هشتمین جشنواره فاوا برگزار شد


هشتمین جشنواره فاوا با شعار «فناوری اطلاعات و ارتباطات، پیشران تحول اقتصاد دیجیتال» با بهره‌گیری از تجارب گذشته برگزار شد.

بازار دیجیتال | ایسنا | 36 دقیقه پیش |7/20/2019 1:06:20 PM 69 بازدید

هشتمین جشنواره فاوا برگزار شد

به گزارش ایسنا، برگزاری این جشنواره از سال ۱۳۹۰ و همزمان با روز جهانی ارتباطات آغاز شده و هشتمین دوره‌ی آن به همراه برنامه جایزه ملی کیفیت در بیست‌وپنجمین نمایشگاه الکامپ برگزار شد.

در این برنامه که امروز برای معرفی برگزیدگان هشتمین دوره جشنواره ملی ارتباطات و فناوری اطلاعات و جایزه ملی کیفیت با حضور محمدجواد آذری جهرمی- وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات-، برگزار شد، ستار هاشمی -سرپرست معاونت نوآوری و فناوری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات- بیان کرد: از اهداف جشنواره فاوا ایجاد فضای رقابتی سالم همراه شور و نشاط و شناسایی نخبگان حوزه و شرکت‌های برتر است که می‌تواند نقش کلیدی در توسعه حوزه داشته باشد.

وی با اشاره به محورهای این جشنواره بیان کرد: استارت‌آپ‌ برتر در حوزه ICT، دستگاه برتر در ارائه خدمات الکترونیکی، توسعه کسب‌وکار در حوزه فاوا، پژوهش‌های منتهی به فناوری، شرکت‌های برتر IT در توسعه اقتصادی و فناوری فضایی و خدمات فضاپایه از محورهای این دوره از جشنواره فاوا است. تفاوت این دوره از جشنواره نیز تمرکز ویژه بر بحث استارت‌آپ‌ها و ایجاد محوری با عنوان فناوری فضایی است.

هاشمی با اشاره به شرکت‌کنندگان در جشنواره هشتم فاوا اظهار کرد: در مجموع ۲۹۳ شرکت در محورهای مختلف این جشنواره شرکت کردند که ۵۱ شرکت‌کننده شایسته تقدیر قرار گرفتند. جایزه ملی کیفیت استاندارد نیز با هدف حرکت به سمت نظام مدیریت کیفیت جامع، ارزیابی نظام‌مند توسط سازمان‌ها، شناسایی سازمان‌های موفق و ایجاد رقابت در سازمان‌ها برای بهبود مستمر ارائه می‌شود.

کیفیت حق الناس است

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات هم در این مراسم، با اشاره به اینکه کیفیت حق الناس است و باید به آن باتوجه داشت، گفت: عقل سالم در بدن سالم است و سازمانی که فرآیندهای کیفی درستی نداشته باشد نمی تواند کیفیت درست به مردم ارائه دهد.

وی، افزود: داشتن گواهینامه کیفیت حق الناس شرکت‌هایی است که به مردم خدمت ارائه می کنند و رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی موظف است پیشنهادی را برای ارزیابی اپراتور ها به کمیسیون تنظیم مقررات ارائه کند.

آذری جهرمی با تاکید به این‌که نباید با پاسخگویی و خدمات نادرست اپراتورها و شرکت ها مواجه شویم، گفت: وقتی این فرآیندها و شاخص ها درست نباشد، رییس سازمان تنظیم مقررات باید الزام دریافت گواهینامه کیفیت را پیگیری کند.

وی افزود: اگر اپراتور ها و شرکت ها گواهینامه کیفیت بگیرند باید برای آن‌ها محدودیت هایی اعمال شود.

