فرهنگ واژگان مردم سَطوه، کتابی برای گویش‌شناسی


فرهنگ واژگان مردم سَطوه، کتابی برای گویش‌شناسی

سمنان-ایرنا- «فرهنگ واژگان و اصطلاحات گویشی مردم سَطوه (سرکویر) دامغان» به قلم سیدحسن و سیدحسین طباطبایی از اهالی این منطقه دامغان، کتابی است که از سوی انتشارات دانشگاه سمنان به چاپ رسیده است.

نویسندگان کتاب «فرهنگ واژگان و اصطلاحات گویشی مردم سَطوه (سرکویر) دامغان»، ۲ تن از گویشوران منطقه سرکویر هستند که در گردآوری لغات و اصطلاحات منطقه سرکویر دامغان ضوابط علمی را نیز رعایت کرده اند.
سیدحسین طباطبایی، نویسنده اصلی این کتاب و سید حسن طباطبایی به عنوان کمک مولف و راهنما بر پژوهش های گردآوری شده در این کتاب طی سال های متوالی در خصوص این کتاب تلاش کرده اند.
یکی از نکات قابل توجه در کتاب «فرهنگ واژگان و اصطلاحات گویشی مردم سَطوه (سرکویر) دامغان» این است که مولفان آن به عنوان گویشور منطقه‌، درباره گویش منطقه سرکویر تحقیق کامل داشته و از تخصص گویشی لازم نیز برخوردار بودند.
در این کتاب لغات، اصطلاحات، مثل‌ها و تعابیر گویش مردم سطوه گردآوری و حدود ۵۰۰ یادداشت پژوهشی، تحلیل زبانی و ادبی شده است.


اطلاعات کتاب
این کتاب در ۲۰۰ صفحه توسط انتشارات دانشگاه سمنان برای نخستین بار در سال ۱۳۹۵ در تعداد محدودی به چاپ رسیده است.

علاقه‌مندان به تهیه این کتاب، می توانند با صرف مبلغ ۱۸۰ هزار ریال، این کتاب را از انتشارات دانشگاه سمنان تهیه کنند و در اختیار داشته باشند.

بخشی از کتاب
سطوه یکی از روستاهای منطقه سرکویر استان سمنان است که در بخش امیرآباد دامغان قرار دارد، روستای سَطوه از روستاهای کویری جنوب استان سمنان است که به همراه چند روستای همجوار، به منطقه «سرکویر» شهرت دارد.
واژگان گویشی این روستا و دیگر مناطق همجوار، علاوه بر قدمت و پیوند استوار با زبان‌های دوره میانی زبان پارسی، آمیختگی شگفتی با زبان عربی دارد؛ از این رو کتاب حاضر علاوه بر گردآوری کلمات گویشی، ریشه های معنایی و مثال فراوان در متون کهن را نیز گردآورده است.
این روستای کویری به دلیل دوری از شهرهای دامغان، شاهرود، سمنان و اصفهان و از طرف دیگر پیوند و ارتباط ناگسستنی با همه این شهرها، از لحاظ فرهنگی و گونه زبانی وضعیت خاصی پیدا کرده است. از یک سو دوری از محیط شهر باعث شده گونه زبانی و فرهنگ آن تا حد زیادی از تاثیرات مفید و نامفید شهر دور نگه داشته شود.
روستای سطوه در ۱۵۰ کیلومتری جنوب شهرستان دامغان قرار دارد و بر اساس سرشماری نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۰ شمسی، این روستا جمعیت یکهزار و ۹ نفری را در خود جای داده که با توجه به تغییرات جمعیتی نسل جوان شاید بتوان گفت در حال حاضر جمعیت ساکن روستا اندکی کاهش یافته است. مطابق آمار همین سرشماری این روستا دارای ۲۱۹ خانوار و ۴۶۰ مرد و ۵۴۹ زن است.

۹۸۵۶/‏۶۱۰۳

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سمنان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فوری / بمباران 2 مرکز نظامی اسرائیلی توسط حزب‌الله لبنان