بیش از 10 میلیون متر مکعب آب در سازه‌های آبی مهرستان استحصال شد


بیش از 10 میلیون متر مکعب آب در سازه‌های آبی مهرستان استحصال شد

زاهدان- ایرنا- رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری مهرستان در جنوب شرق سیستان و بلوچستان گفت: بیش از 10 میلیون متر مکعب آب در اثر بارندگی های رگباری چند روز اخیر در سازه‌های آبخیزداری این شهرستان استحصال شده است.

عبدالواحد جمشیدزاده روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: بارش های تابستانه ناشی از جریانات مونسون دریای مدیترانه و اقیانوس هند به سمت ایران سبب بارش‌های رگباری مناسب و فراگیری در سیستان و بلوچستان بویژه حوزه شهرستان مهرستان شده است.

وی ادامه داد: در اثر بارندگی های رگباری چند روز اخیر درصد قابل توجهی از سازه های خاکی، سنگی و ملاتی مهرستان بین ۲۰ تا ۱۰۰ میلی متر آبگیری و بیش از ۱۰ میلیون متر مکعب رواناب در پشت سازه های این شهرستان استحصال و ذخیره سازی شده است.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری مهرستان بیان کرد: با توجه به خشکسالی های مستمر در سیستان و بلوچستان و شهرستان‌های تابعه بارش های صورت گرفته ضمن برطرف کردن نیاز آبی گیاهان و جانوران سبب خنک شدن هوا، خوشحالی کشاورزان، دامداران و عشایر منطقه شده است.

وی به نقش مهم و حیاتی سازه های منابع طبیعی در مهرستان اشاره کرد و افزود: سازه های احداثی منابع طبیعی در کاهش فرسایش و کنترل رسوب، تاخیر در ایجاد سیل های مخرب، جلوگیری از ورود رسوب به سازه های بزرگ، حفاظت آب و خاک، احیاء چاه، چشمه و قنوات، تقویت و احیاء پوشش گیاه داشته است.

جمشید زاده تصریح کرد: آب ذخیره شده در این سازه ها نقش موثری در عبور از تابستان گرم و داغ منطقه، تامین کمبود آب بخش آشامیدنی و کشاورزی دارد.

به گزارش ایرنا مهرستان با ۷۰ هزار و ۵۷۹ نفر جمعیت از جمله شهرستان‌های تابعه استان سیستان و بلوچستان است که در دی ماه ۱۳۸۷ به عنوان شهرستانی جدیدالتأسیس به تقسیمات کشوری افزوده شد. این شهرستان مرزی در ۴۲۰ کیلومتری جنوب شرق زاهدان و ۹۸ کیلومتری سراوان و در همسایگی کشور پاکستان قرار دارد و از طریق شهرستان سرباز به بندر چابهار متصل می شود.

۹۹۱۴**۳۲۱۳

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیستان و بلوچستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اولین واکنش منوچهر هادی به ویدئوی جنجالی یکتا ناصر