رود چلوند آستارا


رود چلوند آستارا از کوه‌های غربی میاکومه، گونش، باباعلی و چهل چشمه سرچشمه گرفته و پس از طی مسافتی از روستای تاریخی چلوند به دریای خزر می‌ریزد و کارشناسان شیلات، رود چلوند را از بسترهای مناسب غرب گیلان برای تکثیر و پرورش آبزیان به خصوص‌های استخوانی می‌دانند و همه ساله برای غنای ذخایر آبزیان ساحل […] نوشته رود چلوند آستارا اولین بار در جامع ترین...

رود چلوند آستارا از کوه‌های غربی میاکومه، گونش، باباعلی و چهل چشمه سرچشمه گرفته و پس از طی مسافتی از روستای تاریخی چلوند به دریای خزر می‌ریزد و کارشناسان شیلات، رود چلوند را از بسترهای مناسب غرب گیلان برای تکثیر و پرورش آبزیان به خصوص‌های استخوانی می‌دانند و همه ساله برای غنای ذخایر آبزیان ساحل خزر در محدوده آستارا، میلیون‌ها قطعه بچه ماهی توسط شیلات در رود چلوند رها می‌شود.
همه ساله از طرف شرکت شیلات ایران، جهت تکثیرماهی از نژاد گوتوم در فصل بهار اقداماتی صورت می‌گیرد. در قدیم این رود را دو شعبه بوده، به علت خاکبرداری از بستر رودخانه و عمیق شدن یکی از شعبات شعبه شمالی خشک و تبدیل به رودخانه متروکه گشته و اکنون جهت آبرسانی به مزارع قابل استفاده است. رودخانه چلوند یکی از مهمترین رودهای گیلان در فصل تخم‌گذاری ماهیان استخوانی هست. در فصل بارندگی به دلیل پرآب بودن این رودخانه، خطر طغیان نیز هر ازگاهی ساکنان اطراف رود را تهدید می‌کند.
گیلان با سه مرکز تکثیر ماهی شهید انصاری رشت، شهید بهشتی سنگر و سیاهکل از استان‌های مهم تکثیر آبزیان است و بچه ماهی‌ها در مرکز تکثیر و بازسازی ذخایر آبزیان شهید انصاری رشت از ماهی‌های مولد، تخم کشی می‌شوند و باید به منظور زنده ماندن و رشد، رودخانه از آب کافی و مصب مناسب برخوردار و فاقد آلودگی باشد.

رود چلوند آستارا
رود چلوند آستارا

منابع:
ویکیپدیا
خبرگزاری جمهوری اسلامی

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گردشگری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی