درمان عفونت گوش میانی و شناخت علائم و دلایل بروز عفونت در گوش


درمان عفونت گوش میانی و شناخت علائم و دلایل بروز عفونت در گوش

یکی از علت های گوش درد ممکن است از عفونت هایی که در قسمت میانی گوش بروز می کند باشد، که در بین کودکان و حتی بزرگسالان مشکل رایجی است که آشنایی با روش های درمان عفونت گوش میانی کمک زیاد به شما خواهد کرد.   درمان عفونت گوش میانی نام دیگر عفونت گوش میانی اوتیت میانی است، این بیماری اگر درمان نشود می تواند عواقب جدی داشته باشد، معمولا کودکانی که بیش...

یکی از علت های گوش درد ممکن است از عفونت هایی که در قسمت میانی گوش بروز می کند باشد، که در بین کودکان و حتی بزرگسالان مشکل رایجی است که آشنایی با روش های درمان عفونت گوش میانی کمک زیاد به شما خواهد کرد.

درمان عفونت گوش میانی و شناخت علائم و دلایل بروز عفونت در گوش

درمان عفونت گوش میانی

نام دیگر عفونت گوش میانی اوتیت میانی است، این بیماری اگر درمان نشود می تواند عواقب جدی داشته باشد، معمولا کودکانی که بیش از ۶ مرتبه در سن زیر ۶ سالگی دچار این بیماری شوند جزء دسته کودکان اوتیت مدیا ذاتی قرار می گیرند.

زمانی که فرد دچار عفونت گوش می شود قسمت میانی گوش ملتهب می شود که این التهاب با درد فراوانی همراه است، این عفونت ممکن است در هر ۲ گوش و یا ۱ گوش اتفاق بی افتند، که از مهم ترین اثرات و عوارضی که به وجود می آورد کاهش شنوایی است. ابتلا به این بیماری معمولا در فصل سرد سال اتفاق می افتد.

درمان عفونت گوش میانی و شناخت علائم و دلایل بروز عفونت در گوش

در ابتدا باید پرسید که آیا عفونت گوش میانی خطرناک است؟

در جواب این سوال باید گفت که بله، زیرا منجر به از بین رفتن و کاهش شنوایی می شود، اگر این اتفاق در کودکی صورت گیرد قطعا با مشکلات دیگری هم همراه است و در دوران مدرسه و یادگیری دچار مشکلات زیادی خواهد شد. پس در صورت مشاهده این عفونت در خود و یا کودکان باید هر چه سریع تر اقدامات لازم را جهت درمان صورت بگیرد.

مشکل دیگری که این بیماری می تواند به وجود بیاورد این است که ممکن است عفونت گوش به اطراف منتشر و گسترش پیدا کند و مشکلات بزرگتری را به وجود بیاورد مانند مشکلات مغزی، آبسه مغزی، التهاب پرده مغر، عفونت پشت استخوان گوش و .. پس اقدامات هرچه سریع تر جهت درمان عفونت گوش میانی می تواند از بروز مشکلات بزرگ تر جلوگیری کند.

درمان عفونت گوش میانی و شناخت علائم و دلایل بروز عفونت در گوش

دلایل ابتلا به عفونت گوش میانی

این مشکل اغلب به دلیل بیماری هایی مانند سرما خوردگی، عفونت های تنفسی، گلودرد، آلرژی که مانع از ترشح مایع گوش میانی و انسداد قسمت شیپور گوش می شود به وجود می آید، زمانی که این مایعات در پشت گوش جمع می شوند باعث درد و تورم گوش شده و باعث کاهش شنوایی می شود، اگر فرد بزرگسالی به عفونت گوش میانی دچار شود می تواند جدی تر و خطر ناک تر باشد نسبت به کودکانی که به این بیماری دچار شده اند پس باید مراقبت های خاصی را برای بهبود انجام دهند.

زمانی که مایعات پشت گوش به پرده گوش فشار زیادی وارد می کند باعث می شود پرده ضماخ پاره شود و چرک ها از گوش خارج شود اما همیشه قسمت از چرک در داخل باقی می ماند که در صورت باقی ماندن باعث حاد تر شدن عفونت گوش می شود.

