100 پروژه شهر هوشمند تا 1400 اجرایی می‌شود


100 پروژه شهر هوشمند تا 1400 اجرایی می‌شود

تهران- ایرنا- مدیر عامل سازمان فاوای شهرداری تهران گفت: برنامه‌ریزی شده تا سال 1400، یک‌صد پروژه پایلوت شهر هوشمند انجام گیرد و شهر به آزمون پروژه‌های هوشمند تبدیل شود که در این زمینه، استقبال خوبی از طرف بخش خصوصی انجام شده و ما نیز همچنان از پیشنهادات استقبال خواهیم کرد.

محمد فرجود روز شنبه در حاشیه الکامپ ۲۰۱۹ در نشستی خبری با اشاره به پروژه‌های فاوا شهرداری و تهران هوشمند اظهار کرد: در شهرداری تهران از اوایل سال ۹۷ برنامه‌ای با نام تهران هوشمند با هدف آغاز یکپارچگی و حرکت رو به جلو و همچنین نوآوری در مشارکت ایجاد شد.

وی ادامه داد: در این راستا دبیرخانه‌ای تاسیس شد که وظیفه هماهنگی را داشته و تاکنون پروژه‌های زیادی انجام شده است.

فرجود با اشاره به پروژه‌های شاخص سازمان فاوای شهرداری تهران عنوان کرد: سرویس‌ها و خدماتی درون شهرداری با هدف افزایش بهره‌وری در حوزه شهری انجام می‌شود که یکی از عمده‌ترین آنها بهبود زیرساخت‌های اطلاعاتی، اطلاعات مکانی و زیرساخت‌های یکپارچگی داده‌های شهری است که ارزش افزوده در بستر شهرداری ایجاد می‌کند.

مدیر عامل فاوای شهرداری تهران یادآور شد: در شهرداری حوزه‌های متنوعی اعم از ۹ معاونت و بیش از ۵۰ سازمان و شرکت فعالیت می‌کنند که هر کدام تعداد زیادی سامانه و سرویس ارائه خدمات دارند بنابراین پروژه هایی بر اساس آنها اجرایی شده که در مهم‌ترین آنها واسطه‌ها حذف و سیستم‌های یکپارچه الکترونیکی ایجاد شد.

وی افزود: از نمونه‌های آن سامانه یکپارچه ناوگان شهرداری تا خودروهای شهری را کنترل کنیم و همچنین این سامانه‌ها کمک می‌کند که هزینه‌ها بر اساس داده‌ها، تدوین و پرداخت شود.

فرجود ادامه داد: مدیریت کارگران در خدمات شهری روز به روز شناسایی و به پیمانکاران هزینه داده می‌شود و همچنین چگونگی تردد خودروهای شهرداری نیز مورد بررسی قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به سامانه خدمات شهری و شهرسازی اظهار کرد: بخش زیادی از کارها در دفاتر خدمات اکترونیک انجام می‌شد و مردم ناچار به مراجعه به دفاتر بودند که تمامی فرآیندها حذف، شفاف و بازسازی و نوسازی شده است و مردم می‌توانند فرایند پرونده خود را بررسی کنند، همچنین در آینده نزدیک تشکیل پرونده نیز به صورت الترونیکی انجام خواهد شد.

مدیرعامل فاوای شهرداری تهران تصریح کرد: یکپارچگی سامانه‌های ۱۳۷ که در آن تمام ارتباطات با شهروند یکپارچه می‌شود از دیگر اقدامات یکپارچگی سامانه معاملاتی و قراردادهاست که در دسترس پیمانکاران و شرکت‌ها قرار می‌گیرد.

وی عنوان کرد: سعی شده تمامی اقدامات، اثری مثبت بر شهروندان داشته باشد و از همین رو پرونده‌های شهرسازی و ثبت ملک از سال ۹۷ را می‌توان به صورت الکترونیکی انجام داد.

فرجود با اشاره به دیگر فعالیت‌های فاوای شهرداری تهران گفت: شهرداری در زیست‌بوم نوآوری بسیار فعال بوده و سه رویداد تهران نوآور تاکنون برگزار شده است تا نیازها در عرصه نوآوری عرضه شود، در راستای ایجاد مراکز فناوری هوشمند شهری، اولین مرکز به کمک پارک علم و فناوری دانشگاه صنعتی شریف در منطقه ۹ احداث شده و در نظر داریم احداث این مراکز در نزدیکی دانشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری صورت گیرد.

وی از تصمیم فاوای شهرداری تهران برای افتتاح سه مرکز فناوری هوشمند با کمک پارک‌های علم و فناوری دانشگاه‌ها با رویکرد حل چالش‌های تهران تا پایان امسال خبر داد.

فرجود تصریح کرد: «تهران هوشمند» پروژه‌ای از بالا به پایین و بر اساس مسائل شهر است که ۵۰ پروژه برای آن طراحی شده و تمامی آنها در فاز اجرایی است.

مدیر عامل فاوای شهرداری تهران با اشاره به مهم‌ترین اقدامات در حوزه فناوری اطلاعات گفت: برگزاری چالش‌های نوآوری ۴۴ ای تی آی (ETI) شهری و ماراتن برنامه‌نویسی در سایت شهرداری ایجاد شده است و سومین رویداد در آذرماه ۹۸ برگزار می‌شود.

فرجود تصریح کرد: انتخابات الکترونیک، اولین بار بدون کاغذ در چهارم مرداد امسال ویژه شورایاری‌ها برگزار می‌شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه علمی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


کیمیا علیزاده، عضو تیم ملی بلغارستان شد