جلوی هشت هزار تصمیم به خودکشی در کشور گرفته شد


جلوی هشت هزار تصمیم به خودکشی در کشور گرفته شد

قزوین - ایرنا - رئیس اورژانس اجتماعی کشور گفت: کارشناسان زبده و متخصص مراکز اورژانس اجتماعی سال گذشته از هشت هزار تصمیم به خودکشی در کشور جلوگیری کردند.

رضا جعفری روز شنبه در مراسم افتتاح هشتمین مرکز اورژانس اجتماعی استان قزوین در شهرستان آوج، افزود: ایران در رنکینگ خودکشی منجر به فوت در رتبه ۱۲۵ قرار دارد که نتیجه تلاش نیروهای متخصصی چون کارشناسان اورژانس اجتماعی و مراکز مشاوره است.

وی اضافه کرد: آسیب اجتماعی وقتی اتفاق می‌افتد که یک نظام اجتماعی نتواند واکنش‌های مناسب و مقتضی را به تغییرات محیط ارائه دهد.

جعفری با بیان اینکه آسیب اجتماعی تمام مرزهای زمینی، جنسیتی، نژادی، قومیتی و طبقاتی را در هم شکسته است، ادامه داد: متأسفانه مداخلات مسئولان در پیشگیری و مقابله با آسیب‌ها به هنگام نبوده و دچار غفلت و قصور شده است.

وی با بیان اینکه برای کنترل و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی به رویکرد هم افزا و مشارکت تمامی دستگاه‌های اجرایی نیاز است، گفت: مهمترین علت بروز آسیب‌های اجتماعی در کوچک شدن ساختار خانواده است که خود موجب شکل گیری سایر آسیب‌های اجتماعی می‌شود.

جعفری اظهار داشت: کاهش جمعیت و کم شدن تعداد اعضای خانواده‌ها خود یک آسیب بزرگ است و همین، جمعیت سالمندی و حمایت از آنها را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

وی ادامه داد: همچنین کاهش نرخ ازدواج، افزایش نرخ طلاق و رشد تعداد موارد تجرد قطعی در کشور همگی ساختار خانواده را که خود یک منبع حمایتی است آسیب پذیر کرده است.

جعفری افزود: به منظور احساس ضرورت برای حل اینگونه مسائل، مراکز اورژانس اجتماعی در شهرهای بالای ۵۰ هزار نفر تشکیل شدند به طوری که ۳۵۱ مرکز اورژانس اجتماعی با چهار هزار و ۵۰۰ نیروی متخصص در کشور تأسیس شده است.

وی از برنامه ریزی برای امضای تفاهم نامه با اورژانس ۱۱۵ کشور خبر داد و افزود: در راستای این تفاهم نامه سامانه تلفنی سه رقمی اورژانس اجتماعی به سامانه ۱۱۵ اورژانس وزارت بهداشت متصل می‌شود تا به محض گزارش موضوعی در حوزه آسیب‌های اجتماعی، اورژانس اجتماعی هم در سریعترین زمان ورود پیدا کند.

جعفری خاطرنشان کرد: ورود اورژانس به آسیب‌ها به معنای افزایش و بازتولید آسیب‌های اجتماعی نیست بلکه این مراکز فقط آسیب‌های پنهان جامعه را شناسایی می‌کنند.

وی با اشاره به ارائه یک میلیون و ۸۰ خدمت در مراکز اورژانس اجتماعی به آسیب دیدگان در سال گذشته، گفت: اورژانس اجتماعی گلوگاه شناسایی آسیب‌های اجتماعی است و پس از آن نوبت به مداخلات دیگر در سازمان بهزیستی می‌رسد که مراکز پذیرش و نگهداری از انواع گروه‌های آسیب دیده از جمله این مداخلات هستند.

رئیس اورژانس اجتماعی کشور افزود: آسیب‌های اجتماعی در جای دیگر تولید می‌شوند و ما فقط ضربه گیر آن هستیم بنابراین سپر دفاعی باید تقویت شود و عوامل خطر بروز آسیب‌ها هم کاهش یابند.

۷۳۸۸* ۶۱۰۱

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قزوین

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پست عجیب یکتا ناصر پس از جشن تولد شوهرش منوچهر هادی + ع کس