صرفه جویی 45 هزار میلیارد تومانی آموزش و پرورش از طریق مدارس غیردولتی


زینی‌وند گفت: پارسال مدارس غیردولتی 45 هزار میلیارد تومان صرفه‌جویی مالی برای آموزش و پرورش داشته‌اند.

صرفه جویی 45 هزار میلیارد تومانی آموزش و پرورش از طریق مدارس غیردولتیبه گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورشگروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، مجتبی زینی‌وند، رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی در برنامه "پرسشگر" درباره فعالیت مدارس غیردولتی اظهار کرد: ۱۶ هزار مدرسه غیردولتی در کشور داریم که از لحاظ فضا، نیروی انسانی و سرانه دانش آموزی در مدارس دولتی تاثیر بسزایی دارد.
وی ادامه داد: دولت به طور میانگین برای هر دانش آموز ۴ میلیون تومان هزینه می‌کند و همچنین اعتبارات مربوط به تجهیز مدارس، معوقات و رتبه‌بندی را هم باید به این هزینه اضافه کنیم که در مدارس غیردولتی چنین اعتباراتی وجود ندارد، بنابراین بر هزینه‌های دولت نسبت به مدارس تعدیل صورت می‌گیرد.
زینی‌وند با بیان اینکه سال گذشته بیش از ۴۵ هزار میلیارد تومان صرفه جویی از طریق فعالیت مدارس غیردولتی برای دولت وجود داشته است، گفت: این مدارس به اشتغال‌زایی هم کمک کرده و بیش از ۲۰۰ هزار نیروی شاغل داریم.

موسس نمی‌تواند بیش از نرخ تورم افزایش شهریه داشته باشد

سازمان مدارس و مراکز غیردولتی اظهار کرد: ۴ ماده قانونی برای حمایت از تاسیس مدارس غیردولتی وجود دارد، اما اکنون این مدارس از نظر فضای آموزشی با مشکل جدی مواجه هستند به گونه‌ای که ۸۵ درصد مدارس استیجاری بوده و اجاره بهای آن افزایش یافته است، این درحالی است که موسس نمی‌تواند بیش از نرخ تورم افزایش شهریه داشته باشد، در این شرایط شهریه با هزینه‌های مصوب هم‌خوانی ندارد.
وی تاکید کرد: دولت باید مواد حمایتی قانونی برای مدارس غیردولتی را احیا کند همانطور که صندوق حمایت از موسسان را ایجاد کردیم.

۳۰ مدرسه غیردولتی شهریه اضافی می‌گیرند

در ادامه قدرت‌الله علیزاده، عضو شورای سیاست گذاری و نظارت بر مدارس و مراکز غیردولتی به موضوع مهارت آموزی در مدارس اشاره کرد و گفت: بر اساس سند تحول بنیادین هر دانش آموز باید یک مهارت را در دوران تحصیل بیاموزد، اما این امر در مدارس محقق نمی‌شود به همین دلیل در شورای سیاست گذاری مدارس غیردولتی راه‌کار‌هایی از قبیل نحوه آموزش و قاعده‌مند کردن این موضوع در نظر گرفتیم.
علیزاده بیان کرد: ۱۱ درصد جمعیت دانش آموزی در مدارس غیردولتی تحصیل می‌کنند در نتیجه نباید این مدارس را نادیده بگیریم، چرا که بار سنگینی را از دولت برداشته‌اند.
عضو شورای سیاست گذاری و نظارت بر مدارس و مراکز غیردولتی درباره توجه به مدارس و مراکز غیردولتی گفت: نباید چندین هزار مدرسه غیردولتی تاوان اشتباه یک موسس در زاهدان را بدهد، چراکه گمان نمی‌کنیم بیش از ۳۰ مدرسه شهریه بالا داشته باشند و مابقی بر اساس قانون شهریه دریافت می‌کنند.
وی ادامه داد: در سال‌های گذشته در جلسات شورای سیاست گذاری تعدادی درخواست مبنی بر توقف فعالیت مدارس داشتیم که علت آن مشکل قوانین دست و پا گیر برای مدارس غیر دولتی است اکنون در بخش غیر دولتی یک میلیون نفر در مدارس غیردولتی فعالیت می‌کنند، اما باید دید چقدر از این مدارس حمایت کردیم.
علیزاده به اجرای ماده ۲۰ قانون مدارس غیردولتی هم اشاره و بیان کرد: آموزشگاه‌ها از محل درآمد خود باید ۴ درصد به حساب دولت واریز کنند و به جز شهر تهران در استان‌های دیگر چنین قانونی اجرا نمی‌شود، در حالیکه ۴ درصد علاوه بر مالیات در نظر گرفته شده، برای مدارس است.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


کی یف طی یک هفته بیش از 3500 سرباز خود را در محور دونتسک از دست داد