ارزانی به بازار مسکن رسید / سوداگران از بازار ارز رفتند


ارزانی به بازار مسکن رسید / سوداگران از بازار ارز رفتند

امروز (‌شنبه 29 تیرماه 1398) روزنامه‌ ایران نوشته است که آتش بس در جنگ اقتصادی علیه ایران، برداشتن گام‌های متوازن، تأمین منافع مشروع ایران، ورود پول نفت به اینستکس در گفتگوی رؤسای جمهوری ایران و فرانسه درباره حفظ برجام بررسی شد. همچنین روزنامه جمهوری اسلامی نوشته است که بلومبرگ اعلام کرد: ارزش ریال ایران با وجود تحریم‌های آمریکا 30 درصد بالا رفته...

به گزارش تجارت‌نیوز، امروز (‌شنبه ۲۹ تیرماه ۱۳۹۸) روزنامه‌ ایران نوشته است که آتش بس در جنگ اقتصادی علیه ایران، برداشتن گام‌های متوازن، تأمین منافع مشروع ایران، ورود پول نفت به اینستکس در گفتگوی رؤسای جمهوری ایران و فرانسه درباره حفظ برجام بررسی شد. همچنین روزنامه جمهوری اسلامی نوشته است که بلومبرگ اعلام کرد: ارزش ریال ایران با وجود تحریم‌های آمریکا ۳۰ درصد بالا رفته است و روزنامه جوان هم طی گزارشی از خروج سوداگران از بازار ارز خبر داده است.

مسیرهای پیشنهادی ایران به اروپا

روزنامه ایران با تیتر «مسیرهای پیشنهادی ایران به اروپا» نوشته است که آتش بس در جنگ اقتصادی علیه ایران، برداشتن گام‌های متوازن، تأمین منافع مشروع ایران، ورود پول نفت به اینستکس در گفتگوی رؤسای جمهوری ایران و فرانسه درباره حفظ برجام بررسی شد.

این روزنامه نوشته است: برای دومین بار در یک ماه گذشته، رؤسای جمهوری ایران و فرانسه به صورت تلفنی با یکدیگر گفتگو و درباره آخرین تحولات در راستای حفظ برجام و موضوعات منطقه‌ای و بین‌المللی با هم تبادل نظر کردند.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، حجت‌الاسلام حسن روحانی در گفتگوی تلفنی با «امانوئل مکرون»، اهتمام و تلاش فرانسه برای حفظ برجام را حائز اهمیت دانست و گفت: ایران مصمم به بازگذاشتن همه مسیرها برای حفظ برجام است.

او با اشاره به سفر نماینده ویژه رئیس جمهوری فرانسه به کشورمان، اظهار کرد: طرفین ایرانی و اروپایی برجام باید تلاش کنند تا گام‌های متوازنی در راستای حفظ این توافق برداشته شود.

روحانی، تشدید تحریم‌ها علیه ایران از سوی امریکا را در بقای برجام مشکل‌آفرین دانست و افزود: افرادی در امریکا هستند که نمی‌خواهند تلاش‌ها برای حفظ برجام موفق باشد که نمونه آن تصمیم اخیر کنگره امریکا در دزدی بیش از یک و نیم میلیارد دلار پول ملت ایران است.

او با بیان اینکه علی رغم کارشکنی‌ها، معتقدیم طرفین باید از فرصت باقیمانده بخوبی استفاده کرده و کارشناسان دوطرف با خلاقیت خود راهکارهای مناسبی را برای حفظ و ادامه برجام پیدا کنند، گفت: اروپا باید تلاش‌های خود را در راستای تأمین منافع مشروع ایران و ایجاد آتش‌بس در این جنگ اقتصادی امریکا تسریع کنند.

روحانی تبادل از طریق اینستکس همزمان با ورود پول فروش نفت از این طریق را در راستای استمرار تلاش‌ها برای حفظ برجام مهم دانست و اظهار کرد: گذشت زمان و از دست رفتن فرصت‌ها ایران را مجبور به اجرای گام سوم خود خواهد کرد.

