند سوء استفاده کنند.

وی گفت: به مرور زمان زندگی مردم شهرستان دچار تغییرات فرهنگی و اجتماعی شده است که زیاد زیبنده شهر تاریخی و مذهبی اردکان نیست.

این مسئول افزود: آنچه که مهم است گسترش آموزش فرهنگ غنی اردکانی در بین جوانان و نوجوانان می‌باشد تا کمتر آسیب ببینند، که در این زمینه انجمن‌ها و تشکل‌های مردم نهاد می‌توانند بهترین همکاری را با این ارگان داشته باشند.
رئیس اداره بهزیستی شهرستان اردکان نیز در ادامه ضمن ارائه گزارش عملکرد بهزیستی در سال ۹۷، از اجرای طرح پیشگیری از تنبلی چشم برای سه هزار و ۵۰۲ نفر از کودکان سه تا ۶ ساله شهرستان خبر داد و افزود: این طرح با هدف شناسایی کودکان دارای مشکل بینایی و پیشگیری از نابینایی و کم بینایی کودکان در بزرگسالی همه ساله توسط بهزیستی اجرا می‌شود که از این تعداد ۴۴۶ نفر مشکوک به تنبلی چشم و سایر بیماری‌های چشمی شناسایی و برای پیشگیری به متخصصان ارجاع شدند.
حمید پایدارفر افزود: همچنین تعداد ۲ هزار و ۱۵۵ نوزاد و کودکان مهدهای کودک در سال گذشته مورد غربالگری شنوایی قرار گرفتند که از این تعداد، ۲۶۲ مورد با مشکل شک به وجود مشکلات شنوایی شناسایی و برای پیگیری تشخیصی تکمیلی و مداوا به مراکز درمانی تخصصی معرفی شدند.
وی برگزاری بیش از ۸۵ دوره آموزشی آگاه سازی پیشگیری از معلولیت‌ها، آموزش پیشگیری از اعتیاد، آموزش مهارت‌های زندگی، آموزش خانواده و آموزش پیش از ازدواج برای هفت هزار و ۵۶۰ نفر از شهروندان، ارائه خدمات طرح مراقبین و ویزیت در منزل ۱۴۵ سالمند و معلول اردکانی، پیگیری و جلب مشارکت خیرین در زمینه پیشرفت ۵۰ درصدی ساختمان سازی مرکز اختلالات بلع و تغذیه و دندانپزشکی معلولین ذهنی از مهمترین برنامه‌های بهزیستی اردکان در سال ۹۷ عنوان کرد.
رئیس بهزیستی تعداد اشتغال ایجاد شده در سال ۹۷ را ۳۴۰ نفر عنوان کرد و افزود: در سال ۱۳۹۷ با پرداخت انواع تسهیلات قرض‌الحسنه خوداشتغالی، مشاغل خانگی و کارفرمایی زمینه اشتغال ۸۷ نفر و همچنین از طریق صنایع شهرستان ازجمله گندله‌سازی و شرکت کاشی و سرامیک ایفا سرام اردکان بدون دریافت هیچ‌گونه تسهیلات، زمینه اشتغال ۲۵۳ نفر از مددجویان بهزیستی فراهم‌شده است.
پایدارفر تصریح کرد: در راستای تسهیل اشتغال، توانمند سازی و بازگشت بهبود یافتگان به اجتماع در سال گذشته به تعداد ۳۲ نفر از بهبود یافتگان وام خود اشتغالی پرداخت شده است.
وی ادامه داد: در حوزه درمان معتادان ۲ مرکز درمان سرپایی و یک مرکز اقامتی میان مدت (کمپ) تحت نظارت بهزیستی در شهرستان وجود دارد که در سال گذشته ۵۲۰ نفر به این مراکز مراجعه کرده‌اند.
پایدارفر کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی با تاکید بر ارتقای کیفیت زندگی آحاد جامعه را از اهداف کلی و ارائه خدمات تخصصی رایگان، به موقع و در دسترس گروه‌های هدف، ارتقای برنامه‌ها در جهت توانمندسازی مراجعین در ابعاد مختلف، توسعه برنامه‌های ارتقا سلامت روانی و اجتماعی و همچنین توسعه و تقویت برنامه اورژانس اجتماعی در سطح شهرستان را از اهداف اختصاصی این برنامه عنوان کرد.
این مسئول تصریح کرد: بهزیستی اردکان بیش از یک هزار و هشت صد معلول و ۳۵۶ خانوار نیازمند شهرستان را تحت پوشش و حمایت خود دارد و خدمات خود را از طریق ۴۰ مرکز روزانه و شبانه روزی (۱۶ مهد کودک، ۱۱ مرکز توانبخشی روزانه و شبانه روزی و ویزیت در منزل، ۱۰ موسسه فعال در حوزه پیشگیری و ۳ موسسه خیریه همکار) به آحاد مردم، ارائه می‌نماید همچنین در شهرستان اردکان یک مرکز مداخله در بحران فردی، خانوادگی و اجتماعی شامل خط تلفن اورژانس اجتماعی (۱۲۳) یک تیم خدمات سیار اجتماعی فعالیت دارند. پایدارفر در ادامه افزود: بهزیستی، مجموع ه‌ای هماهنگ از برنامه‌ها و فعالیت‌هایی است که برای بهبود زندگی آحاد افراد جامعه و به ویژه گروه‌های آسیب پ ذیر جامعه، انجام می‌شود.

