موضع سازمان بازرسی درباره غیر قانونی بودن انتخابات شورایاری ها


موضع سازمان بازرسی درباره غیر قانونی بودن انتخابات شورایاری ها

رئیس ستاد هماهنگی شورایاری‌های شهر تهران از احراز صلاحیت 12 هزار نفر در پنجمین دوره انتخابات شورایاری‌های شهر تهران خبر داد و افزود: در این انتخابات تنها 98 نفر رد صلاحیت شدند.

موضع سازمان بازرسی درباره غیر قانونی بودن انتخابات شورایاری ها
به گزارش فانوس، سید آرش حسینی میلانی در نشست خبری پنجمین دوره انتخابات شورایاری‌های شهر تهران در تشریح روند برگزاری این انتخابات گفت: هفته تبلیغات شورایاری‌ها آغاز شده و ما همه توان خود در جهت افزایش مشارکت مردم تهران به کار خواهیم گرفت تا در 352 محله شهر تهران جمعه آینده با حضور پرشور مردم این انتخابات برگزار شود.

وی با اشاره به این که حدود 12 هزار نفر واجد شرایط به عنوان کاندیدا صلاحیتشان در این انتخابات احراز شده است اظهار کرد: تنها 98 نفر یعنی زیر صد نفر در این انتخابات صلاحیتشان احراز نشده است. در حقیقت شورا و شهرداری با رویکرد حداقل عدم احراز صلاحیت این انتخابات را برگزار خواهند کرد.

میلانی در خصوص ترکیب شغلی افراد ثبت نام کننده در این انتخابات گفت: 23 درصد اصناف، 4 درصد خانم‌های خانه دار، 10 درصد فعالان حوزه مسکن، 2 درصد دانشجو، 15 درصد کارمند دولت، 5 درصد وکلا، 5 درصد پزشکان و دو درصد کارمندان شهرداری تهران بوده‌اند.

وی در خصوص موضع سازمان بازرسی درباره غیر قانونی بودن این انتخابات گفت: مهمترین نکته آقای سراج ریاست سازمان بازرسی این موضوع است که مقرر شده بود در جلسه سران سه قوه این موضوع مورد بررسی قرار گیرد وتصمیم گیری نهایی انجام شود که ظاهرا این موافقت اخذ شده و فردا آقای هاشمی ریاست شورای شهر تهران این موضوع را اعلام خواهند کرد. اما آن چه که مهم است ظاهرا این موافقت از سوی سران سه قوه کسب شده است.

وی در خصوص محلاتی که به حدنصاب برای برگزاری این انتخابات نرسیده‌اند گفت: ما تنها در دو محله قصر فیروزه و زینبیه به حد نصاب نرسیده‌ایم که انتخابات در این دو محله برگزار نمی‌شود و در بازده زمانی دو ماه دیگر انتخابات این محلات برگزار خواهد شد.

وی در مورد تبلیغات این انتخابات نیز گفت: انضباط شهری در تبیلغات این انتخابات رعایت شده و تنها در معابری که سازمان زیباسازی تعیین کرده است باید تبلیغات انجام شود بی تردید مقررات حاکم بر کشور برای تبلیغات شورایاری‌ها هم در فضای مجازی و هم در معابر باید به صورت جدی مورد توجه باشد. همچنین در سراهای محلات نیز تاکید شده محل‌هایی برای تبیلغات در نظر گرفته شود. تاکید می‌شود تبلیغات هم نباید منجر به اتهام و افترا به طرف‌های مقابل شود. قطعا بهره گیری از امکانات شهرداری نیز به هیچ عنوان پذیرفته نیست و تخلف محسوب می‌شود.

به گفته میلانی، هیئت نظارت منطقه‌ای و هیئت اجرای منطقه هر دو در دو سطح مدارک کاندیداها را کنترل کردند و کنترل‌ها در سه لایه صورت گرفته به این ترتیب 12 هزار احراز صلاحیت شدند و تنها 98 نفر نیز رد صلاحیت شدند.

این عضو شورای اسلامی شهر تهران در بخش دیگری از صحبت‌های خود در خصوص خرید و فروش رای در این انتخابات و نحوه برخورد با آن گفت: این انتخابات الکترونیک برگزار می‌شود و احتمال خرید و فروش رای در آن بسیار پایین می‌آید در انتخابات محلی تلاش کردیم با الکترونیکی کردن رای گیری احتمال تخلفات را به حداقل برسانیم.

وی افزود: اگر در این انتخابات حضور احزاب در صدی زیادی شده باشد قطعا تحول بزرگی در ضریب نفود احزاب اتفاق افتاده اما اطلاعی که ما داریم حاکی از این آن است یکی از احزاب حداکثر 200 نفر از اعضای خود را متقاعد کرده که در این انتخابات ثبت نام کنند. قطعا در نتیجه برگزاری این انتخابات این موضوع مشخص خواهد شد.

وی در مورد هزینه برگزاری این انتخابات گفت: آن چه که شورا در سال 97 برای این موضوع مشخص کرده است 6 میلیارد تومان است که بر مبنای شفافیت شورا این رقم اعلام شده است. در بودجه سال 98 به صورت مستقیم رقمی برای برگزاری این انتخابات در نظر گرفته نشده اما اگر در جریان برگزاری این انتخابات مشخص شود که هزینه بیشتری شده است باید در مورد آن تصمیم گیری شود.

میلانی در پاسخ به سوالی در خصوص سرقت از ساختمان ستاد هماهنگی شورایاری‌های شورای اسلامی شهر تهران گفت: من از موضوع سرقت اسناد خبری ندارم ضمن آن که ما چنین موضوعی را نیز تایید نمی‌کنیم.

وی در خصوص شرکت کارمندان شهرداری در این انتخابات نیز گفت: کارمندان شهرداری در منطقه‌ای که مشغول به کار هستند نباید کاندیدا شوند اما می‌توانند در سایر مناطق در این انتخابات کاندیدا شوند. در حقیقت کارمندانی که تنها در شهرداری‌های مناطق حضور دارند نباید در همان منطقه کاندیدا شوند.

به گفته رئیس ستاد هماهنگی شورایاری‌های شهر تهران، حضور در انتخابات به عنوان کاندیدا برای کارمندانی که در سایر شرکت‌ها و سازمان‌های وابسته به شهرداری تهران حضور دارند در این انتخابات بلامانع است.

میلانی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با تاکید بر این که در این انتخابات صندوق سیار وجود ندارد اظهار کرد: قرار است در چند بیمارستان صندق اخذ رای مستقر شود اما باید این خبر را بدهم که دو صندوق یکی در کلیسایی در منطقه 3 که محله مسکونی ارامنه است و صندوقی دیگری در مدرسه‌ای در خیابان سی تیر که برای هموطنان زرتشتی است مستقر خواهد شد.

میلانی در خصوص هماهنگی میان ستاد هماهنگی شورایاری‌های شهر تهران و فرمانداری تهران برای برگزاری این انتخابات گفت: در سطح عملیاتی فرمانداری ناظرین خود را دارد و روسای شعب نیز با تایید فرمانداری مشخص شده‌اند. در حقیقت هماهنگی در سطح راهبردی با فرمانداری تهران ایجاد شده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اوکراین درباره وقوع جنگ جهانی سوم هشدار داد