بررسی دوران پر رمز و راز آذربایجان در کتاب «مراغه در آتش»


بررسی دوران پر رمز و راز آذربایجان در کتاب «مراغه در آتش»

مراغه - ایرنا - کتاب «مراغه در آتش» تالیف منصور پورموذن که به بررسی دوران پر رمز و راز آذربایجان از آغاز جنگ جهانی دوم تا پایان حکومت فرقه دموکرات آذربایجان می پردازد، از سوی انتشارات منشور سمیر منتشر شده است.

به گزارش روز شنبه ایرنا، کتاب «آذربایجان در آتش» در پنج فصل و با ۸۱۶ صفحه به تحولات مراغه طی سال‌های ۱۳۲۰ تا ۱۳۲۵ می‌پردازد که در فصل اول آن تحولات و رخدادهای سیاسی مراغه بعد از شهریور ۱۳۲۰ (صفحه ۳۳ تا ۸۷) در فصل دوم تحولات و رخدادهای سیاسی مراغه در سال ۱۳۲۱ (صفحه ۸۷ تا ۱۵۱)، در فصل سوم تحولات و رخدادهای سیاسی مراغه در سال ۱۳۲۲ (صفحه ۱۵۱ تا ۱۶۹)، در فصل چهارم تحولات و رخدادهای سیاسی مراغه در سال ۱۳۲۳ (صفحه ۱۶۹ تا ۲۳۱) و در فصل پنجم تحولات و رخدادهای سیاسی مراغه از آغاز سال ۱۳۲۴ تا سقوط فرقه‌ی دموکرات (صفحه ۲۳۱ تا ۸۱۲) پرداخته شده است.

منصور پورموذن در پیشگفتار این کتاب نوشته است: بررسی رویدادها و تحولات تاریخی گذشته سبب درک بیشتر و موثرتر نسبت به شرایط و مقتضیات زمانی می‌شود و به ما امکان ارزیابی ارزش‌های گذشته را می‌دهد.

بسیاری از رویدادهای مهم منطقه مراغه از اشغال توسط نیروهای متجاوز روسی در شهریور ۱۳۲۰ تا پایان حکومت فرقه دموکرات آذربایجان در هاله‌ای از ابهام باقی مانده بود که نیاز به تحقیق بیشتری داشت. هدف از تدوین این کتاب این بود که گرانبهاترین خاطرات و تجربه‌های مردم منطقه به بوته فراموشی سپرده نشود.

فاصله سال‌های بین ۱۳۲۰ تا ۱۳۲۵ از دوره‌های بسیار مهم در تاریخ معاصر ایران می‌باشد. رویدادهای مهمی همچون حمله نیروهای متفقین و اشغال آذربایجان توسط شوروی، سقوط رضا شاه، روی کار آمدن محمد رضا پهلوی، آزادی نسبی احزاب و انتشار روزنامه‌ها، فعالیت‌های گسترده حزب توده، تشکیل فرقه دموکرات آذربایجان و بسیاری از رویدادهای دیگر از جمله مواردی است که در این کتاب سعی بر این است که به بررسی و تاثیر این تحولات در طی پنج سال در منطقه مراغه پرداخته شود.

در این کتاب سعی شده است که تحلیل رویدادها از جهت گیری‌ها و علایق شخصی به دور بوده و صرفاً بر مبنای واقعیت‌ها بررسی شود.

کتاب «مراغه در آتش»، تکه گمشده پازل تاریخ مراغه بین سال‌های ۱۳۲۰ تا ۱۳۲۵ است که نزدیک به ۸۰ درصد از محتوای آن را اسناد و مدارک دسته اول و منتشر نشده تشکیل می‌دهد.
علاقه‌مندان و دوستداران تاریخ آذربایجان به خصوص مراغه می‌توانند این کتاب را از کتابفروشی‌های معتبر شهرستان مراغه و کشور تهیه کنند.
شهرستان مراغه با حدود ۲۶۸ هزار نفر جمعیت در ۱۲۷ کیلومتری تبریز، مرکز آذربایجان شرقی واقع است.
۳۰۷۷/‌۹۸۸۰/‏۵۱۸

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آذربایجان شرقی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ سلام فرمانده 3 ابوذر روحی