کنترل وزن در پیشگیری و درمان ناباروری نقش بسزایی دارد


کنترل وزن در پیشگیری و درمان ناباروری نقش بسزایی دارد

مشاور تغدیه مرکز درمان ناباروری قفقاز جهاددانشگاهی اردبیل گفت: تغذیه ناسالم علاوه بر ایجاد بیماری،‌ در کیفیت و قدرت باروری افراد نیز تاثیر دارد.

به گزارش ایسنا، مهسا مهاجری در جمع خبرنگاران با بیان این مطلب افزود: تغذیه سالم به خاطر ارتباط مستقیم با سلامت بدن می‌تواند نقش مهمی در درمان و پیشگیری بسیاری از بیماری‌های مزمن و غیرمزمن ایفا کند.

وی با اشاره به اینکه اضافه وزن در زنان افزایش هورمون‌های مردانه را به دنبال دارد، تصریح کرد: این عامل منجر به نازایی، عدم تخمک‌گذاری مناسب و حتی سقط جنین می‌شود.

این کارشناس تغذیه اظهار کرد: متاسفانه میزان نازایی و کاهش قدرت باروری به دلایل مختلفی از جمله اشعه‌ها و امواج ماهواره‌ای، عدم فعالیت فیزیکی، استرس و عدم کنترل آن، تغذیه نامناسب، استفاده از مواد مخدر و بالا رفتن سن ازدواج در جامعه رو به افزایش است.

مهاجری با بیان اینکه چاقی و شیوع اضافه وزن در جامعه به عنوان یک مشکل بهداشت عمومی می‌تواند قدرت باروری را کاهش ‌دهد، ادامه داد: زمانی که وزن افراد بر اثر افزایش چربی بالا می‌رود، تعادل هورمونی در بدن به هم می‌خورد.

وی با اشاره به اینکه کنترل وزن در پیشگیری و حتی درمان ناباروری نقش تاثیرگذاری دارد، اضافه کرد: افرادی که به صورت بیمارگونه دچار اضافه وزن هستند در طول زمان دچار افسردگی می‌شوند که این عامل نیز کاهش قدرت باروری را به همراه دارد.

مشاور تغدیه مرکز درمان ناباروری قفقاز جهاددانشگاهی اردبیل خاطرنشان کرد: افرادی که اضافه وزن دارند با کاهش حداقل ۱۰ درصد از وزن فعلی‌شان می‌توانند قدرت باروری خود را تا ۳۰ درصد افزایش دهند که این امر با تغذیه و فعالیت بدنی مناسب عملی می‌شود.

مهاجری ادامه داد: با رژیم غذایی مناسب بر اساس هرم غذایی که از ۵ گروه تشکیل شده است می‌توان وزن خود را کنترل و قدرت باروری را افزایش داد.

وی بر کنترل مصرف قند، نمک و چربی‌ها تاکید کرد و افزود: مواد غذایی حاوی قندهای ساده قدرت باروری افراد را کاهش می‌دهند و احتمال ایجاد تخمدان پلی کیستیک را بالا می برد به همین خاطر باید مصرف آن‌ها به ویژه در زنان به حداقل برسد.

مهاجری با اشاره به اینکه میزان استفاده از فست فودها در جامعه افزایش یافته است، یادآورشد: این مواد به دلیل اینکه حاوی چربی‌های مضر بسیاری هستند علاوه بر اینکه سطح کلسترول را بالا می‌برد موجب کاهش قدرت باروری و اختلال در تولید اسپرم می‌شود و باید مصرف این مواد غذایی کاهش یابد.


انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اردبیل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


طرفداری عجیب شیلا خداداد از تتلو / او را خیلی دوست دارم ! + عکس