رئیس جمهوری، لغو تحریم‌های امریکا را راهکاری دیگر برای استمرار تلاش‌ها برای حفظ و ادامه برجام و بازگشت شرایط به گذشته دانست و گفت: به هیچ عنوان راهکارهای چند ماهه برای توقف فعالیت‌های ایران قابل قبول نیست.

خروج سوداگران از بازار طلا و ارز

روزنامه جوان با تیتر «خروج سوداگران از بازار طلا و ارز» نوشته است که محمد کشتی آرای در گفتگو با «ایسنا»، در رابطه با وضعیت بازار طلا و سکه طی یک هفته گذشته با اشاره به شرایط خاص ارزش‌گذاری طلا در بازار گفت: در هفته گذشته قیمت طلا و انواع سکه تا روز چهارشنبه روند نزولی به خود گرفته و عاملی شد تا قیمت سکه و طلای خام به کمترین ارزش خود در چند وقت اخیر برسد.

این کارشناس بازار طلا و سکه با بیان اینکه افت ارزش دلار عامل اصلی کاهش قیمت طلا و سکه در بازار بوده‌است، یادآور شد: با ثبت قیمت‌های جدید در بازار حجم تقاضای قابل‌توجهی به بازار سرازیر شد و این موضوع افزایش ۲۰۰ هزار تومانی قیمت سکه و رشد ۵۰ هزار تومانی حباب سکه را در پی داشت و این در حالی بود که طی هفته گذشته میزان حباب سکه تا ارزش ۱۰۰ هزار تومان کاهش یافته بود.

وی تأکید کرد: در هفته گذشته اونس جهانی طلا نوسان ۱۰ دلاری را تجربه کرد و بررسی‌ها حکایت از آن دارد که طی یک هفته طلا در بازار جهانی با رشد ۵ دلاری مواجه شد و در نهایت ارزش این مؤلفه تأثیرگذار بر قیمت طلا و سکه به ارزش ۱۴۲۱ دلار معامله شده‌است.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا افزایش تقاضا در روز چهارشنبه مربوط به تقاضای واقعی بازار بوده‌است، گفت: بررسی‌ها نشان از آن دارد که تقاضای ایجاد شده در روز چهارشنبه کاملاً سوداگرانه بوده‌است و این موضوع از میزان تقاضا برای سکه که بر پایه خرید سکه به میزان ۲۰ تا ۷۰ عدد بوده کاملاً مشخص است.

زمانی که از یک دلال خواستیم تا پیش‌بینی واقعی خود را از نوسان نرخ دلار و زمان مناسب برای خرید اعلام کند، گفت: «به نظرم چند وقت دیگر هم صبر کنید، بعد دلار بخرید. هنوز قیمت‌ها بالاست، شاید در روز‌های بعد بتوانید با نرخ ۱۰ هزار تومان یا حتی ۹ هزار و ۵۰۰ تومان نیز خرید کنید.»

دلال دیگری گفت: «کاهش قیمت دلار، کوتاه مدت هست، در هفته‌های بعد دوباره قیمت‌ها بالا می‌رود.»، اما یک فروشنده دلار پاسخ داد: «نمی توان رقم دقیقی را اعلام کرد، شایعه شده که احتمالاً قیمت‌ها تا ۸ یا ۹ هزار تومان نیز افت کند.»

رشد ۳۰ درصدی ارزش ریال ایران با وجود تحریم‌های آمریکا

روزنامه جمهوری اسلامی با تیتر «رشد ۳۰ درصدی ارزش ریال ایران با وجود تحریم‌های آمریکا» نوشته است که بلومبرگ اعلام کرد: ارزش ریال ایران با وجود تحریم‌های آمریکا ۳۰ درصد بالا رفته است.

این روزنامه نوشته است: بلومبرگ طی گزارشی نوشت: اگر یک ارز وجود داشته باشد که انتظار تقویتش را نداشته باشیم آن ارز، ریال ایران است ولی واقعیت این است که ارزش ریال در بازارهای موازی جهان بالا می‌رود و این در هفته گذشته ۸ درصد و طی دو ماه اخیر ۳۰ درصد در برابر دلار گران‌تر شده است. دولت دونالد ترامپ تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران را سخت‌تر کرده و جلوی صادرات نفت این کشور را گرفته است.