علائم عفونت گوش میانی

در نوزادان و شیر خوارگان ⇐ چنگ زدن به گوش/ گریه های فراوان و بی قراری/ خروج ترشح چرکی از گوش/ تب/ استفراغ/ مشکل در شنوایی.

درمان عفونت گوش میانی و شناخت علائم و دلایل بروز عفونت در گوش

در بزرگسالان و کودکان ⇐ مشکل در شنوایی/ حالت تهوع و استفراغ/ احساس فشار در گوش/ تب/ خروج چرک از گوش.

درمان عفونت گوش میانی در بزرگسالان

زمانی که شما به دکتر مراجعه می کنید ابتدا برای شروع درمان عفونت گوش میانی با استفاده از ابزار مخصوص به نام اتوسکوپ داخل گوش شما را کاملا معاینه و مشاهده می کند تا با توجه به وضعیتی که دارد درمان را شروع کند. برای معاینه گوش پزشک با دمیدن هوا به داخل گوش ابتدا میزان تحریک پذیر بودن پرده را می سنجد که اگر این هوا باعث حرکت پرده گوش نشد نشان گر آن است که گوش دچار عفونت شده است البته راه های دیگری هم برای معاینه گوش وجود دارد مانند تست هاس شنوایی سنجی و تست های دیگر که کار تمام آن ها ارزیابی عملکرد گوش است. درمان عفونت گوش میانی با روش های زیر میسر خواهد بود.

درمان عفونت گوش میانی و شناخت علائم و دلایل بروز عفونت در گوش

مسکن: اگر شما دچار عفونت گوش میانی شده باشید قطعا با درد همراه خواهد بود به همین دلیل پزشک با تجویز مسکن مانند استامینوفن و یا ایپوپروفن برای شما در نظر می گیرد. استفاده از مسکن در بین کودکان ممنوع است به چای آن می تواند برای کاهش درد گوش کودکان از پد های آب گرم استفاده کنید.

آنتی بیوتیک: برای درمان عفونت گوش میانی توسط این دارو باید با تشخیص پزشک برای بیمار تجویز می شود، همانطور که می دانید اگر درمان از طریق آنتی بیوتیک ها را ادامه ندهید موجب عود و بازگشت بیماری می شود پس نسبت به استفاده از مصرف آنتی بیوتیک ها در زمان خود توجه فراوان داشته باشید.

درمان عفونت گوش میانی و شناخت علائم و دلایل بروز عفونت در گوش

استفاده از روش Myringotomy : زمانی از این روش جهت درمان عفونت گوش میانی استفاده می شود که عفونت گوش باعث عوارض جدی مانند درد شدید گوش و برآمده شدن پرده گوش می شود، که احتمال دارد پرده گوش پاره شود، استفاده از این روش بدین صورت انجام می شود پزشک با سوراخ کردن قسمت کوچکی از پرده گوش مایعاتی که در پشت پرده جمع شده اند را تخلیه می کند تا فشار کمتری به پرده گوش وارد شود و از پارگی ناگهانی پرده گوش جلوگیری شود. بعد از گذشت چند روز قسمت بریده شده خوب خواهد شد.

درمان عفونت گوش میانی و شناخت علائم و دلایل بروز عفونت در گوش

درمان های طبیعی

این روش ها می تواند به شما جهت درمان گوش درد کمک کند.

کمپرس آب گرم در خصوص نوزادان سرپا شیر دادن بسیار مهم است. از شیر دادن در حالت دراز کش به نوزاد خودداری کنید. استفاده از آب نمک جهت غرغره کردن در بزرگسالان. برای تخلیه زودتر مایعات گوش میانی سر خود را بالا نگه دارید. از سیگار کشیدن خودداری کنید و در معرض استشمام دود آن هم قرار نگیرید.

منبع : آرگا

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ژست خنده دار جنیفر لوپز در کنار فرزندانش