وزیر ارتباطات با اشاره به مشکلاتی که برای دریافت گواهینامه کیفیت در گذشته وجود داشته است، تاکید کرد: در سال ۹۵ انجام این کار را به شرکت زیرساخت واگذار کردم، چرا که وظیفه ما نبود و من به معاون فناوری و نوآوری هم درباره تجدید نظر فرآیند ارزیابی تاکید می کنم. همان طور که جشنواره فاوا به اهل آن که سازمان نظام صنفی و فعالان این حوزه سپرده شد باید در جایزه ملی کیفیت نیز فرآیندی مشخص شود.

آذری جهرمی گفت: در عصر فناوری اطلاعات و توسعه اقتصاد دیجیتال توجه به کیفیت و شاخص های کیفیت جز اصولی است که باید به آن توجه داشت.

وی به بسته های حمایتی برای برگزیدگان جشنواره و جایزه ملی کیفیت اشاره کرد و افزود: در کنار تنبیه هایی که وجود دارد، برای شرکت های برگزیده نیز تشویق هایی در نظر گرفته شده است.

وزیر ارتباطات با تشکر از رییس سازمان استاندارد برای استاندارد سازی فرآیندها در این حوزه، گفت: استاندارد سازی فرآیندها موضوع بسیار مهمی است چرا که بدون استانداردها خدمات قابل ارزیابی نیست. اگر بخواهیم تولید ملی را بالا ببریم و در اقتصاد دیجیتال در دنیا حرفی برای گفتن داشته باشیم باید استاندارد های خود را بالا ببریم.

در این مراسم همچنین نیره پیروزبخت -رییس سازمان ملی استاندارد- با بیان این‌که جایزه ملی کیفیت به سال‌های دور برمی‌گردد، گفت: سازمان ملی استاندارد در اوایل دهه ۸۰ اقدام به برگزاری این مراسم و تعیین افرادی که می‌توانند در این حوزه به‌درستی قدم بردارند و قابل ارزیابی هستند، برداشت. در حوزه‌های دیگر بنا به مصوبه شورای عالی استاندارد، جایزه‌های دستگاهی هم برقرار شده که یکی از آن‌ها جایزه امروز یعنی جایزه ملی کیفیت ارتباطات و فناوری اطلاعات است.

وی با بیان این‌که کیفیت از چهار محور مرغوبیت، قیمت، سرعت و نوآوری تشکیل شده، گفت: هر کدام از این موارد می‌تواند در شناساندن مفهوم اصلی کیفیت کمک کند. در بعضی از رسانه‌ها و سایت‌ها عنوان می‌شود که کیفیت باید با رعایت قیمت باشد و در آن صورت خیالمان از رضایت مشتری جمع می‌شود.

رییس سازمان ملی استاندارد ادامه داد: قانون‌گذار، سازمان ملی استاندارد را در حوزه راهبرد ملی کیفیت و جایزه ملی کیفیت به عنوان متولی اصلی شناخته است و البته سازمان می‌تواند با دستگاه‌های دیگر همکاری داشته باشد. در حال حاضر در سطح دنیا در کشورهای اسلامی، در ترکیه و مالزی بحث کیفیت مطرح شده است، در کشورهای آسیای دور از چین و کره جنوبی هم کیفیت به‌خوبی خود را نشان ‌می‌دهد. چین هم با باز کردن دروازه‌های ورودی به سوی محصولات باکیفیت و برندهای مختلف، در این راه قدم گذاشته است.

پیروزبخت با بیان این‌که همزمان با این تحولات در حدود سال‌های ۲۰۰۸، مشکل کاهش کیفیت در آمریکا اتفاق افتاد، افزود: در آن سال‌ها آمریکا با بحران اقتصادی روبه‌رو شد و آن‌ها فهمیدند باید بهره‌وری و مدیریت کیفیت را مورد توجه قرار دهند و به همین دلیل از ظرفیت شرکت‌های آلمانی و ژاپنی برای ارتقای ظرفیت بعضی از صنایعشان استفاده کردند.

انتهای پیام

برچسب ها:

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


صوت/ دعای روز هجدهم ماه مبارک رمضان+متن