نفت نیروی حیاتی اقتصاد ایران است. ترامپ که مدام از موفقیت این تحریم‌ها صحبت می‌کند، ماه گذشته پس از سرنگونی یکی از پهپاد‌هایش در نزدیکی خلیج فارس توسط ایران تحریم‌ها را سخت‌تر کرد. وی در ژانویه به کابینه‌اش گفت: « به لطف ما ارز ایران اکنون تحت محاصره قرار دارد ولی ارزش ریال علی‌رغم تحریم‌های آمریکا بالا رفته است».

به گفته استیو هانک، یک استاد اقتصاد دانشگاه جان هاپکینز دربالتیمور، بهبود پذیری ریال نشان می‌دهد ریال ایران با اجرای محدودیت‌های واردات و حفظ ارز خارجی سرپا ایستاده است.
تغییراتی هم در سیستم ارزی ایران به وجود آمده است.

بانک مرکزی ایران یک نرخ رسمی ۴۲۰۰۰ ریالی برای هر دلار را حفظ می‌کند ولی اخیرا تلاش کرده صادرکنندگان بیشتری از سامانه تجارت نیما استفاده کنند. این سامانه سال گذشته ایجاد شد و اجازه داده شد نرخ ارز در نیما در ماه‌های اخیر افزایش یابد تا شرکت‌های بیشتری تشویق شوند ارز خارجی خود را بفروشند.

این کار فشار بر ریال را در بازار موازی ارز پایین آورد. این بازار مورد استفاده کسب و کارهای کوچک و اشخاص است. در این بازار درحال حاضر نرخ ارز ۱۲۰۰۰۰ ریال در هر دلار است و به نرخ نیما که حدود ۱۱۵۰۰۰ ریال است نزدیک شده است.

شاهد اول اصلاح قیمت مسکن

روزنامه دنیای اقتصاد با تیتر «شاهد اول اصلاح قیمت مسکن» ۶ عامل کاهنده «قیمت پیشنهادی» آپارتمان‌ها در منطقه یک را شناسایی کرد و نوشته است که منطقه صدرنشین در تورم ملکی به تشدید رکود واکنش نشان داد.

این روزنامه نوشته است: علائم قوی از شروع اصلاح قیمتی در بازار مسکن شهر تهران رویت شد.
تحقیقات میدانی از بازار ملک نشان می‌دهد «قیمت پیشنهادی» فروش آپارتمان در منطقه یک تهران طی روزهای اخیر کاهش پیدا کرده است.

این عقبگرد قیمتی در فایل‌های فروش مسکن، فعلا در محله‌های لوکس که طی دست‌کم یک‌سال گذشته، صدرنشین تورم ملکی بودند، رخ داده است.
فروشنده‌های آپارتمان در این محله‌ها قیمت پیشنهادی خود را ۱۰ تا ۱۵ درصد کاهش داده‌اند.

تحت‌تاثیر رکود سنگین در معاملات خرید، هنوز امکان ردیابی انعکاس کاهش قیمت پیشنهادی در قیمت‌های قطعی فراهم نشده است. با این حال فعالان بازار مسکن از کاهش قیمت در معاملات نیز خبر می‌دهند.

بررسی‌ها درباره منشأ کاهش قیمت‌های پیشنهادی فروش مسکن، ۶ علت را مشخص می‌کند.

مهم‌ترین عامل، به ثبت بیشترین رشد قیمت در کارنامه فروش واحدهای مسکونی منطقه یک طی سال‌های ۹۶ و ۹۷ در مقایسه با سایر مناطق پایتخت برمی‌گردد.

اثر روانی کاهش قیمت ارز طی هفته‌های اخیر نیز پارامتر دیگری است که با توجه به سهم بالای تجهیزات ساختمانی وارداتی به‌کاررفته در ساخت‌وسازهای لوکس نسبت به سایر پروژه‌های ساختمانی مصرفی در تهران، اکنون فروشنده‌ها در منطقه یک به این کاهش، واکنش نشان داده‌اند. تغییر رفتار سوداگران نیز موثر بوده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


در جا مانده