وی سازمان بهزیستی را سازمانی متخصص، دانش مدار و پاسخگو دانست که پا به پای مردم و همراه با رشد و تکامل آنان در عرصه‌های مختلف، خدمات متنوع و گوناگونی را با رویکرد پیشگیری، حمایتی، توانبخشی و اجتماعی به آحاد جامعه ارائه می‌دهد.
پایدارفر با اشاره به اهمیت مسئولیت اجتماعی افزود: ترویج ارزش‌های فرهنگی به منظور ارتقای سلامت اجتماعی در جامعه ضروری است.
وی تصریح کرد: در شرایط حاضر مسئله‌ای که باید بسیار در جامعه مورد توجه قرار گیرد و از همه ابزارهای اطلاع رسانی در نهادینه کردن آن استفاده کنیم آگاهی از آسیب‌های اجتماعی و مشکلاتی است که قشرهای مختلف جامعه ما را تهدید می‌کند.
پایدارفر با بیان اینکه باید با نگاهی روزآمد و منطبق با واقعیات این مشکلات را بشناسیم و بتوانیم برای مقابله با آنها راهکاری مناسب ارائه کنیم تا جامعه را از معرض خطر ابتلاء به این آسیب‌ها مصون نگه داریم اضافه کرد: بر همین اساس امروز باید نگران آسیب‌هایی چون طلاق، اعتیاد و خشونت و دلایل پیدایش آنها در جامعه باشیم تا بتوانیم این آسیب‌ها را محدود و کنترل کنیم.
وی عنوان کرد: بیشترین فعالیت بهزیستی در حوزه توانمندسازی مددجویان، تأمین مسکن برای افراد تحت پوشش و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی، معلولیت‌ها و اعتیاد با تاکید بر جلب مشارکت‌های مردمی است.

درپایان این نشست از کارکنان این ارگان با اهدا لوح سپاس تجلیل به عمل آمد.
در ادامه نیز از ساختمان مرکز اختلالات بلع و تغذیه و دندانپزشکی معلولین ذهنی، مرکز تحقیقات سالمندی اردکان، مجتمع خدمات بهزیستی غیردولتی شفق و محل احداث ساختمان انجمن حمایت از معلولان این شهرستان توسط معاون فرماندار بازدید به عمل آمد.

مرکز شهرستان ۹۸ هزار نفری اردکان در ۶۰ کیلومتری شمال شهر یزد قرار دارد.

۷۵۴۴/‏‬ ۶۱۹۷

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه یزد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


متن دیکته شب کلاس دوم ابتدایی برای همه درس ها