چراغ سبز بانک‌های بد به افزایش نرخ سود


بر اساس آخرین مصوبه شورای پول و اعتبار که به شهریور ماه سال 96 برمی‌گردد بانک‌ها و موسسات اعتباری موظف شدند نرخ سود سپرده‌های بلندمدت یک ساله را حداکثر 15 درصد و نرخ سود سپرده‌های کوتاه‌مدت راتا حداکثر 10 درصد اعلام کنند.

به گزارش بنکر (Banker)، اما اخبار جدید حاکی از آن است که پس از دو سال و با نوسانات بهای دلار برخی از بانک‌ها نظیر بانک آینده، بانک پارسیان و موسسه اعتباری کوثر اقدام به جذب سپرده‌های جدید با سود بیش از ۲۰ درصد کرده اند.
در حال حاضر به طور میانگین این امکان در بانک‌های کشور وجود دارد که با میزان سپرده حداقل ۵۰ میلیون تومانی بین ۱۸ تا ۲۰ درصد سود به سپرده‌گذار تعلق بگیرد.
وحید شقاقی، اقتصاددان در خصوص افزایش چراغ خاموش سود بانکی از سوی برخی از بانک‌های خصوصی می‌گوید: بانک‌هایی که دارای ناترازی منابع هستند و طرف دارایی شان با طرف بدهی شان همخوانی ندارد و دارای دارایی‌های موهوم و غیرواقعی هستند اقدام به افزایش نرخ سود می کنند.
او ادامه می‌دهد: ارائه تسهیلات در این بانک‌ها هم مطابق با اوصول و ضوابط قانونی نبوده و نیست و بعضا پرداخت تسهیلات کلان با مشکل همراه شده و بازگشتی نداشته است.
شقاقی می‌گوید: زمانی که درصد دارایی غیرواقعی و موهوم بالا می‌رود عملا بانک نمی‌تواند پاسخگوی بدهی سپرده گذاران قبلی باشد و این بانک‌های بد اقدام به جذب سپرده‌های جدید با اعلام سود بالاتر می‌کنند.
او می‌گوید: این بانک‌ها مجبور می‌شوند به سپرده‌های جدید دست بزنند، زیرا ناچار به بالا بردن سود و جذب سپرده گذاران جدید هستند.
این اقتصاددان ادامه می‌دهد: زمانی که مسئله‌ای اصولی و ریشه‌ای حل نشود این ناترازی در بانک‌ها بوجود می‌اید و بانک‌های بد مجبور هستند پاسخ سپرده گذاران گذشته را با جذب سپرده‌های جدید بدهند.
شقاقی ادامه می‌دهد: در صورتی که بانک مرکزی نظارت را بیشتر نکند و با هیات مدیره بانک‌ها وارد مذاکره جدی نشود این ناترازی وغیر شفاف بودن در این بانک‌ها ادامه خواهد داشت.
این اقتصاددان می‌گوید: متاسفانه طی این سال‌ها به سمت حل ناترازی بانک‌ها نرفتیم و این ناترازی به شکل پنهان وجود داشته و حجم آن نیز در حال افزایش است.
او می‌گوید: یکی از راه حل‌ها ادغام بانک‌ها بود که تعدادی از بانک‌های نظامی را در بانک سپه ادغام کردند و شفاف سازی بانک‌های خصوصی نیز راه حل بعدی است که طی سالیان گذشته نیز مطرح شده، اما هنوز اجرایی نشده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لخته خون گوشتی شبیه جگر در پریودی چیست و چه علتی دارد‌؟ +‌روش درمان